Heb je een domeinnaam besteld via MyCloud of via je webhosting pakket of Microsoft 365-abonnement? Lees dan hier hoe je de DNS-instellingen aanpast.
Aanpassen doe je via het MyCloud controlepaneel.
Hieronder overlopen we alle DNS-records. In de meeste gevallen zal je een A-record, Cname-record, MX-record en eventueel ook een TXT-record nodig hebben.
Een A-record (Address) bevat de vertaling van een hostnaam naar een IP-adres.
De hostnaam zal vervolledigd worden tot jouweigendomein.be en elke bezoeker via die url wordt verwezen naar de webserver met IP-adres 212.3.240.141.
Een CNAME-record wordt gebruikt om een alias aan te maken voor een bepaald domein (de canonical name). Die alias wordt vervolledigd tot de domeinnaam. Een Cname-record verwijst de hostname naar een andere hostname. De hostname waar de Cname-record naartoe verwijst wordt via een A-record naar het juiste IP-adres vertaald.
De alias ’apple’ wordt vervolledigd tot apple.jouweigendomein.be en dient als alias voor www.jouweigendomein.be. Dat houdt in dat iedereen die surft naar http://apple.jouweigendomein.be de website http://www.jouweigendomein.be te zien krijgt.
Een MX-record (Mail eXchange-record) is een type verwijzing in het Domain Name System (DNS), waarin wordt opgegeven naar welk IP-adres het netwerkverkeer moet worden doorgestuurd. Een MX-record bevat de hostnaam (gedeelte dat na de @ komt) van de computer(s) die het e-mailverkeer voor een domein afhandelt en een prioritisatiecode, waardoor het mogelijk wordt om bijvoorbeeld een back-up mailserver in te stellen voor een domein.
Hoe lager het nummer, hoe hoger de prioriteit. E-mailberichten worden doorgestuurd naar het IP-adres dat is ingesteld in het A-record voor de genoemde host.
Opgelet! Voor mail.jouweigendomein.be en backupmail.jouweigendomein.be moet er een A-record bestaan, dat aanduidt op welk IP-adres de mailserver te vinden is.
Opgelet! Voor mail.jouweigendomein.be en backupmail.jouweigendomein.be moet er een A-record bestaan, dat aanduidt op welk IP-adres de mailserver te vinden is.
Voorbeeld A-record | Voorbeeld MX-record |
Domein: jouweigendomein.be
|
Domein: jouweigendomein.be
Alle e-mails die naar naam@jouweigendomein.be |
TXT-records (text) worden meestal voor informatieve doeleinden gebruikt. Ze kunnen om het even welke informatie bevatten over een bepaalde domeinnaam zoals bijv. de naam van de hosting provider, allerlei contactgegevens,... TXT-records worden meestal gebruikt om SPF (Sender Policy Framework) records op te slaan. SPF-records bevatten informatie die verhindert dat derden in jouw naam spam boodschappen kunnen versturen.
Het zijn de applicaties (zoals bvb Microsoft 365) die je zullen aangeven welk SPF-record je moet instellen.
Een AAAA-record bevat de vertaling van een hostnaam naar een IPv6-adres.
De hostnaam zal vervolledigd worden tot jouweigendomein.be en elke bezoeker via deze url wordt verwezen naar de webserver met IPv6-adres 2001:0DB8:AC10:FE01::.
Het SRV-record (of Service Record) is een generiek record dat definieert welke dienst een bepaalde host levert. Het laat toe controle te hebben over prioritisatie en gebruik. De theorie achter SRV zit zo: dankzij een SRV-record kan via een DNS opvraging achterhaald worden welke server (hostnaam) een bepaalde dienst (webdienst, http) levert voor een specifiek domein (example.com). Die hostnaam mag binnen of buiten het domein liggen.
Een toepassing kan nu bijvoorbeeld vragen aan de DNS server van example.com of hij weet wie http verkeer via tcp ondersteunt op example.com. De DNS server zal hierop antwoorden dat www.voorbeeld.net op poort 80 dergelijke service aanbiedt. Deze toepassing weet dus dat het voor http verkeer via het tcp protocol op www.voorbeeld.net terecht kan.
Een CAA-record (Certificate Authority Authorization) zorgt voor meer controle over het uitgeven van certificaten voor een domein. Een domeineigenaar kan dit zelf regelen zonder dat hier medewerking vanuit de CA voor nodig is, en zelf bepalen welke CA's certificaten mogen uitgeven voor zijn of haar domeinen.
Wanneer je domein geparkeerd staat, betekent dat dat het niet actief staat. Je kan je domeinnaam bijvoorbeeld al registreren maar nog niet onmiddellijk activeren als je al wil voorkomen dat derden je bedrijfsnaam registreren of als je je website aan het bouwen bent.
Via het MyCloud controlepaneel kan je je domein altijd (opnieuw) activeren. Daarna kan je het DNS instellen zoals je wil. Je domeinnaam activeren doe je zo:
1. Surf naar het MyCloud controlepaneel.
2. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
3. Klik links op Domeinnamen en selecteer je domeinnaam.
4. Kies het tabblad Informatie.
5. Klik op Parkeerstatus opheffen.
Je kan je website bekijken vooraleer je die online zet zonder de DNS-instellingen aan te passen. Er zijn 2 mogelijkheden.
Optie 1: Via onze Shared Hosting server
Optie 2: Aanpassen van de hostfile: een hostfile kan gebruikt worden om de DNS-instellingen die niet gedefinieerd zijn op de DNS-servers toch te laten herkennen door je lokale computer. We raden deze werkwijze wel niet aan voor onervaren gebruikers.
Om je domeinnaam te beschermen tegen een ongewilde transfer of trade kan je die vergrendelen.
Na het vergrendelen van een domein ontvang je een e-mail met de vraag de vergrendeling finaal te bevestigen. Later kan je indien nodig je domeinnaam opnieuw ontgrendelen.
Je kan de contactgegevens gratis aanpassen via het MyCloud controlpaneel.
Of stuur ons een e-mail zodat wij de aanpassingen voor jou kunnen doen.
Opgelet! Een aanpassing van de contactgegevens is niet hetzelfde als de wijziging van de naam of organisatie van de eigenaar van de domeinnaam. Dat laatste is altijd tegen betaling. Hiervoor moet je een trade van de domeinnaam opstarten.
E-mail forwarding is kort gezegd het doorsturen van de e-mail van je domeinnaam. Die dienst is inbegrepen in je Telenet Business-domeinnaam. Als je een bestaand e-mailadres bij een andere provider wil gebruiken, moet je je Telenet e-mailadres daarnaar laten verwijzen. Je wil bijvoorbeeld jan@jouweigendomein.be laten doorverwijzen naar jan.devries@gmail.com.
Hoe instellen?
Houd er rekening mee dat wanneer je aanpassingen doet aan DNS-records die eerst door ons intern systeem verwerkt moeten worden. Dat kan enkele minuten tot enkele uren (bij veranderen van DNS-server) duren. Dit is ook afhankelijk van de extensie van je domeinnaam (.be, .com, .org, .eu, ... ).
Je kan geen e-mail forwarding instellen op je domeinnaam waarop je tegelijkertijd mailboxen van je hostingpakket gebruikt. Je kan wel een aangemaakte mailbox op je shared hostingpakket forwarden naar een bestaande mailbox:
Opgelet! Als je die optie activeert, kan je geen mails meer ophalen via je mailprogramma voor dit mailadres. De mailbox zal dan altijd leeg zijn tenzij je de optie Lokale kopie bijhouden aanvinkt.
In principe heb je in de meeste gevallen geen subdomein nodig. Een subdomein is een variatie op je hoofddomeinnaam en kan een makkelijke oplossing zijn wanneer je meerdere internettoepassingen of websites hebt, zoals een webshop of klantensysteem. Dan kan je een subdomein aanmaken: shop.jouweigendomein.be of mijn.jouweigendomein.be, die elk doorverwijzen naar een andere locatie op het internet.
In het MyCloud controlepaneel kan je een onbeperkt aantal subdomeinen aanmaken via de nameserverinstellingen van je domein. Ga hiervoor naar het tabblad Resource records en kies Subdomeinen (zie foto).
Graag hulp of meer uitleg?
Al klant? Stel je vraag via 09 326 90 94.
Klant worden? Bel 0800 66 066.