Je Online Essentials-website zelf aanpassen
In dit artikel leggen we je uit hoe je zelf aan de slag gaat met de intuïtieve web builder van Online Essentials. Koos jij voor de Do It For Me-formule en werd je website voor je gebouwd? Dan kan je je website nu zelf aanpassen, maar je kan ook nog altijd terecht bij je website project manager.
Wat wil je doen?
We kunnen je gegevens niet ophalen. Maak zelf je keuze
Je website is opgedeeld in rijen en kolommen. Je voegt er zoveel toe als je wilt, en vult ze nadien met website-elementen (widgets).
In het linkermenu vind je alles wat je nodig hebt. We leggen het stap voor stap uit.
Alles wat je hier instelt, geldt voor de hele website. Bijvoorbeeld: het lettertype en lettergrootte, de layout van knoppen, navigatiestijl, het kleurenschema van je website, de achtergrond(kleur) van je pagina’s,…
Hier maak je nieuwe pagina's aan of versleept pagina's naar boven of beneden en je menu past zich meteen aan. Je kan ook pagina’s verbergen voor klanten die je website via hun smartphone bezoeken.
Om een extra pagina toe te voegen vertrek je best van een bestaande pagina. Klik hiervoor op de bestaande pagina en ga naar Instellingen > Dupliceren en kies waar je de pagina in het menu wil zien staan.
Tip! De SEO-instellingen (titel, beschrijving, sleutelwoorden) van een pagina pas je aan door op het radar-icoontje naast de naam van je pagina te klikken.
Een widget is een website-element dat je makkelijk naar je eigen voorkeur kan aanpassen. Bijvoorbeeld: een tekstvak, een afbeelding of een fotogalerij, een rij of kolom,... Om een widget toe te voegen, ga je in de menubalk links naar Widgets en selecteer en sleep je de widget die je wil toevoegen naar de juiste plaats op je pagina. Je zoekt widgets makkelijk op via de zoekbalk of je scrolt gewoon door de lijst. Je kan ook contactformulieren en nog heel wat andere inhoudsblokken toevoegen.
Selecteer nadien de toegevoegde widget in je pagina en klik op bewerken om de instellingen ervan naar je hand te zetten.
Hier geef je bijvoorbeeld je adres, telefoonnummer en Facebookpagina in zodat wanneer je een telefoon- of Facebookicoontje toevoegt die gegevens hier automatisch aan gekoppeld zijn.
De personalisering werkt op een systeem van triggers en acties. Wanneer aan de voorwaarden van een trigger wordt voldaan, vindt een bepaalde actie plaats die de website voor die bezoeker personaliseert. Gebruik personalisatie om 1-op-1 conversiegerichte ervaringen te creëren voor je bezoekers. Dat kan bijvoorbeeld op basis van tijd van de dag, het toestel waarmee hij surft, locatie en meer.
Een actie kan bij voorbeeld zijn: een vuurwerkanimatie wanneer klanten je website bezoeken tijdens de eindejaarsperiode, een bannernotificatie om je bezoekers erop te wijzen dat er momenteel 10% korting is in je webshop, ...
Heb je ook een webshop? Dan kan je die hier beheren. Meer info vind je in dit artikel onder de tab Webshop toevoegen.
Bestelde je alleen een website? Dan vind je onder e-commerce een demoversie van hoe een webshop eruit zou kunnen zien. Om een webshop toe te voegen, contacteer je website projectmanager voor de prijzen en de voorwaarden of contacteer ons via support@online-essentials.be.
Via de blogfunctie voeg je makkelijk een blog toe aan je website. Originele blogcontent doet klanten altijd terugkomen naar je website en versterkt je ranking op Google.
Hier vind je de Usercentrics-app waarmee je de GDPR-instellingen zoals taal, inhoud en de vormgeving van de pop-up die je bezoekers te zien krijgen kan bepalen.
Via de instellingen stel je allerlei niet-zichtbare dingen in. Denk aan: zoektermen wanneer je website naar boven moet komen bij de zoekresultaten op Google, je websitebeschrijving, domeinnaam en nog heel wat andere zaken.
Ook handig
Header & Footer
De header van je website is het bovenste gedeelte van je website waar meestal je logo, navigatiemenu en eventuele sociale media-icoontjes in zitten. Je kan de stijl van je header aanpassen aan je voorkeuren. Om je header naar je voorkeuren aan te passen, selecteer je de header en klikt op bewerken.
