Webmail

Creatief talent tiert welig in nieuwe samenwerkingen

22 juli 2022 - 7 min

‘Tijdens de coronacrisis hebben veel horecaondernemers niet alleen digitale alternatieven verkend, maar namen ze meteen ook hun hele businessplan onder de loep. ‘Het gaat erom extra inkomsten te creëren die zowel bij het DNA van je zaak als bij je publiek passen’, zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen.

 

De horeca lag tijdens de coronacrisis grotendeels lam. Toch bleven veel horecaondernemers niet bij de pakken zitten. ‘Een mooi voorbeeld waren onze webinars over horecaondernemerschap’, legt Matthias De Caluwe uit. ‘Terwijl onze fysieke academies meestal enkele tientallen bezoekers lokken, hadden we er nu vaak vele honderden. We bespreken er allerlei onderwerpen, van arbeidsrecht over kostenberekening tot het gebruik van sociale media.’

 

‘Gezien het succes blijven we die webinars na de crisis voortzetten. Horecaondernemers werken gemiddeld 63 uur per week. Ze hebben weinig tijd over. Het is dus goed dat ze de voorbije crisis aangrepen om hun bedrijfswerking onder de loep te leggen en “administratief te vereenvoudigen”. Of om bijvoorbeeld hun website up-to-date te maken of een nieuw onlinereserveringssysteem op poten te zetten. Dat zijn blijvende digitale troeven’, vindt De Caluwe.

Bijzondere samenwerkingen

Het meest zichtbare voorbeeld van digitalisering in de horeca zijn de zaken die afhaalmenu’s aan de man brachten. ‘Dat ging werkelijk heel breed, van buurtbrasserieën tot sterrenrestaurants en cateraars. Sommigen deden dit al, voor anderen ging een heel nieuwe wereld open. En ik denk dat het een blijver wordt in het nieuwe normaal. De consument is er gewoon aan geraakt.’

 

‘Ook de ondernemers kunnen ermee diversifiëren. Zo ken ik een restaurant dat experimenteerde met schotels fruits de mer, zeevruchten. Dat was zo’n succes dat ze het nu blijven doen. De klanten moeten hun bestelling voor de avondshift afhalen, het personeel in de zaal en in de keuken is dan toch al aanwezig. Dat is een mooie aanvulling op de inkomsten.’

 

De Caluwe wijst ook op de vele samenwerkingen die ontstonden. ‘In eerste instantie denk ik dan aan leveranciers die hun schouders gezet hebben onder digitale vouchers waarmee horecazaken hun cashflow onder controle hielden. Eind juni waren er voor zowat 1 miljoen euro van zulke vouchers verdeeld. Dat heeft vooral een signaalfunctie, het is uiteraard geen wondermiddel als je weet dat de omzet met een kwart terugviel.’

 

Nog een mooie samenwerking zag De Caluwe bij de gratis platforms die sommige steden en gemeenten ontwikkelden om hun lokale economie draaiende te houden. ‘Ze vormen een mooi alternatief op de bestaande commerciële platforms die vaak erg duur zijn voor de horecaondernemers. Ik zou graag meer neutrale initiatieven ontwikkelen waardoor onze ondernemers minder marge moeten afdragen. In Nederland experimenteren ze daar al mee.’

 

‘Al die digitale initiatieven zijn natuurlijk geen wondermiddelen, zeker niet als ze niet bij het DNA van je zaak passen of als je publiek weinig digitale interesse toont. In mijn buurt was er een pizzeria die simpelweg via Facebook bekendmaakte dat ze voortaan ook afhaalmenu’s aanbood. Dat werkte. Wat later volgde dan een klassieke mailing in de buurt. Dat kan ook. Het hoeft niet altijd een complexe bedoening te zijn.’

Horecaondernemers grepen de crisis aan om hun website up-to-date te maken of een nieuw onlinereserveringssysteem op te zetten. Dat zijn blijvende digitale troeven.

Matthias De Caluwe

CEO Horeca Vlaanderen

Culinair en creatief

‘Ik stel vooral vast dat we in ons land niet alleen over culinair, maar ook over creatief talent beschikken. Van de nood een deugd maken is eigen aan onze sector. Dat zag je bijvoorbeeld in de periode rond Moederdag toen restaurateurs gingen samenwerken met bloemisten of chocolatiers. Of kijk naar het Antwerpse sterrenrestaurant The Jane: dat heeft zijn keuken verplaatst naar een zomerbar op Het Eilandje omdat er buiten meer plaats is voor gasten aan tafels.’

De Verderkijkers

n de nieuwe podcastreeks ‘De Verderkijkers’ polst Eva Moeraert bij vijf bedrijfsleiders naar hun inzichten over het ondernemen van morgen.

 

Wat is hun kijk op het toekomstige ondernemerslandschap? Waar gaat het heen en waaraan zien we dat al vandaag? Welke rol zal digitalisering spelen? En wat is de impact van de huidige crisis? De keuzes die deze zakelijke leiders vandaag maken zullen hun ondernemingen en ook de wereld eromheen voorgoed veranderen.

 

Met Marc Noppen (CEO UZ Brussel), Wouter Torfs (CEO Torfs), Jonathan Berte (CEO Robovision), Viki Geunes (Chef restaurant Zilte) en Martine Tempels (Executive Vice President Telenet Business) zetten we vijf inspirerende denkers achter de microfoon.

 

telenet.be/verderkijkers

 

Een initiatief van Telenet Business in samenwerking met Tijd Connect.

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.