Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

DNS-instellingen aanpassen via MyCloud

Heb je een domeinnaam besteld via MyCloud of via je webhosting pakket of Microsoft 365-abonnement? Lees dan hier hoe je de DNS-instellingen aanpast.

  • Als je geen eigen nameservers hebt en je domein staat geregistreerd bij Telenet Business, kan je gratis de Telenet Hosting & Cloud nameservers gebruiken.
  • Staat je domeinnaam ergens anders geregistreerd? Dan kan je tegen een vergoeding alsnog gebruik maken van de Telenet Hosting & Cloud nameservers. Contacteer ons via 0800 66 008 als je dit wil.
  • Is onderstaande uitleg te technisch voor jou? Contacteer ons via cloudsupport@telenetgroup.be en we helpen je graag verder. Of kies voor onze alles-in-één websiteservice Online Essentials of ons productiviteitspakket Microsoft 365, en wij stellen je domeinnaam helemaal voor je in.

Aanpassen doe je via het MyCloud controlepaneel.

  1. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Klik links op Domeinnamen en selecteer je domeinnaam.
  3. Klik op Resource records.
 
 

De verschillende DNS-records

Hieronder overlopen we alle DNS-records. In de meeste gevallen zal je een A-record, Cname-record, MX-record en eventueel ook een TXT-record nodig hebben.

A-record

Een A-record (Address) bevat de vertaling van een hostnaam naar een IP-adres.

Voorbeeld
  • Domein: jouweigendomein.be
  • IP-adres: 212.3.240.141

 

De hostnaam zal vervolledigd worden tot jouweigendomein.be en elke bezoeker via die url wordt verwezen naar de webserver met IP-adres 212.3.240.141.

Hoe aanpassen?
  • Geef de hostnaam in (gekoppeld aan je domeinnaam, dit mag een wildcard zijn, bv *.jouweigendomein.be) en ook het IP adres.
  • Klik "Toevoegen".

Cname-record

Een CNAME-record wordt gebruikt om een alias aan te maken voor een bepaald domein (de canonical name). Die alias wordt vervolledigd tot de domeinnaam. Een Cname-record verwijst de hostname naar een andere hostname. De hostname waar de Cname-record naartoe verwijst wordt via een A-record naar het juiste IP-adres vertaald.

Voorbeeld
  • Domein: jouweigendomein.be
  • Alias: apple
  • Canonical name: www.jouweigendomein.be

 

De alias ’apple’ wordt vervolledigd tot apple.jouweigendomein.be en dient als alias voor www.jouweigendomein.be. Dat houdt in dat iedereen die surft naar http://apple.jouweigendomein.be de website http://www.jouweigendomein.be te zien krijgt.

Hoe aanpassen?
  • Geef de alias in (gekoppeld aan je domeinnaam) en de canonical name (een bestaand A-record, hoeft niet te verwijzen naar je domeinnaam).
  • Klik "Toevoegen".

MX-record

Een MX-record (Mail eXchange-record) is een type verwijzing in het Domain Name System (DNS), waarin wordt opgegeven naar welk IP-adres het netwerkverkeer moet worden doorgestuurd. Een MX-record bevat de hostnaam (gedeelte dat na de @ komt) van de computer(s) die het e-mailverkeer voor een domein afhandelt en een prioritisatiecode, waardoor het mogelijk wordt om bijvoorbeeld een back-up mailserver in te stellen voor een domein.


Hoe lager het nummer, hoe hoger de prioriteit. E-mailberichten worden doorgestuurd naar het IP-adres dat is ingesteld in het A-record voor de genoemde host.

Voorbeeld
  • jouweigendomein.be MX 10 jouweigendomein.mail.protection.outlook.com.

 

Opgelet! Voor mail.jouweigendomein.be en backupmail.jouweigendomein.be moet er een A-record bestaan, dat aanduidt op welk IP-adres de mailserver te vinden is.

