Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Wat is phishing?

{{lineValue}}

Bedrijven vragen nooit om gevoelige informatie (zoals je bankgegevens, identiteitskaartnummer, wachtwoord, ...) door te geven via e-mail, sms of telefoon. Wees dus op je hoede als je zo'n vraag krijgt!

Gaf je toch persoonlijke gegevens door?

  • Bankgegevens? Contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop.
  • Wachtwoord? Gebruik je op andere plaatsen hetzelfde wachtwoord, pas het dan meteen overal aan.
 
 

Phishing, wat is dat?

Bij phishing vissen oplichters naar je persoonlijke gegevens, bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie. Vaak gebeurt de fraude online, bijvoorbeeld via e-mails of valse websites. Maar oplichten kan ook telefonisch, via sms of zelfs per post. Voorbeelden van phishingmethodes zijn:

Spoofing

Oplichters doen zich voor als iemand anders, zoals je bank, de overheid of zelfs een kennis of collega. Ze gebruiken verschillende kanalen. Zo kan je een telefoontje krijgen van wat een betrouwbaar Belgisch nummer lijkt, maar eigenlijk een buitenlandse crimineel aan de lijn hebben. Of je ontvangt een e-mail die van je bank lijkt maar eigenlijk phishing is. Ook websites worden nagemaakt in een poging je gegevens te bemachtigen.

Malvertising

Via pop-ups en reclamebanners op populaire websites of apps proberen oplichters je gegevens te verkrijgen of virussen op je toestel te installeren.

WhatsApp-fraude

Je ontvangt een WhatsApp-bericht van een familielid of dichte vriend die je stuurt met een zogezegd nieuw telefoonnummer en je vraagt op korte termijn een flinke som geld te storten. Achter dat nummer zit een oplichter die jouw gegevens vond op sociale media, via een tweedehandsadvertentie, …

...

De (cyber)criminelen verzinnen constant nieuwe manieren om je gegevens te bemachtigen. Wees dus altijd op je hoede als er naar jouw gegevens gevraagd wordt.

 
 
Meer weten over...

phishing via e-mail

 
80

phishing via website

 
80

phishing via telefoon en sms

 

'malvertising' & phishing pop-ups

Fraudeurs doen zich voor als een bedrijf, instantie of persoon die je kent en sturen je een valse e-mail. Daarin vragen ze je om je (bank)gegevens in te vullen, een bijlage te downloaden of zelfs een betaling te doen. Soms zien de e-mails er zo echt uit dat de cybercriminelen je doen twijfelen. Onze tips helpen je de valse berichten te onderscheiden.

Tips

Vind je een bepaalde e-mail verdacht of twijfel je? Wees dan extra op je hoede. Je buikgevoel heeft vaak gelijk. Overloop deze stappen:

  • Ben je klant bij het bedrijf of ken je de afzender? Controleer zeker ook het e-mailadres op spellingsfouten. Blijf voorzichtig, want een ‘echt’ mailadres is geen garantie.
  • Controleer de spelling en lay-out. Een officiële e-mail staat zelden vol schrijffouten. Ziet je maandelijkse e-mail met je energievoorschot er ineens helemaal anders uit of hebben ze plots een nieuw rekeningnummer? Surf dan zelf naar de officiële website en vergelijk.
  • Vind je de vraag vreemd, onverwacht of proberen ze je angst aan te jagen? Houd je hoofd koel. Vergat je echt je factuur te betalen? Is het normaal dat die ‘vriend in nood’ je een mail stuurt en je niet belt? Weet dat bedrijven je nooit om je wachtwoord of (bank)gegevens vragen via e-mail. Een aanpassing van je gegevens kan altijd via hun officiële website.
  • Vragen ze je om op een link te klikken? Kijk dan na naar waar die leidt door met je muis over de link te zweven. Klopt de domeinnaam? Staan er geen fouten in of vreemde dingen in? Klik niet door bij twijfel maar surf zelf naar de website die je kent.

Valse e-mail ontvangen?

  • Open of beantwoord de e-mail niet, klik nergens op en open geen bijlages. 
  • Stuur de mail door naar verdacht@safeonweb.be, het Belgische Centrum voor Cybersecurity.
  • Denk je dat de phishing van een Telenet-klant komt? Meld het ons. Telenet treedt op tegen phishingmails verstuurd door een Telenet-klant op het Telenet-netwerk. Tegen misbruik via andere netwerken kunnen we wettelijk niet optreden. 

Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt Belgie. Gaat het om zware misdrijven, zoals kinderporno of stalking? Neem dan contact op met je lokale politie.

