Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

De praktijk bewijst

dat Mediahuis op Telenet

kan rekenen

 
 

De praktijk bewijst

dat Mediahuis

op Telenet

kan rekenen

 
 
 
 

Voor de kranten in de Mediahuis-portfolio en classifieds als Jobat, Hebbes, Koopjeskrant en Vroom worden online en mobiel dag na dag belangrijker. ICT‑directeur Koen Vandaele ziet het zo: "Door die toegenomen digitalisering wordt IT bijna het product zelf. Dat maakt communicatie, connectiviteit en een betrouwbare netwerkpartner hyperbelangrijk voor ons."

 
 

"Wij zijn een contentbedrijf. Het is cruciaal dat die content 24 uur per dag, 7 dagen per week in 2 richtingen gaat", legt Koen Vandaele uit. "Het nieuws moet constant van de journalisten naar onze persen en nieuwssites geraken. En van daar continu naar onze klanten. Onze titels hebben samen zo'n 450 journalisten die continu in verbinding moeten staan met de redactie. Je zal maar een scoop hebben, en je redactie niet kunnen bereiken ..." Elke dag ontvangen de krantensites van Mediahuis zo'n 2 miljoen unieke bezoekers. Koen: "In zo'n context is de betrouwbaarheid van je netwerken cruciaal."

Balans tussen betrouwbaarheid en goede prijs

Telenet levert WAN-netwerkdiensten aan Mediahuis. Koen: "Enerzijds verbindt Telenet onze sites met elkaar via een CLIC-netwerk. Het staat ook in voor de datacenter-inter- connectiviteit en voor onze verbinding met het internet, dus met de mensen die onze sites raadplegen." Het WAN-netwerk van Mediahuis is samen met storage en het serverpark cruciaal voor de infrastructuur. Het is volledig ontdubbeld, net als alle vestigingen en de internetstraat. "Ook de connecties naar onze datacenters zijn redundant," verduidelijkt Koen. "Als er in dat netwerk iets fout loopt, hebben wij een bedrijfskritisch probleem. Aan deze netwerkarchitectuur zijn nog wel enkele risico's verbonden, maar al bij al vonden we een mooi evenwicht tussen betrouwbaarheid, complexiteit en kost."

Telenet en BASE voor telefonie en mobiele telefonie

Sinds kort rekent Mediahuis ook op Telenet en BASE voor vaste en mobiele telefonie. Koen: "Wij behouden voor vaste telefonie onze eigen interne telefoonlijnen, maar leggen nu een SIP trunk richting Telenet in plaats van naar onze vroegere aanbieder. Voor mobiele telefonie kozen we heel recent voor een B‑FLEET en een B‑FLEET Travel contract. Het is knap dat BASE de eenvoud van de particulierenmarkt ook aanbiedt in business-to-business. Geen ingewikkelde kortingsafspraken, maar gewoon 2 duidelijke abonnementsformules." Koen is zichtbaar tevreden over deze switch: "De voicemail-app van BASE vind ik bijvoorbeeld een verademing: zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief. Met dit contract zetten we flinke stappen voorwaarts op vlak van functionaliteit. En dat voor een lagere prijs."

De voordelen van één enkel aanspreekpunt

Hoe ziet Koen die toegenomen samenwerking met Telenet? Koen: "Nu we zowel voor onze netwerktechnologie als telefonie op Telenet rekenen, hebben we maar één aanspreekpunt. Dat bespaart heel wat vergadertijd. Maar belangrijker nog is de vertrouwensband die we opgebouwd hebben. Onze Telenet-accountmanager loopt hier de deur niet plat. Maar ik weet dat ik op hem kan rekenen. De praktijk bewijst dat ook."

"Zelfs zonder contract werden we geholpen"

Koen blikt terug naar oktober 2016: "We kregen toen te maken met een ernstige distributed denial-of-service-aanval (DDoS attack) door het Syrian Cyber Army. We merkten meteen dat er iets ernstigs aan de hand was met onze servers. Op dat moment liepen er gesprekken met Telenet over Security. De deal was quasi rond, maar er was nog geen contract getekend. Maar dat was geen enkel probleem voor Telenet. Eén telefoontje en binnen de 10 minuten hebben zij hun anti-DDoS systeem voor ons aan het werk gezet. Na een halfuurtje weerwerk bieden, had het zelflerende systeem alles weer onder controle. Geen gedoe met tickets op zulke momenten, maar écht werken aan een oplossing: dat apprecieer ik wel."

Ik vind compensaties achteraf minder interessant dan oplossingen. Bij Telenet krijg ik oplossingen.

Koen Vandaele
Directeur ICT

Liever oplossingen dan compensaties achteraf

Mediahuis en Telenet werken met strikte SLA's. Maar Koen heeft daar zo zijn eigen visie op: "Omdat wij zo afhankelijk zijn van onze infrastructuur zijn die SLA's inderdaad heel strikt. Alleen heb ik ze nog nooit moeten aanspreken. Ik vind financiële compensaties ook minder interessant dan de garantie dat je oplossingen krijgt als je ze nodig hebt. En bij Telenet krijgen wij die oplossingen."

 
 
 
 

MEDIAHUIS

Mediahuis is een Belgisch mediabedrijf dat ook in Nederland actief is. Het ontstond uit de joint-venture van Corelio en Concentra. De belangrijkste merken in de portfolio van Mediahuis zijn De Standaard, Het Nieuwsblad, GvA en Het Belang van Limburg. Mediahuis boekte in 2016 een omzet van om en bij de 398 miljoen euro.