Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Digitale

samenleving

 
 
 
 

Digitalisering bezorgt de maatschappij belangrijke groeimogelijkheden. Wij vinden dat mensen best zelf bepalen welke rol ‘digitaal’ moet spelen in hun leven, zodat het hen een goed en positief gevoel geeft.

 
 

Wat wij doen

Wij willen een samenleving bouwen waarin mensen met plezier samen werken en samen leven en waarin ze de digitale mogelijkheden met plezier omarmen.

De VN Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen die wij omarmen

 
 

1. Investeren in performante netwerkoplossingen

Digitale innovatie is van kapitaal belang voor de welvaart van onze regio. Zij zorgt voor een stijgende levenskwaliteit, duurzame groei en nieuwe banen. Telenet draagt actief bij tot de digitale innovatie door te investeren in zijn netwerk en in producten en diensten van hoge kwaliteit. Wij investeren elke dag 1,8 miljoen euro in onze vaste en mobiele netwerken.

 
 
 
 

€500 miljoen

in De Grote Netwerf

Telenet investeert met De Grote Netwerf €500 miljoen euro in zijn vast netwerk.

€9,5 miljoen

in het Nexus project

Het Nexus project wil bedrijvenparken over het hele land aansluiten op ons vast netwerk.

€250 million

in ons mobiel netwerk

Wij investeren €250 miljoen
om ons mobiel netwerk te optimaliseren en nieuwe sites te bouwen. 

€12 million

in het SFR netwerk

Een investering van €12 miljoen euro in het SFR netwerk.

De Grote Netwerf en het Nexus project

De Grote Netwerf en Nexus, twee projecten die in 2014 werden gestart, veranderen onze vaste netwerkinfrastructuur in Vlaanderen en Brussel in een krachtig netwerk dat onze residentiële en zakelijke klanten tegen 2019 internetverbindingen met breedbandsnelheden tot 1 Gbps en grote datavolumes zal aanbieden.

Het BASE mobiele netwerk optimaliseren

Sinds de overname van BASE Company investeren wij overal in België in de upgrade van het mobiele netwerk van BASE. Wij willen dé referentie worden op het vlak van mobiele telefoniediensten. Het is onze ambitie om tegen 2018 de huidige capaciteit te upgraden, de dekking te optimaliseren (3G, 4G en 4G+) en het netwerk voor te bereiden op de toekomst. Dit zal ons voorbereiden op het alsmaar toenemende gebruik van mobiele data en op de migratie van onze 1 miljoen mobiele klanten naar het BASE-netwerk. 

SFR netwerk investeringen

De overname in juni 2017 van de Brusselse kabeloperator SFR dat diensten levert in België en Luxemburg, vergroot onze voetafdruk en maakt van Telenet de grootste telecomoperator in Brussel. Vanaf dag één zijn wij heel hard aan het werk om ons netwerk en onze dienstverlening in Brussel en in de Laars van Henegouwen op gelijk niveau te brengen met onze (hoge) Telenet standaard.

 

“’t Is gebeurd: de kaap van 1 Tbps downloadvolume is bereikt”

Bart Pauwels - Technology Leader Capacity

 
 
 
 

2. Digitaal en creatief ondernemerschap stimuleren

Om te slagen in de huidige kenniseconomie moet creativiteit en ondernemerschap gestimuleerd worden. Door te investeren in digitaal en creatief ondernemerschap,  scheppen wij economische toegevoegde waarde en stimuleren wij duurzame groei op een competitieve wereldmarkt. De groeiende start-up community bewijst alvast dat inzetten op innovatie en creativiteit – gekruid met een flinke dosis durf en ondernemerschap – loont.

 
 
 
 

Engagement voor een sterk Vlaams audio-visueel landschap

Als lokale speler in het Vlaamse media-ecosysteem zet Telenet zich al jaren in voor een sterk Vlaams audiovisueel landschap en helpt het creatieve ondernemers om zich te ontplooien. Onze investering in De Vijver Media NV geeft ons toegang tot het creatieve brein van het productiehuis Woestijnvis en laat ons toe te experimenteren met de convergentie tussen internet en tv via de tv kanalen VIER en VIJF. Wij investeren ook in lokale contentcreatie zoals Chaussée d’Amour (2016) en De Dag (2018). 