Opgelet: je header kan er anders uitzien afhankelijk van het apparaat waarmee je surft: desktop, tablet of smartphone. De header past zich automatisch aan het apparaat aan. Om je mobiele header toch nog handmatig aan te passen, ga je via het menu bovenaan naar de mobiele weergave en klikt op bewerken.
De footer van je website is het onderste gedeelte van je website en ziet er eveneens op elke pagina hetzelfde uit. Je kan je footer uiteraard ook naar je eigen voorkeuren aanpassen. Naast juridische links (privacybeleid, servicevoorwaarden,…) is de footer de plaats bij uitstek om copyrightinformatie en je algemene contactgegevens mee te geven. Om je footer naar je voorkeuren aan te passen, selecteer je de footer en klikt op bewerken.
Navigatiebar
Je navigatiebar bevat koppelingen naar alle pagina’s op je website. Bij Algemeen ontwerp > Lay-out kan je kiezen uit verschillende navigatiestijlen. Zo kan je kiezen of die horizontaal bovenaan staat, of verticaal links op de pagina’s. Hier kan je bijvoorbeeld ook een andere navigatiestijl instellen als bezoekers via een tablet of smartphone surfen. Kies de stijl die bij je past en voeg je logo toe via het logo-icoontje.
In de meeste templates is de navigatiebalk al in geïntegreerd in de header. Je past die dan eenvoudig aan door ze te selecteren en op bewerken te klikken. Zo niet, voeg je de navigatiebar makkelijk zelf toe door uit in het menu links bij Widgets op zoek te gaan naar de navigatiebalk en die widget vervolgens naar je header te verslepen.
Aanpassing ongedaan maken
Iets te vlug geweest? Via het ‘ongedaan maken’-icoon rechts bovenaan kan je een aanpassing ongedaan maken. Heb je de pagina intussen gepubliceerd? Dan werkt de ‘ongedaan maken’ knop niet meer. Contacteer ons via support@online-essentials.be. We zullen je website terugzetten naar een eerder gepubliceerde versie.
Eenmaal je je website gebouwd hebt, wil je die natuurlijk zo snel mogelijk publiceren.
- Bekijk je aanpassingen in preview: Kijk altijd even na hoe je aanpassingen er in het echt uit zullen zien. Dat doe je via de ‘voorbeeld’-knop rechts bovenaan. Via de toestel-icoontjes links bovenaan zie je hoe je website eruit zal zien op een laptop, tablet en smartphone.
- Publiceren: Tevreden? Dan publiceer je je website door rechts bovenaan op de rode knop Publiceren te klikken.
Wil je graag een webshop toevoegen? Dat kan! Laat je inspireren door onderstaande video. Ze toont je in sneltempo hoe je makkelijk zelf een webshop opzet én hoe je klanten vervolgens eenvoudig online hun bestelling plaatsen. Onze web builder is erg intuïtief. Koos je voor de Do It For Me-formule? Contacteer dan je website projectmanager zodat wij je webshop kunnen opzetten. Vervolgens leggen we je uit hoe je je website zelf nog verder kan uitbreiden.
Bouw je webshop in 5 stappen
Je beheert je webshop vanuit de tab E-commerce in het linkermenu.
1. Producten toevoegen
Via Catalogus voeg je je producten snel en makkelijk toe door een foto, beschrijving en prijs in te vullen en kan je producten vervolgens onderbrengen in verschillende categorieën.
Goed om te weten: Je kan je producten ook rechtstreeks importeren vanuit een CSV-bestand.
2. Betaalmethodes
Via Configuratie stel je de betaalmethodes in. Wanneer je verschillende betaalmethodes inschakelt, kunnen je klanten bij het afrekenen kiezen hoe ze betalen.
3. Verkoopkanalen instellen
Om echt alles uit je webshop te halen, kan je je webshop integreren in andere verkoopkanalen. Via Verkoopkanalen kan je zo bijvoorbeeld een Facebook Shop, Instagram Shop of Google Shopping instellen om je producten ook via die kanalen te verkopen.
4. Bezorgingsopties aanduiden
Via Bezorging en Afhalen bepaal je hoe klanten hun product kunnen ontvangen: afhalen in de winkel of via levering. Je kan verschillende leveringsopties aanduiden zodat je klanten kunnen kiezen wat voor hen het makkelijkst is. Verkoop je geen fysieke goederen? Schakel dan de verzendkosten voor die producten uit.
