Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

De DNS-instellingen van je domeinnaam

DNS staat voor Domain Name Server en is de koppeling tussen je browser en de website die je bezoekt. Het vertaalt een domeinnaam zoals jouweigendomein.be naar een bepaald IP-adres. Je computer leest dit IP-adres en surft naar de juiste website of levert een e-mail af op de juiste mailserver. DNS zorgt er dus voor dat wij gewoon jouweigendomein.be kunnen onthouden en intypen in de adresbalk van onze browser, in de plaats van een hele reeks getallen.

 

Om een domeinnaam te gebruiken heb je minstens twee nameservers nodig, een master (primair) en een slave (secundair).

  • Via de primaire nameserver (master) wordt je domeinnaam gevonden wanneer men naar je website surft of een e-mail stuurt naar je mailserver.
  • Een secundaire nameserver (slave) dient hoofdzakelijk als back-up van de primaire server. Als die laatste om een of andere reden niet of moeilijk bereikbaar is, kan er teruggevallen worden op de secundaire. Die is als het ware een kopie van de primaire nameserver, omdat deze secundaire zijn gegevens ophaalt van de primaire server, op voorwaarde dat de primaire server zonetransfers toestaat.

 

Goed om te weten: Het gebruik van de name servers is inbegrepen bij je domeinnaam. Hoe je de DNS-instellingen van je domeinnaam aanpast, hangt af van waar en hoe je ‘m besteld hebt.

Domeinnaam inbegrepen in je Telenet Business-internetabonnement of besteld via Mijn Telenet?

 
 

Domeinnaam besteld via My Cloud (via webhosting pakket of Microsoft 365-abonnement)?

 
 

Domeinnaam inbegrepen in je Online Essentials-formule?

 
 

TTL (Time To Live)

De TTL is een technische term voor de tijd dat nameservers de instellingen gaan bijhouden (cachen). Hoe lager de TTL-waarde, hoe sneller wijzigingen in de nameservers overal op het internet worden overgenomen. De TTL wordt altijd weergegeven in seconden.

 

Meestal is je aangepast record pas na 24u actief (=86.400 seconden).

Primaire en secundaire nameserver

Voor domeinnamen moeten er altijd minstens twee nameservers opgegeven worden: de primaire (hierdoor wordt je domeinnaam gevonden) en minimum één secundaire nameserver (als backup).

 

Een secundaire nameserver biedt heel wat voordelen:

  • Bedrijfszekerheid: met de secundaire nameserver als back-up blijven je domeinnamen beschikbaar buiten je netwerk, ook als er een probleem is met je primaire server.
  • Geen extra kosten: Telenet implementeert je secundaire nameserver zonder extra kosten.
  • Comfort: jij moet je secundaire nameserver niet zelf installeren en configureren.

 

Als je gebruik maakt van de nameservers van Telenet, stellen wij beide voor jou in en doen we eveneens het beheer. Als je je eigen nameserver als primaire nameserver wil instellen en die van Telenet als secundaire, moet je "zonetransfers" toestaan op je primaire server. Vraag raad aan je systeembeheerder.

E-mailadres en/of website bij een andere provider

Als je een bestaand e-mailadres bij een andere provider wil gebruiken, dan moet je via e-mail forwarding je Telenet e-mailadres daarnaar laten verwijzen. Je stelt dit makkelijk in via het MyCloud controlepaneel. Je kan dus perfect jan@mijnbedrijf.com (je nieuwe Telenet e-mailadres) laten doorverwijzen naar jan.devries@gmail.com.

 

Hou er rekening mee dat het hier alleen om een forward gaat en dus niet om gehoste mailboxen en webruimte. Wil je professionele, stabiele mailboxen en/of webruimte, dan vind je die terug in het Telenet Business hostingsaanbod onder Microsoft 365.

Subdomein toevoegen

Een subdomein is een variatie op je hoofddomeinnaam. Een subdomein is een makkelijke oplossing wanneer je meerdere internettoepassingen of websites hebt, zoals een webshop of klantensysteem. Dan kan je een subdomein aanmaken: shop.jouweigendomein.be of mijn.jouweigendomein.be, die elk doorverwijzen naar een andere locatie op het internet.

  • In het MyCloud controlepaneel (ook voor webhosting en Microsoft 365) kan je een onbeperkt aantal subdomeinen aanmaken via de nameserverinstellingen van je domein. Ga hiervoor naar het tabblad Resource records en kies Subdomeinen (zie foto).
  • Heb je een domeinnaam via Online Essentials? Contacteer ons dan via  cloudsupport@telenetgroup.be en wij brengen dit voor jou in orde.
 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel uw vraag op 0800 68 000

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs