Webmail

Een webshop

(laten) maken

Hoe pak je dat aan?

Een webshop starten lijkt eenvoudig, maar als je ’t écht goed wil doen, vraagt het wel wat inspanning. Wie is je doelgroep? Wat ga je verkopen? Welke software kies je? En zijn er wettelijke verplichtingen waaraan je je moet houden? Bij Telenet Business hebben we ervaring met webshops bouwen. Hieronder vind je alles wat je moet weten over je eigen webshop.

Waarom met een eigen webshop starten?

Voordat we dieper ingaan op de praktische aspecten van de opzet van een webshop, is het belangrijk om te begrijpen waarom je een online shop zou willen starten. De eerste reden? In 2022 vonden volgens een rapport van BeCommerce, de Belgische webshopvereniging, 8,5 miljoen Belgen hun weg naar online webshops. Er werden in dat jaar in totaal 170 miljoen online aankopen via e-commerce genoteerd, met een waarde van 14,7 miljard euro. Een webshop biedt tal van voordelen.

Toegang tot een breder publiek
Met een webshop kan je je producten of diensten aan mensen in heel België en ver daarbuiten verkopen, ongeacht hun locatie. Dat opent de deur naar nieuwe markten en klanten.

 

Lagere kosten
Het runnen van een fysieke winkel brengt vaak hoge kosten met zich mee, zoals huur, personeel en opslagruimte. Als je enkel nog voor een webwinkel kiest, verlaag je de kosten aanzienlijk, waardoor je meer winst kan maken. Maar je kan natuurlijk ook een deel van je tijd je fysieke winkel openhouden en daarnaast doorverwijzen naar je online winkel.

 

Flexibiliteit en gemak, voor je klant én voor jou
Met een webshop kan je 24/7 verkopen, waardoor klanten op elk moment van de dag bij je terechtkunnen. Bovendien beheer je je webshop vanaf elke locatie, zolang je maar toegang hebt tot internet.

 

Mogelijkheid tot schaalbaarheid
Een webshop kan gemakkelijk worden opgeschaald naarmate je bedrijf groeit. Je kan je assortiment uitbreiden en nieuwe markten verkennen zonder dat dat grote investeringen vereist.

Goed begonnen is half gewonnen: de voorbereiding

Voordat je je webshop daadwerkelijk kan beginnen bouwen en lanceren, moet je enkele belangrijke voorbereidingen treffen. Er zijn namelijk wel wat valkuilen aan de opstart van een eigen webshop waarvoor we je willen behoeden. Hier zijn enkele essentiële overwegingen:

Wat ga je verkopen?

Bepaal welke producten of diensten je wil verkopen in je webshop. Kan je alles uit je aanbod ook online beschikbaar maken? Of hebben sommige producten misschien een aanpassing nodig?

Aan wie ga je verkopen?

Identificeer je doelgroep en begrijp wat ze zoeken en verwachten van een online winkelervaring.

Wie zijn je concurrenten?

Hoe pakken je rechtstreekse concurrenten het aan? Hoe ziet de markt van jouw sector eruit? Een grondig marktonderzoek geeft je een scherp beeld van hoe je je webshop moet aanpakken.

Het businessplan

Een goed uitgewerkt businessplan is de sleutel tot succes van je webshop. Het helpt je om je doelen, doelgroep, concurrentieanalyse, marketingstrategieën en financiële doelstellingen duidelijk te definiëren. Schep duidelijke verwachtingen voor jezelf en verlies de prijs van je webshop niet uit het oog.

Leveranciers en partners

Als je producten verkoopt, is het belangrijk om betrouwbare leveranciers te vinden die hoogwaardige producten kunnen leveren. Onderzoek potentiële leveranciers, vraag offertes aan en vergelijk hun productkwaliteit, prijzen en leveringsvoorwaarden. Daarnaast is het misschien goed om je te laten bijstaan door andere bedrijven die je webshop kunnen bouwen of promoten en/of met influencers die reclame maken voor je merk.

Nuttige richtvragen voor de start van je webshop
  • Heb ik een partner nodig die me helpt om mijn webshop te maken?
  • Wie heb ik nodig voor de verzending en levering van mijn producten?
  • Moet ik iemand inschakelen om mijn online winkel bekend te maken bij mijn doelgroep?

Ben je nog geen zelfstandige?

Dan moet je je nog inschrijven als zelfstandige ondernemer. Laat je niet afschrikken: het inschrijvingsproces voor zelfstandigen is niet ingewikkeld. Je kan je altijd laten bijstaan door een expert of een sociaal verzekeringsfonds. Volg dit stappenplan:

 

  • Registreer je onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen en vraag je ondernemingsnummer aan.
  • Activeer je btw-nummer
  • Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds.
  • Zorg ervoor dat je de juiste vergunningen hebt. Als je bijvoorbeeld alcohol verkoopt, gelden er specifieke regels.
  • Je kan ook een webshop starten in bijberoep, om bijvoorbeeld tweedehands spullen te verkopen.

 

Een webshop maken: hoe pak je dat aan?

Klaar met de voorbereiding? Businessplan on point? De juiste partners in je vizier? Dan kan het echte werk beginnen!

 

Een webshop laten maken of er zelf een bouwen?

“Kan ik niet gewoon zelf een webshop maken?” Het antwoord op die vraag hangt af van je eigen digitale kennis en hoe vertrouwd je bent (of hoe snel je leert omgaan) met webshopplatforms en/of webdesign. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een WordPress webshop of Wix webshop, maar die hebben niet altijd de gewenste functionaliteiten.

 

Professionele experts nemen je alles uit handen: ze staan in voor een goed verloop, van opbouw tot lancering en zelfs voor onderhoud.

Met Online Essentials van Telenet Business zit jij in de driver’s seat.

Bij ons kan je terecht voor zowel je website te maken als je webshop die meegroeit met je zaak.

De identiteit van jouw webshop omvat het merk, de visuele uitstraling, en de boodschap die je wil overbrengen naar je klanten en sluit natuurlijk feilloos aan bij je volledige online identiteit. Dit zijn de bouwstenen van je online identiteit:

 

  • Je naam en domeinnaam (klik hier om te controleren of je gewenste domeinnaam nog vrij is)
  • Je huisstijl: logo, design, lettertype en specifieke tone of voice (zie ook boodschap)
  • Je beeldentaal: probeer steeds voor eenzelfde soort fotografie te kiezen. Hoogkwalitatieve beelden zijn een must: we hechten steeds meer waarde aan esthetiek in foto's. Kwalitatieve foto’s stralen professionaliteit uit en geven vertrouwen aan je webshopbezoeker.
  • Je boodschap: let op hoe je je doelgroep aanspreekt en doe dat op een consistente manier. Formeel taalgebruik (met “u”) is niet meer van deze tijd. Schakel eventueel een copywriter in die de teksten voor je website en webshop schrijft. Als je een webshop laat maken bij Online Essentials ‘Do It For Me’, zijn de kosten voor de copywriter inbegrepen. Die copywriter interviewt je om je zaak, producten en diensten beter te leren kennen en goed te begrijpen wat je precies wil.
  • Ga je ’t toch zelf doen? Hou dan steeds in gedachten dat je een oplossing voor een probleem verkoopt, waarbij het product een hulpmiddel is.

Denk na over de structuur van jouw webshop en hoe je jouw producten of diensten wil organiseren. Maak categorieën en subcategorieën om de navigatie gemakkelijk te maken voor je klanten. Zorg ervoor dat jouw webshop een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface heeft, zodat bezoekers moeiteloos door je aanbod kunnen bladeren en aankopen kunnen doen. Kruip dus eerst aan de tekentafel om je plan voor je webshop uit te werken! We helpen je op weg met een stappenplan.

 