5. Verkoopcijfers opvolgen
Om je online winkel efficiënt te beheren, wil je natuurlijk inzicht in de verkoop: waar je klanten vandaan komen, hoeveel geld ze uitgeven, welke producten ze kopen en of je met je speciale aanbiedingen bereikt wat je wil bereiken.
Via Dashboard kan je je webshop opvolgen: het aantal bezoekers, productweergaven en bestellingen maar ook je verkoopcijfers. Via Rapporten raadpleeg je verschillende rapporten die je in een oogopslag tonen hoe het met je online winkel gaat.
Goed om te weten
Je webshop wordt automatisch toegevoegd aan je navigatiemenu. Is je website wel al klaar, maar je webshop nog niet? Dan kan je de webshop voorlopig verbergen in het menu.
Maar er is nog veel meer...
Je kan nog tal van andere zaken instellen om je webshop nóg professioneler te maken en het voor je klanten nog makkelijker te maken. Denk aan:
- Een winkel login toevoegen zodat klanten altijd hun bestelhistoriek kunnen raadplegen.
- Klantengroepen maken zodat je bijvoorbeeld een korting kan toekennen aan een bepaalde doelgroep.
- Achtergelaten winkelwagens traceren zodat je klanten eraan kan herinneren dat hun bestelling nog niet werd afgerond.
- Kortingsbonnen toevoegen
- Automatische of handmatig belastingtarieven instellen per productcategorie.
- …
Aantal bezoekers volgen
Je bent natuurlijk ook benieuwd naar het aantal bezoekers van je nieuwe website. De statistieken raadpleeg je makkelijk zelf door rechtsboven op het Home-icoon te klikken. Ga naar Statistieken om het aantal bezoekers te zien. Je kan hier ook bijvoorbeeld een overzicht downloaden van je ingevulde contactformulieren.
Resengo, Tablebooker, OpenTable of Eventbrite integreren
Heb je een bedrijfspagina op de reservatieservices Resengo, Tablebooker, Opentable of Eventbrite? Dan kan je enerzijds van op je website makkelijk linken naar je pagina op die gespecialiseerde website. Anderzijds kan je de reserveringspagina insluiten (embedden) in je website. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een klein stukje html-code dat je bij de website in kwestie makkelijk kan opvragen.
Chatfunctie toevoegen
De web builder heeft geen live chat-widget, maar je kan wel een live chat-functie naar keuze integreren. Je maakt dan een account aan op dat platform (bijvoorbeeld Zendesk). Zendesk kan je een stukje html-code bezorgen waarmee je de live chat kan integreren in je website. Ben je Do It For Me-klant, dan bezorg je ons de html-code, en zorgen wij ervoor dat de live chat op je website verschijnt.
Data beheren
Via de widget Collecties wordt het beheren van je data kinderspel. Dit is een extra optie binnen Online Essentials waarvoor we je graag een eenmalige prijs op maat bezorgen. Er is geen bijkomend abonnement voor nodig. We maken de dataset voor je klaar, en leggen je uit hoe dit werkt zodat je hier nadien ook zelf mee aan de slag kan. Deze functie is beschikbaar in alle pakketten, ook in Do It Yourself, en kan als je de nodige kennis hebt ook zelf ingesteld worden.
Er lukt iets niet. Wat nu?
Als je koos voor de Do It Yourself-formule, bouw je je website helemaal zelf. Is er een technisch probleem? Of weet je niet waar je een bepaalde instelling terugvindt? Neem dan contact op via support@online-essentials.be. Het Online Essentials-team bekijkt dit en legt je indien nodig uit waar je een bepaalde instelling terugvindt. Let wel, zij passen dus niet aan aan je website.
Wil je toch graag inhoudelijke ondersteuning en digitaal advies? Weet dan dat dit al kan vanaf 300 euro (eenmalige creatiekost) en 20 euro per maand voor onderhoud en ondersteuning. Interesse? Neem dan contact op via support@online-essentials.be.
Afhankelijk van de formule die je koos, heb je recht op 30 minuten, 1 uur of ongelimiteerd onderhoudsaanpassingen per maand. Dat betekent dat we zoveel tijd per maand voorzien om aanpassingen te doen aan je website. Aarzel dus niet om ons te contacteren wanneer er iets niet lukt. We helpen je graag! Je kan je website projectmanager rechtstreeks contacteren of een mail sturen naar support@online-essentials.be.