 
 

Op nagemaakte websites van echte bedrijven of instanties proberen cybercriminelen jouw gegevens te stelen. Soms veranderen ze ook bepaalde gegevens van het bedrijf. Op die manieren hopen ze dat je je maandelijkse betaling naar een vals rekeningnummer stort of belt naar een duur 090x-nummer om de klantendienst te bereiken. Jij wordt nadien wel doorverbonden naar de echte klantendienst, maar betaalt extra kosten.

Tips

Je komt meestal op een valse website via een link andere phishingberichten. Je klikt dus best nooit zomaar op een link. Maar een foutje is snel gemaakt, dus blijf aandachtig als je een website bezoekt.

  • Controleer de domeinnaam in de url van de website (bijvoorbeeld www.telenet.be). Staat er voor de .be, .com, .eu, …echt de naam van het bedrijf of de organisatie? Wees extra aandachtig voor schrijffouten of vreemde tekens. Weet dat een echte url
    zo simpel mogelijk is. Twijfel je? Kijk dan of je via een zoekmachine, zoals Google, op dezelfde website komt.
  • Bekijk de spelling en lay-out. Soms herken je valse websites aan schrijffouten en opmaak.
  • Vraag je af of het wel logisch is dat ze om je gegevens vragen. Waarom moet je je wachtwoord aanpassen of je bankgegevens doorgeven? Echte bedrijven zullen je deze vraag niet zo snel stellen.

Valse website gespot?

Meld het ons! Telenet kan enkel optreden als het om een Telenet-klant gaat? Geen Telenet-klant? Dan geven we het door aan de bevoegde provider.

 

Kwam je op een valse website via een phishingmail? Stuur die mail dan zeker door naar verdacht@safeonweb.be.

 
 
 
 

Ook via de telefoon gaan oplichters vaak creatief te werk. Er zijn al heel wat vormen van telefonische fraude bekend: 

Wangirifraude

Je telefoon rinkelt heel kort. Als je terugbelt, krijg je niemand aan de lijn maar je hoort een wachttoon of stilte. Omdat je terugbelde naar een dure betaalnummer, loopt de rekening zonder dat je het beseft.

Tech-scam

De bekendste is waarschijnlijk de Microsoft-scam, maar soms bellen oplichters ook uit naam van Apple of andere computerbedrijven. Ze maken je wijs dat je pc een veiligheidsprobleem heeft en stellen je voor die samen te beveiligen. Zo proberen ze toegang tot je computer te krijgen.

Robocall

Je krijgt telefoon, vaak van een nummer dat er betrouwbaar uitziet. Aan de andere kant
van de lijn vertelt een robotstem of vooropgenomen boodschap je dat je je bankgegevens of wachtwoord moet aanpassen. Echte bedrijven contacteren je nooit op deze manier, ga hier dus niet op in.

Bankfraude

Je wordt gebeld door een valse bankmedewerker. Die probeert je te overtuigen al je
geld over te zetten naar een andere rekening of je bankgegevens aan te passen. Een
echte bank vraagt je dit nooit op deze manier!

Smishing

Phishing via sms. Je ontvangt een sms met een link naar een valse website. Op die website vragen ze om je (bank)gegevens.

 
 

Tips

Ontvang je een inkomende oproep of bericht van een nummer dat je niet kent? 

 

  • Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden of bankinformatie door via de telefoon.
  • Bel niet terug naar onbekende of buitenlandse nummers als je geen telefoon verwacht.
  • Wees aandachtig. Zou Microsoft wel echt bellen als er een probleem is met mijn pc? Waarom zou mijn bank willen dat ik een andere rekening open? Twijfel je? Kijk dan op de officiële website of bel bijvoorbeeld je lokale bankkantoor ter controle.

Meer en meer maken fraudeurs misbruik van de bestaande reclamemogelijkheden van websites en apps. Via reclamebanners of pop-ups proberen ze je gegevens te bemachtigen of virussen op je toestel te installeren. Het lijkt alsof een echt bedrijf reclame maakt met een gratis toestel, gewonnen wedstrijd of hoge kortingen. Klik je door op de banner of pop-up, dan vragen de fraudeurs naar je (bank)gegevens om te misbruiken. Soms installeren ze via een verborgen link software op je toestel. Via de software verspreiden ze dan virussen of schadelijke programma’s.

Phishing pop-up of verdachte advertentie tijdens het surfen? Meld het! Dat doe je via mail naar verdacht@safeonweb.be en naar abuse@telenetgroup.be. In je mail zet je meer info over de inhoud van de pop-up (best een screenshot), de website waarop je de pop-up zag, welke browser je gebruikt en het besturingssysteem (en versie) dat op je toestel staat. Dan gaan Safe on Web én Telenet hier mee aan de slag!

 
 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

WhatsApp

WhatsApp

Stel uw vraag via WhatsApp

WhatsApp
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs