Webmail

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten 

middle-aged latin man greengrocer making a video with his cell phone to promote his organic store on social networks. copy space
20 december 2023 - 7 min

Je bedrijf op de digitale kaart zetten. Hoe doe jij dat? Via een website? Of gebruik je liever sociale media? Alles begint met plan van aanpak. En enkele simpele basisregels. We praten met Bert Van Wassenhove, auteur van het boek ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen’.

 

Je koopt niet plots een auto omdat je toevallig een advertentie van een auto ziet. Maar wie een nieuwe wagen zoekt, informeert zich nu anders dan vroeger. Uitgebreider. Omdat er zo veel informatie te vinden is, doen we meer onderzoek. Maak daar als ondernemer gebruik van!

 

Laat je vinden 

Zorg dat je online vindbaar bent. Probeer daarnaast in te spelen op noden van klanten of geïnteresseerden. Zorg er ook voor dat jouw content makkelijk deelbaar is.

Neem een website als basis

Online is een blijver, maar de sociale media die vandaag goed scoren, zijn over pakweg 5 jaar misschien volledig verdwenen. Investeer dus eerst en vooral in een website. Die eigen webstek is jouw stukje virtuele grond. En tegelijkertijd de enige plek op het net waar jij zelf de controle over hebt. De hoeksteen van je digitale marketing waar je continu informatie aan toevoegt en aan je reputatie werkt.

Mobielvriendelijk is een must

Zorg ervoor dat de website mobielvriendelijk is. Liefst responsief. Die past zichzelf automatisch aan op de maat van het toestel waarmee de (potentiële) klant je website bezoekt. Zo scoort je website meteen ook beter in de zoekresultaten. Denk goed na over een webadres. Hoe origineler, hoe beter die blijft hangen.

Doe aan contentmarketing 

Zet in op contentmarketing. Consumenten hebben het vaak wel gehad met de doorsneereclame en klikken die dan ook steeds vaker weg. Tenzij je reclame zo geloofwaardig en interessant is dat je doelgroep er spontaan op klikt. Omdat de thema’s voor hen relevant zijn. Som dus alle thema’s op waarover jij als ondernemer én specialist geloofwaardige content kan publiceren in de vorm van artikels, video’s, getuigenissen … Denk daarbij verder dan je eigen product: publiceer content over onderwerpen die aansluiten bij jouw aanbod.

Blijf up-to-date

Gevonden worden is een werkwoord. En een zoekmachine als Google speelt daarbij een cruciale rol. Via SEO (Search Engine Optimalisation) maak je je website als het ware leesbaar voor Google, zodat jij verschijnt in de zoekresultaten. Zorg er bij de bouw van je website voor dat je tekst SEO-proof is. De kwaliteit van jouw webteksten bepaalt grotendeels hoe hoog je eindigt in de natuurlijke Google zoekresultaten. 

 

Vergeet niet om regelmatig te actualiseren. Google gaat immers altijd op zoek naar de meest recente informatie en plaatst die hoger in de zoekresultaten. Ook op sociale media zoals Facebook, LinkedIn of Twitter kan je je bedrijf in de belangstelling houden. Door ook daar actief aanwezig te zijn, is je website nog vlotter vindbaar. 

Jouw klant als ambassadeur 

Verzorg je reputatie … en de influencers. Dat zijn degenen die content creëren voor hun brede online netwerk. Zij brengen de online conversatie op gang en kunnen je bedrijf zichtbaar maken. Het is dus geen slecht idee om hen op te sporen en te benaderen met interessante verhalen of vernieuwende producten. Hier lees je hoe je dat aanpakt. Maar vergeet nooit dat vooral de klanten jouw beste ambassadeurs zijn: niemand is geloofwaardiger dan een tevreden klant die spontaan over je merk praat. Moedig blije klanten dus zeker aan om een online review te plaatsen.