Nieuwe domeinnaam aanvragen
Wist je dat een domeinnaam inbegrepen is bij sommige Telenet Business-producten? Vooraleer je een domeinnaam aanvraagt, stel je jezelf dus best even de vraag wat je precies nodig hebt.
We kunnen je gegevens niet ophalen. Maak zelf je keuze
Dat kan via Microsoft 365. Naast een professionele mailbox van 50GB, kan je dan bijvoorbeeld ook makkelijk bestanden opslaan in de cloud en delen met collega’s en efficiënt online vergaderen via Teams.
Registreer die dan meteen online.
- Heb je een Business Fibernet (S), KLIK (buro) of WIGO Business-abonnement maar nog geen domeinnaam? Registreer je gratis .be domeinnaam dan via deze link.
- Geen Business Fibernet (S), KLIK (buro) of WIGO Business-klant maar je wil een extra domeinnaam of een domeinnaam met een speciale domeinextensie (vb.: .vlaanderen, .fr, . online,…) registreren? Registreer 'm dan via onze website. Je kan kiezen uit meer dan 500 extensies! Je vindt er ook een overzicht van alle extensies en prijzen.
Je domeinnaam bevestigen
Opgelet! Ongeacht welke Telenet Business-service je koos, je moet je domeinnaam altijd bevestigen vooraleer die effectief geregistreerd wordt. Die validatiemail wordt verzonden vanaf reminder@registrant-verification.com. Hou je spamfolder in de gaten voor moest de e-mail per ongeluk daar belanden. Zodra je domeinnaam actief is, ontvang je een e-mailbevestiging. Dit kan enkele dagen duren.
Goed om te weten
- Wij registreren de domeinnaam altijd op de naam die jij doorgeeft en niet op naam van Telenet Business. Dat kan de naam van een fysiek persoon of een bedrijf/organisatie zijn. Die persoon of dat bedrijf is dan de wettelijke eigenaar (licensee of registrant).
- ‘www’ is geen onderdeel van de domeinnaam. Als je dus ‘www.jouweigendomein.be’ registreert, wordt dat automatisch ‘jouweigendomein.be’. De ‘www’ is een subdomein dat ervoor wordt geplaatst wanneer je een url aanmaakt voor je website. Dit gebeurt niet tijdens de registratie.
- Hoelang het duurt vooraleer je domeinnaam actief is, hangt af van de domeinextensie (bijv. .be .com .nl ...). Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail dat je de domeineigenaar bent. Het domein is in principe actief. Wil je het gebruiken voor je e-mail en/of website dan moet je eerst de nameserver instellingen of DNS-records instellen.
Kies een domeinnaam die kort, krachtig en makkelijk te onthouden is.
- Bedrijfsnaam (of de naam van een vereniging of een eigennaam) want die domeinnaam doet dan dienst voor de bedrijfswebsite én voor de e-mailadressen van de medewerkers.
- Productnaam of slogan: Dit kan handig zijn als je een afzonderlijke website voor een product of promocampagne wil opzetten of als je wil vermijden dat een concurrent de domeinnaam zou registreren en zo meeprofiteert van jouw marketinginspanningen en merkbekendheid.
- Welke extensie? Lever je alleen diensten in België? Kies dan voor .be of .com. Het kan ook interessant ’.eu’ te registreren om zo de concurrentie een stapje voor te zijn. Opgelet: aan sommige extensies zijn voorwaarden verbonden (bijv. edu, jobs, aero).
- Vermijd cijfers, koppeltekens of liggende streepje: Die tekens kunnen verwarring veroorzaken, zeker wanneer je je domeinnaam mondeling aan iemand wil meegeven. Domeinnamen met koppeltekens zijn iets moeilijker te onthouden, maar kunnen soms ook nuttig zijn voor de leesbaarheid en voor zoekmachines die woorden gescheiden door een koppelteken als aparte woorden herkent.
- Opgelet met handelsmerken: Vooraleer je een domeinnaam registreert, controleer je best of er al dan niet een handelsmerk voor bestaat en je de rechten van anderen niet schendt. Neem dit niet te licht op, een schending van een handelsmerk kan je je bedrijf kosten. Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je geen handelsmerken schendt.
Wat mag niet?
Je mag niet zomaar eender wat registreren als domeinnaam. Een domeinnaam mag niet:
- in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden.
- discrimineren op basis van ras, taal, geslacht, religie of politieke overtuiging.
- op een andere manier onwettig zijn (bv. adressen die lasterlijk, beledigend, onfatsoenlijk, bedreigend, misleidend zijn of voor verwarring zorgen).
Daarbovenop heeft elke domeinextensie ook nog zijn eigen regels. Een .be domeinnaam moet bijvoorbeeld aan volgende voorwaarden voldoen:
- minimum 2 en maximum 63 karakters.
- alle letters van a tot z, cijfers van 0 tot 9 en het koppelteken (-) zijn toegestaan.
- nooit beginnen en/of eindigen met een koppelteken (-).
- nooit tegelijkertijd een koppelteken (-) op de 3de en 4de plaats.
Eens geregistreerd kan je de domeinnaam niet meer wijzigen. De minimum registratieperiode is 1 jaar. Daarna kan je de domeinnaam stopzetten. Wil je toch de correcte domeinnaam gebruiken? Dan moet je dus een nieuwe registreren.
Je kan een Internationalized Domain Name (IDN) kiezen waar je karakters kan integreren die niet tot het gewone alfabet behoren (vb.: letters met accenttekens). Dat kan handig zijn als je merknaam, productnaam of eigennaam een accentteken bevat.
Er bestaan verschillende karaktersets die voor een IDN-implementatie gebruikt kunnen worden. DNS.be bijvoorbeeld heeft een set gekozen die sowieso alle accenten en afwijkende letters bevat die in het Nederlands, Frans of Duits gebruikt worden. Deze set bevat daarnaast nog andere karakers uit Europese talen als Zweeds, Noors en Fins. Een overzicht van alle toegelaten karakters: ß à á â ã ó ô þ ü ú ð Æ å ï ç è õ ö ÿ ý ò ä Œ ê ë ì í ø ù î û ñ é
Het e-mailadres dat gelinkt is aan een domeinnaam met een generieke domeinextensie (com, net, org, info,…) moet eenmalig gevalideerd worden. Die validatiemail wordt verzonden vanaf reminder@registrant-verification.com. Hou je spamfolder in de gaten voor moest de e-mail per ongeluk daar belanden. Valideer je je e-mailadres niet? Dan heeft dat deze gevolgen:
- Bij registratie van een domeinnaam: je domein zal geregistreerd worden, maar niet actief zijn zolang het e-mailadres niet gevalideerd is.
- Bij een transfer of trade van een domeinnaam: de transferprocedure loopt niet door zolang het e-mailadres niet gevalideerd is, ongeacht of je de transfer zelf al hebt bevestigd.
- Contactupdate van de registrantgegevens: wordt niet uitgevoerd als het e-mailadres niet gevalideerd is.
Een subdomein is een variatie op je hoofddomeinnaam. Het is een makkelijke oplossing wanneer je meerdere internettoepassingen of websites hebt, zoals een webshop of klantensysteem. Dan kan je een subdomein aanmaken: shop.jouweigendomein.be of mijn.jouweigendomein.be, die elk doorverwijzen naar een andere locatie op het internet.
In het MyCloud controlepaneel (ook voor webhosting en Microsoft 365) kan je een onbeperkt aantal subdomeinen aanmaken via de nameserverinstellingen van je domein. Ga hiervoor naar het tabblad Resource records en kies Subdomeinen (zie foto).
Een domeinkaper is een persoon of organisatie die populaire domeinnamen op het internet registreert, al dan niet inbreuk makend op rechten van derden, met het doel om die te verkopen. Een domeinkaper neemt het domein dus niet over omdat hij er graag zijn eigen website op wil plaatsen.
Wat kan je ertegen doen? Als je rechten kan doen gelden op een domeinnaam die ‘ten onrechte’ door een derde werd gereserveerd, dan kan je natuurlijk naar de bevoegde rechtbank stappen. De rechter zal de derde eventueel veroordelen tot teruggave van de betwiste domeinnaam en tot betaling van schadevergoeding.
Een domeinnaam is altijd verbonden aan een domeinnaamhouder (of licentiehouder). Mits akkoord van beide partijen kan je beslissen om jouw domeinnaam over te dragen aan een nieuwe eigenaar of kan je zelf eigenaar worden van iemand anders zijn domeinnaam.
De nieuwe eigenaar van de domeinnaam moet in dat geval een tradeprocedure starten (ook wanneer het domein al bij Telenet Business Hosting & Cloud geregistreerd staat). Tijdens die aanvraag zal gevraagd worden de nieuwe contactgegevens te voorzien. Meestal gebeurt zo’n tradeprocedure:
- met een authorisatiecode (EPP key die je krijgt van de huidige eigenaar)
- door te bevestigen via een link in een e-mail die verstuurd werd door de registry of registrar (vb DNS.be, Ascio.com, ...) aan de domeineigenaar
- of een combinatie van beide.
Vraag of probleem?
Een vraag of probleem i.v.m. de aanvraag van je nieuwe domeinnaam?
Bel ons op 09 326 90 94 of stuur een e-mail naar cloudsupport@telenetgroup.be.