  • Customer journey: Hoe ga je je klanten overtuigen om je winkel te bezoeken en ook echt iets bij jou te kopen? Een eenvoudig betalingsproces is al een stap in de juiste richting. Maar ook de structuur en navigatie van je online winkel spelen een belangrijke rol.
  • Productcategorieën: Maak je assortiment overzichtelijk en zorg ervoor dat je je producten in de kijker zet. Denk ook aan de hoe je de productdetailpagina’s indeelt.
  • Conversieratio: De conversieratio is het aantal conversies (in dit geval: aankopen) dat je haalt uit je totale aantal websitebezoeken. Er zijn een aantal manieren om die te optimaliseren.
  • Betrouwbaarheid: Er bestaan best veel valse webshops, die onschuldige klanten proberen op te lichten. Toon je klanten dus aan dat jouw webshop betrouwbaar is. Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld met een transparant webadres (of URL), door binnen de 48 uur te reageren op contactformulieren en door je bedrijfsgegevens op je website op te nemen. Lees hier nog meer tips om vertrouwen te scheppen bij je bezoeker. Als je voldoende veiligheidsmaatregelen treft, kan je verschillende kwaliteitslabels voor je webshop aanvragen. Daarover lees je meer onder ‘Je webshop beveiligen’.
  • Prestaties: Vergeet niet om de prestaties van je webshop (en website) te meten. Waar haken bezoekers op af? Wat haalt hen over de streep om tot aankoop over te gaan? Tools als Google Analytics 4, Piwik PRO of Matomo kunnen dat heel precies voor je meten. Eenmaal dat zo’n platform juist geconfigureerd is, krijg je heldere rapporten en inzichten in de verbeterpunten van je webshop – of welke secties het heel goed doen. 

 

Wist je trouwens dat we een gratis tool ontwikkelden om de online aanwezigheid van je bedrijf/zaak/merk te testen?

Webshopsoftware: de ruggengraat

Een belangrijk fundament van je webshop, is natuurlijk de software waarop hij draait. Klaar om in de technologie achter een webshop te duiken? Als je je webshop laat maken, moet je je hier natuurlijk geen zorgen om maken. Skip gerust deze alinea! 😉

Wie zelf aan de slag gaat, heeft binnen de webshopsoftware twee keuzes: een SaaS-pakket (Software as a Service) of een open source-webshoppakket. We leggen hieronder uit wat beide pakketten inhouden.

Een SaaS-pakket

Je ‘huurt’ webshopsoftware als een dienst van een ander bedrijf, dat dat pakket aanbiedt in de cloud. Updates, onderhoud, webhosting en ingewikkelde installatieprocessen vallen allemaal onder de verantwoordelijkheid van je professionele partner.

Open Source-pakket

Met een Open Source-pakket sta je zelf in voor de hosting, installatie en configuratie van de software. Ook het onderhoud en de nodige updates komen op jouw bord terecht. Maar je hebt natuurlijk wel meer vrijheid in design, structuur en navigatie bij het bouwen van je webshop.

Online Essentials is een hoogstaand SaaS-webshoppakket waarmee jij de touwtjes in handen hebt, met een breed scala aan extra’s:

-       online betalingen;

-       elementair online voorraadbeheer;

-       beveiliging met SSL (zie paragraaf ‘je webshop beveiligen’);

-       Facebook- en Instagram-shop;

-       een feed voor Google Shopping;

-       kortingscodes en cadeaubonnen die je kan toevoegen aan je webshop.

 

Bij Telenet Business trekken we resoluut de kaart van de gebruiksvriendelijkheid. Niet enkel voor je bezoekers, maar ook voor jou als webshopbeheerder. Met onze handige Drag/drop-webshopbouwer maak jij een professionele webshop die er op elk toestel (computer, tablet, smartphone) geweldig uitziet. Ervaring met webdesign heb je niet nodig, want deze tool wijst zichzelf uit. Zo breng jij je digitale showroom op het niveau van jouw zaak.

Je webshop beveiligen

Cybersecurity is van cruciaal belang voor een succesvolle webshop. Zorg ervoor dat jouw webshop gebruikmaakt van SSL-certificaten om de gegevens van je klanten te beschermen. Implementeer ook sterke wachtwoorden en beveiligingsmaatregelen om ongeautoriseerde toegang te vermijden. Regelmatige updates zijn ook essentieel om eventuele beveiligingslekken te voorkomen of te dichten.

Lijstje van de absolute basics voor je webshopbeveiliging

  • Dit zijn de beveiligingsmaatregelen die je absoluut moet treffen om je webshop een basisbescherming te bieden. Die zijn ook inbegrepen in het Online Essentials-pakket.
  • Een beveiligde connectie met SSL-certificaten
  • Webshopsoftware die up-to-date is en blijft
  • Regelmatige back-ups van databank en website
  • Een veilig betaalsysteem (zie verder)
  • Bescherming van persoonsgegevens (GDPR)
Plaats de kwaliteitslables op je site om het vertrouwen in je webshop te vergroten

Deze voorzorgsmaatregelen zijn natuurlijk standaard inbegrepen in een SaaS-webshoppakket. Werk je samen met betrouwbare partners voor de beveiliging van je online shop? Plaats die kwaliteitslabels dan ook op je site: het kan het vertrouwen in je winkel alleen maar vergroten. Je kan de labels zelf aanvragen bij de betreffende partners.

