Of je nu in een kmo of grote onderneming werkt, het beheren van de gsm-abonnementen van je vele medewerkers is een complexe opgave. Hoe zorg je voor een doeltreffend beheer, zonder te veel tijd te verliezen aan de administratieve taken? We zetten de belangrijkste uitdagingen voor je op een rij en geven inzicht in hoe je de mobiele abonnementen efficiënt kunt beheren.
Belangrijkste uitdagingen en inzichten
We zetten de belangrijkste uitdagingen voor je op een rij en geven inzicht in hoe je de mobiele abonnementen efficiënt kunt beheren.
1. Budget onder controle houden
Niemand wordt graag onverwacht geconfronteerd met een hoge factuur op het einde van de maand. Uiteraard is elke maand anders en zijn schommelingen in het mobiele verbruik van je medewerkers te verwachten. Al te grote uitschieters zien beheerders van mobiele abonnementen echter niet graag gebeuren.
Binnen het klantenportaal van Business Mobile kun je de tariefplannen erg eenvoudig beheren. Dat maakt het een erg handige tool om een duidelijk overzicht over het budget en het mobiele verbruik te behouden.
2. Eisen van werknemers nemen toe
De ene medewerker vraagt om extra data te voorzien, omdat hij voor langere tijd in het buitenland verblijft. De andere heeft keer op keer onvoldoende aan de belminuten in zijn of haar mobiel plan. Tijdelijke of permanente aanpassingen in een mobiel plan zijn vragen die beheerders van mobiele abonnementen bijna dagelijks behandelen. En die aanvragen zullen niet snel dalen.
Bij Telenet zien we jaarlijks een groei van 50 procent in het gemiddelde dataverbruik. Als we kijken naar landen die technologisch sneller ontwikkelen, verwachten we bovendien dat met nieuwe technologie zoals 5G het verbruik nog sneller zal stijgen. Aan zulke vragen hangt ook een kostprijs, die makkelijk beheerd kan worden via het online portaal. Daar kan je zowel vragen op individueel niveau als vragen op teamniveau behandelen.
3. Medewerkers willen altijd bereikbaar zijn
De kwaliteit van een mobiel plan hangt niet alleen af van de eigenschappen van het plan zelf (data, voice, sms, kostprijs), maar ook van de kwaliteit van het achterliggende netwerk. Toch is er een manier om bereikbaarheid nog beter te organiseren: via cloudtelefonie.
Met cloudtelefonie ben je niet langer afhankelijk van een telefoonlijn of enkel het mobiele netwerk; je belt via het internet. Dit betekent dat medewerkers bereikbaar zijn via zowel het mobiel datanetwerk als via wifi door middel van een app op hun smartphone. Zo verbeter je de bereikbaarheid aanzienlijk en zorg je dat medewerkers altijd en overal kunnen werken, ideaal voor het hybride werken.
4. Zakelijk en privégebruik vermengen zich
Meer dan ooit vormt de smartphone de protagonist in ons dagelijkse leven. Daardoor laten privézaken zich soms mengen met zakelijke. Idealiter maak je gebruik van een zogenaamde split-bill, waarbij de factuur wordt opgesplitst in het privé- en zakelijk gebruik. Zo bepaal je precies hoeveel er aan je bedrijf wordt gefactureerd.
Elke eurocent die boven deze limiet uitkomt, wordt toegevoegd aan de rekening van de eindgebruiker. Zo kun je jouw werknemers een aantrekkelijk extralegaal voordeel bieden, terwijl jij tegelijkertijd de kosten beheerst en binnen het voorziene budget blijft.
Efficiënt mobiele abonnementen beheren?
Ontdek hoe vlot het beheer van de gsm-abonnementen verloopt bij Médi-confort.