nl

Je zaak aansluiten op coax of fiber

Om Telenet in je zaak te krijgen, moet je verbonden zijn met ons netwerk in de straat. Daar zorgt de aftakkabel voor. Nog geen aftakkabel? Dan heb je een aansluiting nodig. Wat je precies moet doen, hangt af van je type aansluiting: fiber of coax.

Coax- of fiberaansluiting

Bij een kabelaansluiting (coax) leg je zelf de aftakkabel klaar en sluit onze technieker die aan op het netwerk. Bij een fiberaansluiting brengen wij alles voor jou in orde, maar dat is nog niet overal beschikbaar. Meer info? Bekijk dan de handleidingen voor fiber en coax.

Belangrijk

Het Telenet-netwerk bestaat al voor 95% uit fiber. Alleen van aan je straat tot aan je gevel liggen nog coaxkabels. Op die plek leggen we stapsgewijs fiberkabels aan, zodat fiber ook tot in je zaak komt. Vanaf dat bij jou kan, laten we je iets weten.

Coaxaansluiting installeren

Aftakkabel zelf klaarleggen

Zoek het dichtstbijzijnde distributiepunt op het netwerk om je aftakkabel op aan te sluiten. Je vindt het distributiepunt buiten op straat, aan een gevel of in een paal. Bij appartementen staat het distributiepunt soms in een technische ruimte. Hulp nodig? Contacteer ons en we gaan samen op zoek!

Distributiepunt gevonden? Dan heb je nog het juiste type aftakkabel nodig. Dat is de coaxkabel die je binneninstallatie verbindt met het distributiepunt. Nieuwbouwappartement of een nieuwe verkaveling? Check dan of de aannemer de aftakkabel al heeft voorzien.

Nadat je het juiste type aftakkabel en de juiste lengte hebt gekozen, leg je je kabel klaar op je eigen domein.

  • Afhankelijk van het distributiepunt leg je de aftakkabel bij het grondnet, gevelnet of luchtnet.
  • De technieker werkt de aansluiting verder af en sluit je aftakkabel aan op het distributiepunt.
  • Het overgebleven stuk kabel dat nodig is om de aansluiting af te werken, laat je aan de rand van je perceel liggen, samengebonden op een rol.

Aftakkabel aansluiten door de technieker

Wanneer je aftakkabel klaar ligt, gaat de Telenet-technieker aan het werk. Wat doet die allemaal?

  • Zorgt voor eventuele vergunningen.
  • Voert de werken op de openbare weg uit.
  • Verbindt je aftakkabel met het distributiepunt.

Om je aftakkabel aan te sluiten op het netwerk, contacteer je ons best minstens 6 weken op voorhand voor een afspraak te maken. Zo hebben we de tijd om je kabelaansluiting goed voor te bereiden. Is je kabelnetwerk al in orde? Bel ons dan 3 weken voor je verhuist of verbouwt.

Heb je graag dat wij alles voor je doen? Contacteer ons en we regelen het voor je tegen betaling.
Ben je een nieuwe klant? Bel ons dan even op 0800 68 000.

Fiberaansluiting installeren

Alleen als nieuwe of bestaande Telenet-klant met een adres dat klaar is voor een fiberaansluiting, kan je de fiberkabel gratis laten installeren. De installatie doen we in 2 stappen. De uitrol van fiber tot in je zaak gebeurt stapsgewijs. Je krijgt van ons een brief en een e-mail wanneer jouw adres aansluitbaar is. Je hoeft verder niets te doen.

Fiberinstallatie door de technieker

We kunnen je gegevens niet ophalen. Maak zelf je keuze

Buiteninstallatie

Deze heb je

Binneninstallatie

Deze heb je

Buiteninstallatie

Deze heb je

Binneninstallatie

Deze heb je

Hoe verloopt de buiteninstallatie?

  • Onze technieker komt bij jou langs en bespreekt met jou welke werken nodig zijn en hoe die worden uitgevoerd.
  • De werken kunnen dan meteen starten. Onze netwerkpartner trekt een fiberkabel van het distributiepunt in de straat tot bij jou en installeert een nieuwe aansluitingsdoos in je zaak.
  • Het is belangrijk dat je zelf aanwezig bent! We moeten namelijk weten waar we een klein gaatje mogen boren en/of graven.
Moet je zelf iets klaarleggen?

Jij moet niets doen, de volledige fiberinstallatie doen wij. Bovendien is die volledig gratis. Zelf voer je dus geen structurele werken uit, die werken voeren wij uit, als dat nodig is. Onze partners hebben wel uitdrukkelijke instructies om de werken voor jouw fiberaansluiting netjes en correct uit te voeren. Dat betekent dat we alleen boren of graven zoals we het met jou besproken hebben. Daarom is het zo belangrijk dat je zelf ook aanwezig bent bij de installatie.

Hoe verloopt de binneninstallatie?

  • Voor een fiberinstallatie heb je in plaats van een modem een 360° Fiberbox nodig.
  • Daarvoor komt een Telenet-technieker langs. Die installeert de 360° Fiberbox en zorgt ervoor dat je je Telenet-diensten kan gebruiken. Heb je al een coaxverbinding? Die blijft zolang gewoon werken.
  • Ook voor de binneninstallatie moet je zelf aanwezig zijn.
Kan je nog tv-kijken met fiber?

Je kan nog steeds tv-kijken als je fiber laat installeren. Je hebt dan waarschijnlijk wel een nieuwe Digibox of Digicorder nodig met een internetaansluiting in plaats van een coaxaansluiting. We overlopen de fiberinstallatie telefonisch en bekijken dan of je je huidige Digibox of Digicorder best vervangt.

Gebruik je ons compact tv-signaal of TV met een kaartje? Dan heb je coax nodig. Beide werken niet via fiber. Je kan dus niet surfen via fiber, en toch nog het compact signaal via coax ontvangen of tv blijven kijken via TV met een kaartje. Wil je graag tv-kijken via fiber? Dan heb je dus een tv-abonnement van Telenet nodig.

Wat met huurwoningen, nieuwbouw en verbouwingen?

  • Als huurder kan je een fiberinstallatie aanvragen. Zorg er dan wel voor dat je op voorhand de eigenaar informeert. Zo is die op de hoogte van de eventuele werken die nodig zijn om de fiberkabel binnen te brengen.
  • Als verhuurder kan je fiber laten installeren wanneer de huurder een Telenet-product neemt op dat adres.
  • Bij verbouwingen of nieuwbouw kan je best een wachtbuis leggen van je stoep tot in de ruimte waar de fiberkabel mag binnenkomen. Zo kunnen we vlot de fiberkabel installeren zodra je je Telenet-abonnement wil activeren.