Online voorraadbeheer

Als je fysieke producten verkoopt, is effectief voorraadbeheer cruciaal. Dat beheer voorkomt verspilling en overschotten die te lang blijven staan. Je optimaliseert er dus ook je opslagkosten mee. Gebruik een systeem waarmee je je voorraadniveaus bijhoudt, bestellingen beheert en meldingen ontvangt wanneer producten moeten worden bijbesteld. Dat helpt je om een goede klantenservice te bieden, wachttijden zo kort mogelijk te houden en voorkomt dat je zonder voorraad komt te zitten.

 Wist je dat online voorraadbeheer een standaard feature is in een webshop van Online Essentials?

Kassa kassa: de payment service provider als online betaalsysteem

Een betrouwbaar en veilig online betaalsysteem is uiteraard essentieel voor je webshop. Werk samen met een payment service provider (PSP) die een breed scala aan betaalmethoden ondersteunt en instaat voor veilige transacties. Populaire PSP's zijn onder andere Stripe, PayPal, Ingenico en Mollie. Let erop dat …

  • de uitwisseling van betaalinformatie voldoende beveiligd is. Die beveiliging vereist technisch inzicht – laat je dus bijstaan door iemand met verstand van zaken.
  • de betaling vlot verloopt. Een gebruiksvriendelijk betalingsproces maakt de aankoop van je klant laagdrempelig. Bied daarom ook voldoende betaalmethodes aan.
Met Online Essentials heb je als webshopeigenaar keuze uit meer dan 100 betaalproviders en -methoden. Transactiekosten inbegrepen!

Het beschermen van de privacy van je klanten is van het grootste belang. Zorg ervoor dat je webshop voldoet aan de geldende wetgeving op het gebied van gegevensbeschermingGDPR (General Data Protection Regulation), of de Nederlandse term: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Implementeer beveiligingsmaatregelen, informeer je klanten over het gebruik van hun gegevens en vraag toestemming indien nodig.

Is de betaling geslaagd en de bestelling geplaatst? Dan is het tijd om uit de startblokken te schieten en de levering zo vlot mogelijk te laten verlopen. Kies daarom voor een goeie logistieke partner. Overweeg of je gratis verzending aanbiedt (da’s géén must) of toch (een stukje van de) verzendkosten aanrekent.

Naast privacywetten zijn er andere wettelijke verplichtingen waaraan jouw webshop moet voldoen. Zo heb je als verkoper informatieplicht en moet de volgende informatie terug te vinden zijn op je webshop:

  • je algemene voorwaarden,
  • je contactgegevens,
  • je herroepingsrecht en je retourbeleid,
  • de garantietermijn van je producten,
  • en de te verwachten levertermijn.

Het onderhoud van je webshop zorgt voor de perfecte gebruikerservaring en optimale prestaties van je online winkel. Dit zijn enkele noodzakelijke onderhoudsactiviteiten:

  • regelmatige updates van de software, het CMS, de beveiligingssystemen en plug-ins
  • de webserver updaten en onderhouden
  • databases proper maken en houden
  • SSL-certificaat voor de beveiligde verbinding vernieuwen
  • errors en foutmeldingen oplossen
  • en de laadsnelheid optimaliseren

Het prijskaartje: de kosten van een eigen webshop maken

Een kwalitatieve webshop hoeft niet duur te zijn, ook niet wanneer je je laat bijstaan door een professionele partner. Bij Telenet Business weet je altijd vooraf wat de kostprijs zal zijn. De prijs van je webshop is afhankelijk van verschillende factoren:

 

  • Doe je het zelf of laat je je bijstaan door een expert?
  • Hoeveel producten neem je op en hoeveel productpagina’s heb je nodig?
  • Wil je persoonlijke en technische ondersteuning en in welke mate?
  • Welke geavanceerde functionaliteiten wil je integreren?

Webanalytics voor webshops

Webanalyse-tools geven je inzicht in het gedrag van je bezoekers, hun voorkeuren en de effectiviteit van je marketingcampagnes. Maak gebruik van deze tools om belangrijke statistieken te verzamelen, zoals waar het verkeer naar je webshop vandaan komt, bezoekersaantallen, conversieratio's en gemiddelde bestelwaarde.

