Webmail

Managed wifi

Managed wifi

Unieke fanbeleving met Connected Stadium 

24 oktober 2025 - 13 min

Scoren met een onvergetelijke fanbeleving? Dat is KAA Gent op het lijf geschreven. De voetbalclub wil haar fans meer bieden dan een sportwedstrijd alleen. Iedere match moet een totaalbeleving zijn voor jong en oud.  En daar hoort een vlotte wifiverbinding bij. De oplossing? Connected Stadium, een uniek concept in België waarbij de connectiviteit én fanbeleving naar een hoger niveau worden getild.  

“Connectiviteit is een basisbehoefte geworden", zegt Sébastien Ronse, Manager Non-Sports bij KAA Gent. “Fans verwachten dat ze foto's naar het thuisfront kunnen sturen of jongeren willen iets posten op social media. We merkten dat er een connectiviteitsprobleem was wanneer 15 à 20.000 supporters samen in het stadion aanwezig waren. Dus gingen we op zoek naar een krachtige oplossing."

 

"Die vonden we in Connected Stadium waarbij we een betrouwbaar netwerk aanbieden aan onze fans en onze fanbeleving kunnen versterken. Het laat ons toe om bijvoorbeeld snel én zonder onderbrekingen gamingactiviteiten te organiseren of toeschouwers probleemloos te laten stemmen op de man van de match. Voetbal wordt meer dan alleen 90 minuten lang naar de match kijken. Het wordt een totaalbeleving.” 

Wat is een Connected Stadium?

Een Connected Stadium is een stadion dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om de ervaring van toeschouwers te verbeteren en de bedrijfsvoering te optimaliseren. Denk maar aan snelle Wi-Fi, mobiele apps, digitale ticketing en andere innovaties die het mogelijk maken om fans op nieuwe manieren te betrekken en te bedienen. 

 

“Vroeger werkten we met hotspots, maar het gebruiksgemak en de connecitiviteit was te beperkt voor het grote aantal toeschouwers.", zegt Christophe Dely, IT-coördinator bij KAA Gent. “Vandaag hebben we een écht Connected Stadium gebouwd op basis van een performant wifinetwerk. Zo bieden we 20.000 fans tegelijk een stabiele, snelle netwerkverbinding. Onze supporters verbinden makkelijk met ons netwerk via één druk op de knop. Als ze akkoord gaan met onze algemene voorwaarden zijn ze meteen online. Die data over fangedrag laat ons in de toekomst ook toe om een gepersonaliseerde fan experience te creëren." 

​​“Dankzij Connected Stadium wordt voetbal meer dan alleen 90 minuten lang naar de match kijken. Het wordt een totaalbeleving.” 

- ​Sébastien Ronse, Manager Non-Sports bij KAA Gent 

De meerwaarde van een Connected Stadium

Het Connected Stadium laat KAA Gent toe om live te volgen hoe bezoekers zich verplaatsen. Die inzichten maken het mogelijk om mensenstromen beter te begrijpen en bij te sturen als het te druk wordt. De verkregen data helpt ook om de algemene fanbeleving van supporters te verbeteren. Maar het Connected Stadium biedt naast crowd management en krachtige wifi ook andere mogelijkheden.

 

Charly Delodder, Sales Manager bij Cisco gaat dieper in op de voordelen. “De data die we met toestemming verzamelen, maakt het mogelijk om veel gerichter en persoonlijker te communiceren met bezoekers. We krijgen inzicht in hun voorkeuren en die informatie gebruiken we om commerciële acties op maat te ontwikkelen. Dat zorgt niet alleen voor een onvergetelijke fanbeleving, maar creëert tegelijk meerwaarde voor de club.” 

 

“Het Connected Stadium draagt bovendien bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de club. Via smart building- en IoT-toepassingen is het in de toekomst ook mogelijk om energieverbruik te monitoren en sturen. Daarnaast worden verschillende elementen die verbonden zijn met het netwerk - zoals verlichting, verwarming of schermen - efficiënter ingezet, met een lagere ecologische voetafdruk als resultaat.” 

Voordelen Connected Stadium

  1. ​Verbeterde fanervaring 
    ​Fans surfen vlot online, hebben toegang tot live informatie, kunnen eten en drinken bestellen via apps of communiceren met andere supporters.
  2. Efficiëntere bedrijfsvoering 
    ​Het stadion kan de veiligheid vergroten of processen zoals toegang en betalingen stroomlijnen.
  3. ​Nieuwe inkomstenstromen 
    ​Met een Connected Stadium kan data verzameld en ingezet worden om nieuwe commerciële acties op te zetten.
  4. ​Gegevensverzameling en -analyse
    ​Het Connected Stadium laat toe om, mits goedkeuring van de fans, data te verzamelen en te analyseren om gepersonaliseerde communicatie en een fanbeleving op maat te creëren.  

Betere connectiviteit en ontzorging dankzij Managed Wifi

Het Connected Stadium werkt met Cisco wifi access points die geplaatst worden door Telenet Business. Die laten toe om onder andere aan crowd management te doen. Christophe legt uit hoe dat concreet in zijn werk gaat.

 

“Wanneer er bijvoorbeeld een grote groep mensen aan een bar staat, wordt dat opgemerkt door de access points. Die informatie wordt automatisch doorgestuurd naar het achterliggende systeem. Wij pikken die meldingen op en communiceren gericht naar de supporters via de app op hun smartphone of digital signage. Zo laten we hen weten dat er aan andere bars minder volk is, waardoor ze sneller worden geholpen en ten volle kunnen genieten van de wedstrijd.”  

 

Om de access points van Cisco te beheren en monitoren doet KAA Gent beroep op de Managed Wifi van Telenet Business. Bruno Gysels, Customer Value Proposition Manager bij Telenet Business vertelt hoe dat loopt. “Via Managed WiFi zorgen we dat elk access point op de juiste plaats hangt voor een optimale dekking en prestatie. KAA Gent kan daarvoor op elk moment bij ons terecht. Wij ontzorgen de club op vlak van hun wifinetwerk en staan in voor het dagelijks beheer van het Connected Stadium.” 

​​“De data over het fangedrag - die we dankzij het Connected Stadium binnenkrijgen-, laat ons in de toekomst ook toe om een gepersonaliseerde fan experience te creëren op maat van de supporter.” 

​- Christophe Dely, ​IT-coördinator bij KAA Gent 

Samenwerking Cisco en Telenet Business

“Het Connected Stadium is het resultaat van een sterke samenwerking tussen Cisco en Telenet Business. Een stadionomgeving met veel gebruikers is complex. Daarom hebben we samen besloten om het Cisco Advanced Services Team in te schakelen. Dat is een groep van gespecialiseerde ingenieurs met diepgaande ervaring in netwerken voor drukbezochte locaties. Zij stonden samen met Telenet Business in voor het ontwerp en de architectuur van de oplossing”, zegt Charly Delodder, Sales Manager bij Cisco.  

 

“Telenet Business heeft echt geluisterd naar onze behoeftes”, klinkt het bij Sébastien. “Op basis van onze input creëerden we een oplossing die tot in de puntjes is uitgewerkt én uitgerold. Het resultaat? Tevreden fans en een netwerkervaring die past in het digitale tijdperk.” 

Ook de ultieme fanbeleving creëren?