Hoe aanpassen?
  • Geef de mail exchanger in (een bestaand A-record, hoeft niet te verwijzen naar je domeinnaam) alsook de prioriteit (prioriteit voor dit record (0 tot 65535). Het laagste nummer geeft de hoogste prioriteit aan).
  • Klik "Toevoegen".

Opgelet! Voor mail.jouweigendomein.be en backupmail.jouweigendomein.be moet er een A-record bestaan, dat aanduidt op welk IP-adres de mailserver te vinden is.

 

Voorbeeld A-record Voorbeeld MX-record

Domein: jouweigendomein.be
Hostnaam: mail.jouweigendomein.be
IP-adres: 212.123.14.2 (dit zal het IP-adres van je
mailserver moeten zijn)


Nu draagt je mailserver de naam mail.jouweigendomein.be,
die kan gebruikt worden in het MX-record.

Domein: jouweigendomein.be
Mail exchanger: mail.jouweigendomein.be.
Prioriteit: 10

 

Alle e-mails die naar naam@jouweigendomein.be
worden gestuurd, worden verstuurd naar de mailserver mail.jouweigendomein.be
met IP-adres 212.123.14.2.




TXT-record / SPF-record

TXT-records (text) worden meestal voor informatieve doeleinden gebruikt. Ze kunnen om het even welke informatie bevatten over een bepaalde domeinnaam zoals bijv. de naam van de hosting provider, allerlei contactgegevens,... TXT-records worden meestal gebruikt om SPF (Sender Policy Framework) records op te slaan. SPF-records bevatten informatie die verhindert dat derden in jouw naam spam boodschappen kunnen versturen.

 

Het zijn de applicaties (zoals bvb Microsoft 365) die je zullen aangeven welk SPF-record je moet instellen.

Voorbeelden
  • v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all (SPF)
  • jouweigendomein.be TXT “MS=ms54648955” (TXT)
Hoe aanpassen?
  • Geef de hostnaam (jouw domeinnaam) en het TXT (veelal een SPF-record) in.
  • Klik "Toevoegen".

AAAA-record

Een AAAA-record bevat de vertaling van een hostnaam naar een IPv6-adres.

Voorbeeld
  • Domein: jouweigendomein.be
  • IPv6-adres: 2001:0DB8:AC10:FE01::

 

De hostnaam zal vervolledigd worden tot jouweigendomein.be en elke bezoeker via deze url wordt verwezen naar de webserver met IPv6-adres 2001:0DB8:AC10:FE01::.

Hoe aanpassen?
  • Geef de hostnaam in (gekoppeld aan je domeinnaam, dit mag een wildcard zijn, bv *.jouweigendomein.be) en ook het IPv6 adres.
  • Klik "Toevoegen".

SRV-record

Het SRV-record (of Service Record) is een generiek record dat definieert welke dienst een bepaalde host levert. Het laat toe controle te hebben over prioritisatie en gebruik. De theorie achter SRV zit zo: dankzij een SRV-record kan via een DNS opvraging achterhaald worden welke server (hostnaam) een bepaalde dienst (webdienst, http) levert voor een specifiek domein (example.com). Die hostnaam mag binnen of buiten het domein liggen.

 

  • Owner: het eigenlijke record bestaat uit de service, het protocol en het domein. Zo betekent _http._tcp.example.com "http-verkeer via het tcp-protocol binnen het domein example.com".
  • Priority: prioriteit voor dit record (0 tot 65535). Het laagste nummer geeft de hoogste prioriteit aan.
  • Weight: als je meerdere diensten gebruikt met dezelfde prioriteit, dan kan je een bijkomend gewicht (weight) meegeven (0 tot 65535). Het hoogste nummer zorgt ervoor dat dat record het meest wordt afgeleverd. 0 duidt aan dat er geen gewicht moet gebruikt worden.
  • Port: poortnummer die aan de dienst is toegekend.
  • Target: hostnaam die de dienst levert. De hostnaam moet niet in hetzelfde domein zitten, maar moet wel een Fully Qualified Domain Name (FQDN) zijn.
Voorbeeld
  • _http._tcp.example.com 1 1 80 www.voorbeeld.net"

 

Een toepassing kan nu bijvoorbeeld vragen aan de DNS server van example.com of hij weet wie http verkeer via tcp ondersteunt op example.com. De DNS server zal hierop antwoorden dat www.voorbeeld.net op poort 80 dergelijke service aanbiedt. Deze toepassing weet dus dat het voor http verkeer via het tcp protocol op www.voorbeeld.net terecht kan.

