Telecom en IT vormen de spil in productiebedrijf Typhoon

13 mei 2024 - 10 min

Van de eerste tekening tot het effectief plaatsen van industriële installaties op basis van luchttechnieken: telecom & IT zijn minutieus verweven in de ontwerp- en productieprocessen van het Waregemse maakbedrijf Typhoon. “Wij zijn constant op zoek naar manieren om onze productieprocessen te verbeteren.”

Bedrijven die een systeem voor industriële stofafzuiging of een transportinstallatie op basis van luchttechniek nodig hebben, komen snel uit in Beveren-Leie, een deelgemeente van Waregem. Daar groeide Typhoon de voorbije decennia uit tot expert in alles wat met luchttechnieken te maken heeft. “Wij ontwerpen, produceren en plaatsen installaties in de Benelux en ver daarbuiten”, zegt mede-eigenaar en zaakvoerder Frederic Bulcaen.

De voorbije tien jaar heeft Frederic de context waarin Typhoon functioneert ingrijpend zien veranderen:

 

  • “Onze klanten bevinden zich steeds verder van West-Vlaanderen.” Zo produceerde Typhoon vroeger vooral voor maakbedrijven in de Benelux en Frankrijk. Vandaag krijgen ze vragen vanuit Oost-Europa, Azië en de Verenigde Staten, in dat laatste continent huist Typhoon een afdeling.
  • Daarnaast zijn klanten een pak veeleisender geworden. “De productie moet sneller en efficiënter. Men wil op elk moment in het proces toegang tot de meest recente informatie over projecten”, zegt Frederic.

Een brede waaier aan IT- en telecomuitdagingen

Typhoon is constant op zoek naar manieren om hun klanten beter te bedienen. “IT en telecom zijn bouwstenen die onze processen verbeteren en versnellen”, zegt Frederic. Hij zoekt oplossingen voor een brede waaier aan uitdagingen:

Data is cruciaal in het productieproces. Het is belangrijk om de communicatie tussen technische tekenaars en de productiehal te stroomlijnen.”

Frederic Bulcaen

Mede-oprichter en zaakvoerder Typhoon

  • “Data is cruciaal in het productieproces. Complexe en zware ontwerpen moeten gemakkelijk en snel digitaal gedeeld kunnen worden. Het is belangrijk om de communicatie tussen technische tekenaars en de productiehal te stroomlijnen”, zegt Frederic.
  • Klanten verwachten snelle resultaten. De deadlines voor projecten worden steeds strakker. Bij potentiële storingen moet er toch nog verder gewerkt kunnen worden.
  • “Onze vertegenwoordigers moeten overal ter wereld bereikbaar zijn”, zegt Frederic. Medewerkers moeten de complexe plannen overal vlot kunnen openen. Zowel aan het bureau, in het magazijn, bij klanten als aan de machines.

Gepersonaliseerd IT- en telecomadvies

Voor al zijn IT- en telecomvragen kan Frederic terecht bij Just Connect, een lokale IT- en telecompartner van Telenet Business in Anzegem. “Wij brengen eerst de noden van onze klanten in kaart, nadien gidsen we hen door het ruime aanbod”, zegt Verini Spillebeen, oprichter en zaakvoerder van Just Connect.

Wij brengen eerst de IT- en telecomnoden van onze klanten in kaart, nadien gidsen we hen door het ruime aanbod van Telenet Business.”

Verini Spillebeen

Zaakvoerder van Just Connect

De uitdagingen van Typhoon vereisten volgens Verini een totaaloplossing:

 

  • Dankzij de ‘Corporate Fibernet’-oplossing van Telenet Business zet Typhoon de eerste stappen in Internet of Things (IoT) oplossingen. 3D-tekenaars sturen hun ontwerpen in enkele seconden door naar machines in de productiehal. Ontwerpers blijven dankzij die snelle connectie ook op de hoogte van hoe de productie verloopt.
  • Om ervoor te zorgen dat Typhoon te allen tijde aan hun plannen kan, voorzag Just Connect een internet-back-up via 4G zodat het bedrijf up-and-running blijft.
  • Daarnaast namen Just Connect en Typhoon ook de bereikbaarheid van medewerkers onder de loep. Er werd beslist om internettelefonie te installeren.
  • Tenslotte werd voor vertegenwoordigers van Typhoon, die onder andere regelmatig naar de Verenigde Staten reizen, een internationaal mobiel pakket samengesteld, Business Mobile.

Een persoonlijk contact

“Technologische innovatie is geen doel voor kmo’s, het is een middel om competitief te blijven”, zegt Frederic. Dat hebben Just Connect en Telenet Business volgens hem goed begrepen. “Voor Typhoon is het belangrijk dat wij maar één persoon moeten contacteren als er zich problemen voordoen op vlak van telecom of IT en dat er snel iemand reageert.” Daarnaast ziet Frederic in Just Connect de perfecte sparringpartner om de juiste innovatie in zijn bedrijf door te voeren.

Technologische innovatie is geen doel voor kmo’s, het is een middel om competitief te blijven”, zegt Frederic. Dat hebben Just Connect en Telenet Business volgens hem goed begrepen.”

Frederic Bulcaen

Mede-oprichter en zaakvoerder Typhoon

In Typhoons geval is Verini de vaste contactpersoon. “Hij kent ons bedrijf en onze noden. Wanneer hij proactief nieuwe diensten voorstelt, weet ik dat ze relevant zijn voor ons. Dat kwalitatief persoonlijk contact is een grote toegevoegde waarde.”

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet

Inspiratie

Telecom en IT vormen de spil in productiebedrijf Typhoon
Ontdek hoe Typhoons productieprocessen transformeren dankzij de IT- en telecomdiensten van Telenet Business en Just Connect.
UC&C brengt alle communicatietools samen
De klant van vandaag is veeleisend en wil op elk moment van de dag contact kunnen opnemen.
Vijf misvattingen over outsourcing als kmo
Hoe krijg je als kmo toegang tot het juiste IT-talent? Eén woord: outsourcing. We ontkrachten de vijf grootste misvattingen