Webmail

Hoe overtuig je als ondernemer

naast Zalando en Bol.com?

Dewi Van de Vyver portret
14 april 2022 - 5 min

“Het belangrijkste doel van elke ondernemer? Da’s een probleem oplossen voor je klant.” Aan het woord is Dewi Van de Vyver, CEO van de scale-up Flow Pilots. “Als je dit kan op een niet-digitale manier, dan is dat prima. Maar zodra je klanten online alternatieven vinden die beter of goedkoper zijn, dan ben je die klant wel kwijt.”

 

“Geen start-up kan vandaag nog zonder digitaal luik, zegt Dewi. “Mensen moeten je vinden. Start daarom minstens met de basis. Vul je openingsuren in op Google, claim er je bedrijf en verduidelijk je aanbod.”

 

Los het probleem van je klant op…

en doe dit ook digitaal

Kansen voor nichespelers

“Amazon, Bol en Zalando zijn moeilijke concurrenten, maar toch zie ik kansen. Er is zeker en vast ruimte voor kleine nichespelers, zoals een shop met sneakers of hippe truien die niemand anders online aanbiedt. Deze producten vind je bij mensen die er door gepassioneerd zijn. Andere waarden waarmee je je kunt onderscheiden zijn duurzaamheid, ecologie, lokale productie…”

 

De cruciale vraag? “Wat maakt je product zo uniek dat mensen het niet bij een ander zouden kopen?”, zegt Dewi. “Is het je service, je operational excellence…? Zorg ervoor dat mensen dit zien!”

Er is zeker plaats naast Bol en Amazon

voor ondernemers die unieke alternatieven bieden.

Mensen willen voelen en beleven

Consumenten worden verwend met online winkelen, maar we willen ook dat de winkels er nog zijn als we zin hebben om te shoppen. Hoe ziet Dewi dat evolueren?

 

“Ik denk dat mensen nood hebben aan voelen en beleven. We noemen het een beleveniseconomie. Het offline winkelen zal blijven, in combinatie met online shoppen. Denk voorbij de klassieke winkel. Denk aan hybride vormen, zoals een koffiebar met schoenwinkel, of een plaats waar je iets kan eten en naar een lezing kan gaan. Ik verwacht dat deze hybride winkelformules verder zullen evolueren.”

 

De taak van ondernemers? “Da’s inspireren en mensen impulsen geven. We mogen niet onderschatten hoe belangrijk dat is.”

Over Dewi Van de Vyver

Dewi Van de Vyver is CEO van de scale-up Flow Pilots en ICT Woman of the Year 2020. Met haar team van 30 mensen maakt ze digitale tools voor mensen en bedrijven.

 

Denk aan de mobiele salesapp van Soudal, de Sodexo4You-app, een oplossing die presentaties op de smartphone brengt en het beloningssysteem Buck-e dat kinderen en hun ouders beloont als ze naar school fietsen.

Nog meer inspiratie