Hoe aanpassen?
  • Geef volgende gegevens in: Owner – Priority – Weight – Port - Target
  • Klik "Toevoegen".

CAA-record

Een CAA-record (Certificate Authority Authorization) zorgt voor meer controle over het uitgeven van certificaten voor een domein. Een domeineigenaar kan dit zelf regelen zonder dat hier medewerking vanuit de CA voor nodig is, en zelf bepalen welke CA's certificaten mogen uitgeven voor zijn of haar domeinen.

Voorbeeld
  • 0 issue "comodoca.com".
Hoe aanpassen?
  • ???
 

Handige weetjes

Domeinnaam staat geparkeerd

Wanneer je domein geparkeerd staat, betekent dat dat het niet actief staat. Je kan je domeinnaam bijvoorbeeld al registreren maar nog niet onmiddellijk activeren als je al wil voorkomen dat derden je bedrijfsnaam registreren of als je je website aan het bouwen bent.

 

Via het MyCloud controlepaneel kan je je domein altijd (opnieuw) activeren. Daarna kan je het DNS instellen zoals je wil. Je domeinnaam activeren doe je zo:

1.       Surf naar het MyCloud controlepaneel.

2.       Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.

3.       Klik links op Domeinnamen en selecteer je domeinnaam.

4.       Kies het tabblad Informatie.

5.       Klik op Parkeerstatus opheffen.

Website in preview bekijken (zonder DNS aan te passen)

Je kan je website bekijken vooraleer je die online zet zonder de DNS-instellingen aan te passen. Er zijn 2 mogelijkheden.

 

Optie 1: Via onze Shared Hosting server

  1. Surf naar het MyCloud controlepaneel.
  2. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Kies links Shared Hosting en selecteer de naam van je hosting pakket.
  4. Afhankelijk van het type pakket vind je de rechtstreekse link terug onder:
    1. Adressen in de vorm van domein.be.naam_van_de_hostingserver.hostbasket.com
    2. De knop Hostheaders in de vorm van domein.be.access.cloud.telenet.be of gelijkaardig.

Optie 2: Aanpassen van de hostfile: een hostfile kan gebruikt worden om de DNS-instellingen die niet gedefinieerd zijn op de DNS-servers toch te laten herkennen door je lokale computer. We raden deze werkwijze wel niet aan voor onervaren gebruikers.

  1. De Hostfile bevindt zich op volgende locaties:
    1. Windows: %SystemRoot%/system32/drivers/etc
    2. Mac OS X, iPhoneOS: /private/etc/hosts
    3. Linux, BSD, etc: /etc/hosts[3]
  2. Open de hostfile met een tekstbewerkingsprogramma (Kladblok, TextEdit, ...). Gebruik geen tekstverwerker zoals bijv. Microsoft Word.
  3. Maak voor de veiligheid een kopie van het document. Zo kan je altijd het origineel terugplaatsen.
  4. Voeg onderaan in de hostfile een lijn toe met het IP-adres van je server en je domeinnaam.
  5. Sla dit document op. Je browser zal vanaf nu, als u naar je domeinadres surft, altijd naar het IP-adres verwijzen dat je net hebt ingevuld.
  6. Opmerking: Als je de nameserverrecords hebt aangepast om de website publiek beschikbaar te maken, moet je ook de hostfile terug aanpassen door de regel die je nu toegevoegd hebt opnieuw te verwijderen.

Domeinnaam vergrendelen

Om je domeinnaam te beschermen tegen een ongewilde transfer of trade kan je die vergrendelen.