Het Belgisch start-up landschap stimuleren

Via het Telenet Kickstart programma  steunen wij het Belgische start-up landschap door te investeren in veelbelovende ondernemers, start-ups, en scale-ups. Wij ontwikkelen  daarom duurzame partnerships en samenwerkingen in alle Belgische regio’s om start-ups doorheen hun volledige levenscyclus te stimuleren:
  • Community: structurele samenwerking met Start it@kbc. Partnerships met incubatoren  in Wallonië en Brussel evalueren.
  • Acceleration: samenwerking met IMEC IStart. Sterke focus op start-ups in de sector van de telecommunicatie, media en entertainment.
  • Sustainable growth: investeringen in beloftevolle start-ups, scale-ups en spin-offs die een toegevoegde waarde bieden voor de businessactiviteiten van Telenet.
 

“Wij hanteren een open innovatiecultuur die gericht is op samenwerking met corporates, academische spelers én start-ups/scale-ups.”

Kenny Henderyckx - Director Corporate Development

 
 
 
 

De Digitale Versnelling

De drempel om digitaal te ondernemen ligt in België nog steeds veel te hoog. Telenet wil kleine en middelgrote bedrijven helpen hun digitale competenties te versterken dankzij ‘De Digitale Versnelling’. Zelfstandigen en KMO’s kunnen een gratis bezoek aanvragen van één van onze onafhankelijke experten. Tussen de lancering en einde juni 2018 gingen onze experten al langs bij 1642 bedrijven: in totaal goed voor 3284 uren advies!

 
 

Telenet Kickstart

Telenet Kickstart geeft de Belgische start-up community een boost. Via structurele partnerships met vooraanstaande incubatoren en acceleratoren, mentoren en coachen wij (digitale) ‘early stage’ ondernemers om hun innovatief idee om te bouwen tot een schaalbaar en marktklaar product’. Daarnaast versnellen wij duurzame groei van veelbelovende digitale ondernemers en scale-ups.

 

Telenet Kickstart website

 
 
 
 

3. Digitale geletterdheid van kinderen en jongeren versterken

In de huidige kenniseconomie zijn digitale en STEM (science, technology, engineering, and mathematics) vaardigheden onontbeerlijk voor iedereen. Vandaag ondervindt 60 procent van de Belgische bedrijven moeilijkheden om de juiste technische/digitale experten te vinden. Om helemaal mee te zijn in de digitale economie moet iedereen daarom de vaardigheden van de 21ste eeuw omarmen. Daarom investeren wij in initiatieven voor levenslang leren, waarbij wij de STEM- en ondernemerschapsvaardigheden van iedereen versterken, met bijzondere focus op kanszoekende jongeren.

 
 
 
 

CoderDojo België

Wij steunen CoderDojo België, een vzw die jongens en meisjes tussen 7 en 18 jaar oud in clubverband leert programmeren, websites bouwen, en apps en spelletjes leert ontwikkelen. CoderDojo België is actief in heel België en bereikt jaarlijks 25.500 kinderen. 

YouthStart

De jeugdwerkloosheid is een belangrijk probleem in de digitale economie en blijft moeilijk aan te pakken. Een lage scholingsgraad vergroot het risico op langdurige werkloosheid. Het potentieel om jongeren die geen opleiding volgen en niet werken (Not in Education, Employment or Training, NEET) op te leiden, te activeren en aan een baan te helpen, vooral in de digitale economie, is enorm. Daarom werkt Telenet samen met YouthStart, een internationale organisatie die in alle Belgische regio’s actief is, om het potentieel van werkloze jongeren te ontsluiten door hun ondernemersvaardigheden te versterken.

BeCode

Een carriëre als web developer is niet enkel weggelegd voor hoogopgeleide ‘digital natives’. Daarom is iedereen met een digitale interesse en een gezonde portie motivatie welkom bij BeCode. De kwaliteitsvolle en arbeidsgerichte BeCode training is specifiek gericht op kanszoekende jongeren en volwassenen. BeCode is momenteel actief in Brussel en Charleroi, met meer dan 140 studenten. Telenet is een van de oprichters van het programma. Het is de ambitie om het BeCode programma verder uit te breiden naar Vlaanderen en Wallonië.

