Wanneer u een e-mail verstuurt naar een ander e-mailadres dan wordt deze in bijna alle gevallen eerst gefilterd. Het kan in sommige gevallen voorkomen dat uw e-mail, onterecht, als spam gemarkeerd wordt. Hieronder vindt u de voornaamste oorzaken.
Sommige spamfilters zijn erg streng afgesteld. Een spamfilter scant de inhoud en onderwerp van een e-mail op woorden die met spam worden geassocieerd. Wanneer uw e-mail in de spambox van de ontvanger komt, dan is het verstandig uw e-mail te controleren op spamgevoelige woorden. Als blijkt dat er inderdaad spamgevoelige woorden in de e-mail zitten, dan kan je deze verwijderen en de e-mail nogmaals versturen. Woorden die hiervoor in aanmerking komen zijn o.a. Prijs, gratis, free, win, korting, aanbieding en symbolen als $ € ! ? , enz.
Het is mogelijk dat uw e-mailadres gezien wordt als spamgevoelig. Vaak is een combinatie van cijfers en letters een reden om een e-mailadres niet te vertrouwen. Zorg er dus voor dat uw e-mailadres niet te veel 'vreemde' tekens bevat.
Het doel van een SPF-record is dat er gecontroleerd wordt dat u ook daadwerkelijk geautoriseerd bent om e-mail te versturen vanaf een bepaald domein. In dit SPF-record kan zowel het IPv4- als IPv6-adres(sen) van geautoriseerde servers gedefinieerd zijn.
De verhouding tussen de hoeveelheid tekst en de afbeeldingen in de e-mail speelt een grote rol. U herkent een commercieel bericht in één oogopslag aan het veelvuldig gebruik van afbeeldingen. Als er dan relatief weinig tekst bijstaat, levert dit al gauw een negatieve score op. Gebruik ook géén javascripts, Flash of gekleurde woordjes in uw bericht.
Een e-mailserver waarmee veel spam-berichten zijn verstuurd kan op een blacklist komen te staan van een provider. Het gevolg is dat alle e-mails die worden verstuurd via die e-mailserver (ook al betreft het een andere site!) onmiddellijk worden opgemerkt als SPAM. Het verwarrende is dat dit niet voor alle providers geldt, zodat het onduidelijk is waarom de mail bij de ene ontvanger wel aankomt en bij de andere niet.
Dit is ook afhankelijk van uw host. Sommige webhosting servers hebben een limiet ingesteld voor het verzenden van e-mail. Bijvoorbeeld: 1000 berichten/ per hostingpakket/ per uur. Indien u hier geen rekening mee houdt, kan het gebeuren dat een host gewoon stopt met het verzenden van uw e-mails.
Belangrijk voor de e-mail is de reverse DNS van het verzendende IP-adres. Het IP-adres van de verzender moet een geldige “reverse DNS lookup” hebben, dit wordt verwezenlijkt via een PTR (Pointer)-record. Dit is een hostname, en deze hostname moet op zijn beurt een A (of AAAA) record hebben dat opnieuw naar het IP van de server verwijst.
Als u uw zakelijke e-mailadres aan sociale media of webshops linkt, is het mogelijk in dat uw e-mailadres doorverkocht wordt aan derden. Dit kan als resultaat hebben dat uw e-mailadres foutief gebruikt wordt en dus als spam wordt aanzien.
Een goede nieuwsbrief heeft een duidelijke uitschrijfknop, maar toch vinden de meeste ontvangers het teveel moeite om hiervan gebruik te maken. Steeds meer mensen markeren het bericht als ‘spam’ ondanks dat zij zich zélf hebben ingeschreven – met alle gevolgen van dien voor de verzender van deze mail.
Graag hulp of meer uitleg?