nl

E-mail instellen

Je Telenet e-mailadres kan je gebruiken voor verschillende e-mailprogramma’s. Voor je daar e-mails kan ontvangen en versturen, zal je je e-mailadres eerst moeten instellen. Veel e-mailprogramma’s vullen de instellingen automatisch voor jou in. Handig! Moet je toch zelf nog gegevens invullen? Dan vind je de nodige informatie in dit artikel.

IMAP of POP3

Als je je e-mailadres instelt voor je e-mailprogramma, dan kan je kiezen tussen 2 protocollen: IMAP en POP 3. Telenet raadt IMAP aan. Zo kan je op verschillende toestellen je e-mails bekijken. De meeste e-mailprogramma’s stellen zelf standaard ook IMAP voor. Het kan dus goed zijn dat je geen keuze moet maken als je je e-mailadres instelt.

IMAP
  • Met IMAP blijven je e-mails centraal bewaard op de server. Zo kan je altijd en overal je e-mails lezen en beantwoorden.
  • IMAP synchroniseert je e-mails en mappenstructuur (als je daarvoor kiest).
  • Je contacten synchroniseert IMAP niet.
POP 3
  • Met POP 3 worden je e-mailberichten bewaard op je toestel. Je e-mailprogramma downloadt de e-mails naar het toestel en verwijdert ze van de e-mailserver. 
  • Je kan je e-mails dus niet op een ander toestel bekijken, omdat ze niet centraal bewaard zijn.

De instellingen

Uitgaande serverinstellingen

Authenticated SMTP

  • Servernaam: smtp.telenet.be
  • Poort: 587
  • Beveiligingstype: TLS

Tip: stel Authenticated SMTP in op alle toestellen waarmee je mailt (computer, tablet, smartphone…).

Inkomende serverinstellingen

IMAP

  • Servernaam: imap.telenet.be
  • Poort: 993
  • Beveiligingstype: SSL

Uitgaande serverinstellingen

Authenticated SMTP

  • Servernaam: smtp.telenet.be
  • Poort: 587
  • Beveiligingstype: TLS

Tip: stel Authenticated SMTP in op alle toestellen waarmee je mailt (computer, tablet, smartphone…).

Inkomende serverinstellingen

  • Servernaam: pop.telenet.be
  • Poort: 995
  • Beveiligingstype: SSL(/TLS)

Vanaf maart 2022 ondersteunen we alleen nog POP3 e-mailverkeer mét SSL. Vergeet SSL(/TLS) dus zeker niet aan te vinken! Zo zijn je e-mails beschermd. Gebruik je verschillende toestellen en/of mailboxen met de oude POP3-instellingen? Pas ze dan overal aan naar SSL/TLS!

 

Ontvang je een foutmelding met SPF, DKIM of DMARC? Controleer dan de instellingen van je e-mailprogramma. Stel authenticated SMTP in en pas je instellingen aan zoals hierboven aangegeven. 

Goed om te weten
  • Hulp nodig om je e-mailprogramma zelf in te stellen? We helpen je graag.
  • Kies bij je instellingen altijd voor Beveiligd wachtwoordverificatie. Ook bij uitgaande server vul je dus je Telenet e-mailadres en wachtwoord in voor de beveiliging en verificatie van het verzenden van e-mails.
  • Verander je het wachtwoord van je Telenet-gebruikersnaam of e-mailadres Verander dan ook het wachtwoord in je e-mailprogramma.
Zoek je iets anders?