 

“Geef Brusselse gemeenschapsinitiatieven voor kanszoekende jongeren een megafoon”

Ineke Rampart - Corporate Affairs Director

 
 
 
 

De Digitale Duik

De Digitale Duik was een gratis festival waar bezoekers volledig ondergedompeld werden in de digitale wereld. Kinderen ontdekten wat allemaal mogelijk is met de hulp van de technologie van vandaag en morgen. Ouders ontdekten dan weer hoe ze hun kinderen veilig met digitale technologie kunnen leren omgaan. De Digitale Duik vond plaats in september 2017.

 
 

CoderDojo4Divas

Programmeren voor meisjes! CoderDojo4Divas is een dag vol plezier waar meisjes tot 18 jaar de digitale wereld kunnen ontdekken. Op een speelse en inspirerende manier, maken ze zichzelf vertrouwd met programmeertalen, robots en leuke gadgets.

 
 
 
 

4. Basisvaardigheden in digitale geletterdheid voor iedereen verzekeren

Niet iedereen is in het digitale tijdperk geboren en weet hoe hij of zij een belastingaangifte online moet invullen of veilig geld kan overschrijven via een e-banking app. Vooral bejaarden, vrouwen en kansarme mensen missen digitale geletterdheid. Telenet wil iedereen mee op de digital trein krijgen. 

 
 
 
 

Sociaal tarief voor onze producten en diensten

Telenet hanteert een sociaal tarief voor al zijn telecomproducten en -diensten (internet, televisie, vaste en mobiele telefonie), en gaat hiermee verder gaat dan de Belgische wettelijke verplichtingen.

Schoolnet+

De Telenet Business-afdeling biedt – in samenwerking met de Vlaamse overheid SchoolNet+ aan, een commerciële oplossing met een maatschappelijke missie. Schoolnet+ levert basisscholen, middelbare scholen en bibliotheken internet- en beveiligingspakketten tegen een fors verlaagde prijs, ongeveer de helft van het standaard markttarief.

 

Het is de bedoeling onderwijsinstellingen een snelle internetverbinding en een bescherming tegen negatieve invloeden te verschaffen. Alle diensten worden door Telenet beheerd en beveiligd. Op die manier nemen wij de operationele verantwoordelijkheden van de ICT coördinatoren van de scholen over, zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun echte rol: de leerkrachten helpen om ICT-tools op efficiënte wijze in hun lessen te gebruiken.

 
 
 

5. Het juiste digitale evenwicht vinden

Dankzij de digitale technologieën vinden mensen elkaar op elk moment, overal en op elk toestel. Telenet is zich bewust van de nadelen van die ‘altijd online’ manier van leven. Wij moeten mensen helpen om het juiste evenwicht te vinden, want digitale technologieën mogen persoonlijke interacties niet in de weg staan en geen ernstig gevaar vormen voor het leven of de gezondheid.

 
 
 
 

‘Smart phones, Smart drivers’

In de zomer van 2016 voerden wij in samenwerking met het Vias institute als belangrijk Belgische kenniscentrum de campagne ‘Smart phones, smart drivers’ om jongeren te sensibiliseren over de gevaren van het gebruik van een smartphone aan het stuur. Wij voerden campagne via de radio en sociale media. Daarnaast verdeelden wij  20.000 flyers aan verschillende jeugdorganisaties en voerden wij promotie op 9 zomerfestivals verspreid over het hele land. Meer dan 20.000 mensen bezochten de website waar je allerlei relevante informatie en tips & tricks terug kon vinden over veilig gebruik van de smartphone in het verkeer.

 
 
 

Amazing customer experience

Alles wat je moet weten over ons engagement naar onze klanten.

 
 

Goede
werkplek

Alles wat je moet weten over ons engagement naar onze medewerkers.

 
 

Verantwoordelijke bedrijfsvoering

Alles wat je moet weten over ons engagement voor een eerlijke, open en transparante dialoog met onze stakeholders. 

 
 
 
 

Download ons ‘Duurzaamheidsverslag 2017’

Het jaarlijks duurzaamheidsverslag biedt een uitstekende gelegenheid om te reflecteren over onze prestaties op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen- en om samen met onze stakeholders na te denken over de toekomst van ons bedrijf.