Webmail

Creatief talent tiert welig in nieuwe samenwerkingen

Matthias De Caluwe portret
22 juli 2022 - 7 min

‘Tijdens de coronacrisis hebben veel horecaondernemers niet alleen digitale alternatieven verkend, maar namen ze meteen ook hun hele businessplan onder de loep. ‘Het gaat erom extra inkomsten te creëren die zowel bij het DNA van je zaak als bij je publiek passen’, zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen.

 

De horeca lag tijdens de coronacrisis grotendeels lam. Toch bleven veel horecaondernemers niet bij de pakken zitten. ‘Een mooi voorbeeld waren onze webinars over horecaondernemerschap’, legt Matthias De Caluwe uit. ‘Terwijl onze fysieke academies meestal enkele tientallen bezoekers lokken, hadden we er nu vaak vele honderden. We bespreken er allerlei onderwerpen, van arbeidsrecht over kostenberekening tot het gebruik van sociale media.’

 

‘Gezien het succes blijven we die webinars na de crisis voortzetten. Horecaondernemers werken gemiddeld 63 uur per week. Ze hebben weinig tijd over. Het is dus goed dat ze de voorbije crisis aangrepen om hun bedrijfswerking onder de loep te leggen en “administratief te vereenvoudigen”. Of om bijvoorbeeld hun website up-to-date te maken of een nieuw onlinereserveringssysteem op poten te zetten. Dat zijn blijvende digitale troeven’, vindt De Caluwe.

Bijzondere samenwerkingen

Het meest zichtbare voorbeeld van digitalisering in de horeca zijn de zaken die afhaalmenu’s aan de man brachten. ‘Dat ging werkelijk heel breed, van buurtbrasserieën tot sterrenrestaurants en cateraars. Sommigen deden dit al, voor anderen ging een heel nieuwe wereld open. En ik denk dat het een blijver wordt in het nieuwe normaal. De consument is er gewoon aan geraakt.’

 

‘Ook de ondernemers kunnen ermee diversifiëren. Zo ken ik een restaurant dat experimenteerde met schotels fruits de mer, zeevruchten. Dat was zo’n succes dat ze het nu blijven doen. De klanten moeten hun bestelling voor de avondshift afhalen, het personeel in de zaal en in de keuken is dan toch al aanwezig. Dat is een mooie aanvulling op de inkomsten.’

 

De Caluwe wijst ook op de vele samenwerkingen die ontstonden. ‘In eerste instantie denk ik dan aan leveranciers die hun schouders gezet hebben onder digitale vouchers waarmee horecazaken hun cashflow onder controle hielden. Eind juni waren er voor zowat 1 miljoen euro van zulke vouchers verdeeld. Dat heeft vooral een signaalfunctie, het is uiteraard geen wondermiddel als je weet dat de omzet met een kwart terugviel.’

 

Nog een mooie samenwerking zag De Caluwe bij de gratis platforms die sommige steden en gemeenten ontwikkelden om hun lokale economie draaiende te houden. ‘Ze vormen een mooi alternatief op de bestaande commerciële platforms die vaak erg duur zijn voor de horecaondernemers. Ik zou graag meer neutrale initiatieven ontwikkelen waardoor onze ondernemers minder marge moeten afdragen. In Nederland experimenteren ze daar al mee.’

 

‘Al die digitale initiatieven zijn natuurlijk geen wondermiddelen, zeker niet als ze niet bij het DNA van je zaak passen of als je publiek weinig digitale interesse toont. In mijn buurt was er een pizzeria die simpelweg via Facebook bekendmaakte dat ze voortaan ook afhaalmenu’s aanbood. Dat werkte. Wat later volgde dan een klassieke mailing in de buurt. Dat kan ook. Het hoeft niet altijd een complexe bedoening te zijn.’

Horecaondernemers grepen de crisis aan om hun website up-to-date te maken of een nieuw onlinereserveringssysteem op te zetten. Dat zijn blijvende digitale troeven.

Matthias De Caluwe

CEO Horeca Vlaanderen

Culinair en creatief

‘Ik stel vooral vast dat we in ons land niet alleen over culinair, maar ook over creatief talent beschikken. Van de nood een deugd maken is eigen aan onze sector. Dat zag je bijvoorbeeld in de periode rond Moederdag toen restaurateurs gingen samenwerken met bloemisten of chocolatiers. Of kijk naar het Antwerpse sterrenrestaurant The Jane: dat heeft zijn keuken verplaatst naar een zomerbar op Het Eilandje omdat er buiten meer plaats is voor gasten aan tafels.’

Nog meer inspiratie

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.