 

Een greep uit de meest populaire tools: Google Analytics 4, Piwik PRO, Matomo, Adobe Analytics, Mixpanel, Amplitude en Contentsquare.

 

Bij Online Essentials krijg je in de Do It For Me-formule een op maat gemaakt dashboard met belangrijke resultaten en prestaties, zodat je een goed inzicht krijgt in de werking van je webshop en je doelgroep.

De lancering

Alles tot in de puntjes voorbereid? En heb je je webshop uitgebreid getest? Dan is het tijd om live te gaan! Maar hoe krijg je nu die eerste bezoekers naar je webwinkel?
 

  • Voorzie een launchevent waarmee je huidige en potentiële klanten op de hoogte brengt van het bestaan van je webshop.
  • Gebruik je huidige communicatiekanalen: misschien verstuur je al nieuwsbrieven? Leg flyers in je fysieke winkel, plaats een grote banner op je website en/of adverteer in relevante lokale dag- en weekbladen.
  • Stippel een marketingplan uit. Contentmarketing in de vorm van blogs en social media-posts kunnen een eerste stap zijn, net zoals online adverteren.

Wat met andere kanalen?

Overweeg om je webshop te integreren met andere verkoopkanalen, zoals Google Shopping, Facebook en Instagram Shop, Amazon en/of Etsy.

 

Google shopping

Google Shopping is de balk bovenaan de Google zoekresultaten, waarin productsuggesties verschijnen. Ook jij kan de producten uit je webshop laten opnemen in die balk … maar dat kost je wel geld. Lees hier meer over hoe je Google Shopping inschakelt voor je webshop.

Facebook en Instagram Shop

Instagram en Facebook Shopping kan je als online etalage gebruiken om je strafste producten te tonen. Om die functionaliteit in te schakelen, moet je een bedrijfsaccount aanmaken bij Meta Business. Meta is het moederbedrijf achter Facebook en Instagram (en Whatsapp).

 

Amazon

Sinds begin 2023 is Amazon ook in België actief. Je kan Amazon vergelijken met Bol.com: een grote verzamelplaats van producten, die via hen verkocht worden. Je kan een samenwerking met Amazon opzetten om je eigen producten te verkopen. Daarvoor betaal je maandelijks een bijdrage. Meer informatie vind je op de website van Amazon.

Veelgestelde vragen over webshops bouwen

Online Essentials is zo gebouwd dat je website kan meegroeien met je zaak.  Wil je pas een webshop toevoegen wanneer je zaak er klaar voor is? Geen probleem, dat kan later op eender welk moment.  Heb je gekozen voor “Online Essentials met Webshop 100”, maar wil je meer producten toevoegen? Upgrade dan in een handomdraai naar “Online Essentials met Webshop 2500”.

Een product in verschillende maten of kleuren telt als één item in je webshop. Via een drop down-menu kan je klant de gewenste uitvoering selecteren. 


Voorbeelden wanneer een product als één item telt: 

  • Een jeansbroek in verschillende maten: XS, S, M, L, XL en XXL
  • Een T-shirt in verschillende kleuren: rood, geel, blauw
  • Pralinedoosjes in verschillende maten: 100gr, 250gr, 500gr en 1 kg 

Met een Online Essentials website kan je eenvoudig offerte-aanvragen ontvangen via een formulier. Zo’n formulier is standaard inbegrepen in de Online Essentials Light, Classic of Premium formules. Je hebt hier dus geen webshop voor nodig.  Bovendien bepaal jij zelf de inhoud van het formulier. De ingevulde formulieren komen in je mailbox terecht, en je behandelt ze zelf van daaruit verder.

Schrikt het idee om zelf een vooraad aan te leggen en te beheren je af? Dan is er een alternatief: dropshipping. Een dropship webshop kan je vergelijken met een soort online etalage met producten; de werking lijkt op die van affiliate marketing. Als een van je klanten iets koopt, belandt de bestelling rechtstreeks bij de fabrikant. Die staat in voor de levering van het product, terwijl jij aan je klant factureert. Je hoeft in dit geval dus niet zelf de voorraad te beheren en hebt ook geen nood aan een grote opslagruimte. Opgelet: bij Telenet bieden we geen dropship webshops aan.