  1. Surf naar het MyCloud controlepaneel.
  2. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Klik links op Domeinnamen.
  4. Selecteer je domeinnaam.
  5. Kies de tab Informatie.
  6. Klik op Vergrendel domeinnaam.

 

Na het vergrendelen van een domein ontvang je een e-mail met de vraag de vergrendeling finaal te bevestigen. Later kan je indien nodig je domeinnaam opnieuw ontgrendelen.

Contactgegevens wijzigen

Je kan de contactgegevens gratis aanpassen via het MyCloud controlpaneel.

  1. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Kies in de linkse navigatie Domeinnamen.
  3. Klik op de domeinnaam waarvan je de gegevens wil aanpassen.
  4. Klik op het tabblad Contacten. Je kan nu de contactgegevens van je domeinnaam aanpassen.

 

Of stuur ons een e-mail zodat wij de aanpassingen voor jou kunnen doen.

Opgelet! Een aanpassing van de contactgegevens is niet hetzelfde als de wijziging van de naam of organisatie van de eigenaar van de domeinnaam. Dat laatste is altijd tegen betaling. Hiervoor moet je een trade van de domeinnaam opstarten.

E-mail forward instellen

E-mail forwarding is kort gezegd het doorsturen van de e-mail van je domeinnaam. Die dienst is inbegrepen in je Telenet Business-domeinnaam. Als je een bestaand e-mailadres bij een andere provider wil gebruiken, moet je je Telenet e-mailadres daarnaar laten verwijzen. Je wil bijvoorbeeld jan@jouweigendomein.be laten doorverwijzen naar jan.devries@gmail.com.

 

Hoe instellen?

  1. Surf naar het MyCloud controlepaneel.
  2. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Klik links op Domeinnamen.
  4. Selecteer de domeinnaam waarvan je de e-mail forward wil aanpassen.
  5. Klik op Forwarding. Hier kan je de mailforwarding instellen.
  6. Klik op Bewaren om de instellingen te bevestigen.

 

Houd er rekening mee dat wanneer je aanpassingen doet aan DNS-records die eerst door ons intern systeem verwerkt moeten worden. Dat kan enkele minuten tot enkele uren (bij veranderen van DNS-server) duren. Dit is ook afhankelijk van de extensie van je domeinnaam (.be, .com, .org, .eu, ... ).

E-mail forwarding in combinatie met mailboxen

Je kan geen e-mail forwarding instellen op je domeinnaam waarop je tegelijkertijd mailboxen van je hostingpakket gebruikt. Je kan wel een aangemaakte mailbox op je shared hostingpakket forwarden naar een bestaande mailbox:

 

  1. Surf naar het MyCloud controlepaneel
  2. Log in met je Hosting & Cloud gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Kies links Shared Hosting. 
  4. Klik op de naam van het pakket waarin je mailbox zich bevindt.
  5. Zoek de mailbox op.
  6. Klik op de mailbox waarvoor je een forward wilt aanmaken.
  7. Je ziet de details van de mailbox waaronder de optie Forward.
  8. Geef hier het e-mailadres in waarnaar je de e-mail wil doorsturen en klik op Wijzig

 

Opgelet! Als je die optie activeert, kan je geen mails meer ophalen via je mailprogramma voor dit mailadres. De mailbox zal dan altijd leeg zijn tenzij je de optie Lokale kopie bijhouden aanvinkt.

Subdomein toevoegen

In principe heb je in de meeste gevallen geen subdomein nodig. Een subdomein is een variatie op je hoofddomeinnaam en kan een makkelijke oplossing zijn wanneer je meerdere internettoepassingen of websites hebt, zoals een webshop of klantensysteem. Dan kan je een subdomein aanmaken: shop.jouweigendomein.be of mijn.jouweigendomein.be, die elk doorverwijzen naar een andere locatie op het internet.

 

In het MyCloud controlepaneel kan je een onbeperkt aantal subdomeinen aanmaken via de nameserverinstellingen van je domein. Ga hiervoor naar het tabblad Resource records en kies Subdomeinen (zie foto).

 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel uw vraag op 0800 68 000

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs