Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Domeinnaam verhuizen naar Telenet Business

Heb je al een domeinnaam die momenteel gehost wordt bij een andere provider? Dan kan je die makkelijk overzetten naar Telenet Business.

 

Je geniet dan van een aantal gratis diensten zoals:

  • Gebruik van onze uitgebreide name records via het MyCloud controlepaneel
  • Koppeling van je bestaande hosting
  • Verwijzing naar je huidige mailbox via e-mail forwarding

 

Hoe je je domeinnaam overbrengt naar Telenet Business hangt af van de extensie van de domeinnaam die je wil verhuizen.

.BE of .EU domeinnaam

 

Andere domeinextensies

  • Ga naar onze website en geef je gewenste domeinnaam in.
  • Er zijn nu 2 opties.
    • Transfer: Jij bent de huidige eigenaar en wil de domeinnaam overzetten naar Telenet Business.
    • Trade: Jij hebt een overeenkomst met de huidige eigenaar om de domeinnaam over te nemen.
  • In beide gevallen moet je een transfercode of een tradecode ingeven. Heb je (nog) geen code van je huidige registrar ontvangen? Dan zullen wij de code opvragen. Die code wordt dan door DNS.be (.be) of eurid.be (.eu) rechtstreeks naar het e-mailadres van de eigenaar van de domeinnaam gestuurd. Via http://www.dns.be en http://www.eurid.eu (account aanmaken vereist) kan jij zelf ook de code aanvragen en ontvangen.
  • Telenet start de registratieprocedure op.

Opgelet! 

  • In sommige gevallen zal er een transferlock op de domeinnaam zitten. In dat geval moet de huidige aanbieder van de domeinnaam de transferlock eerst opheffen. Vaak kan je dit ook zelf in de controlepanelen van de huidige aanbieder.
  • Ben je wel de eigenaar maar is het e-mailadres daaraan gekoppeld niet meer van jou? Probeer de eigenaar op een andere manier te contacteren (de huidige agent kan het e-mailadres enkel aanpassen op vraag van de eigenaar), of dien een klacht in via DNS.be of eurid.be. Telenet kan je hier helaas niet meer mee verder helpen omdat we jouw domeinnaam nog niet beheren.
  • Is het niet mogelijk om de domeinnaam over te nemen? Dan zal je een andere domeinnaam moeten registreren.
 
 

Voor alle andere domeinnaamextensies volg je dezelfde procedure als voor een .be of een .eu domein maar moet je de autorisatiecode of token rechtstreeks bij de registrar opvragen. Zonder deze autorisatiecode kunnen wij geen verhuis starten.

 

  • Vraag bij je huidige registrar een autorisatiecode aan. Die code wordt soms ook wel eens ’EPP-key’ genoemd.
  • Controleer ook of er een ‘transferlock’ actief is op de domeinnaam. Zo ja, moet je die eerst bij je huidige registrar laten deblokkeren.
  • Zodra wij die autorisatiecode ontvangen, starten we de transferprocedure.
  • Nadien stuurt onze registrar een e-mail naar de huidige eigenaar van de domeinnaam. Die e-mail moet bevestigd worden door op de voorziene beveiligde link te klikken en de instructies te volgen. Als het e-mailadres niet meer geldig is, kan je best je huidige registrar vragen om je e-mailadres aan te passen (administratief contact en/of registrant). Afhankelijk van het domein zal de e-mail afkomstig zijn van @ascio.com, @dns.lu, @afnic.fr. Twijfel je? Neem dan gerust contact met ons op. 
  • Zodra de transfer is goedgekeurd, wordt die verder afgehandeld door de registrar en ontvang je van Telenet een e-mail zodra de transfer voltooid is. Het kan zijn dat je ook van de vorige registrar nog een e-mail ontvangt met de vraag om ook aan hen te bevestigen.
  • Je kan vanaf dan je de domeinnaam beheren en instellen via het MyCloud controlepaneel

Veelgestelde vragen

Domeinnaam in quarantaine

Wanneer de registratieperiode van je domeinnaam verlopen is, en je je domeinnaam niet op tijd verlengt, gaat je domeinnaam in quarantaine. Hoelang dat is, hangt af van de extensie. Tijdens de quarantaineperiode ben jij nog altijd de eigenaar van de domeinnaam en kan niemand anders die domeinnaam overnemen.

 

Als je dat wil, kan je je domeinnaam alsnog verlengen en opnieuw activeren. Contacteer ons hiervoor op 09 326 90 94. Opgelet: voor bepaalde extensies kan er een reactiveringskost aangerekend worden bovenop de verlengingsprijs.

Activatie van je domeinnaam

Wanneer je een bestaande domeinnaam overzet naar Telenet Business kan het iets langer duren vooraleer die actief is. Dit hangt af van de domeinextensie en van hoe snel de eigenaar van het domein de transfer bevestigt.

Domeinnaam eigenaar

Wij registreren je domeinnaam altijd op de naam die jij doorgeeft en niet op naam van Telenet Business. Dat kan de naam van een fysiek persoon of een bedrijf/organisatie zijn. Die persoon of dat bedrijf is dan de wettelijke eigenaar (licensee of registrant).

Domeinnaam overnemen of doorgeven aan iemand anders

Een domeinnaam is altijd verbonden aan een domeinnaamhouder (of licentiehouder). Mits akkoord van beide partijen kan je beslissen om jouw domeinnaam over te dragen aan een nieuwe eigenaar of kan je zelf eigenaar worden van iemand anders zijn domeinnaam.

De nieuwe eigenaar van de domeinnaam moet in dat geval een tradeprocedure starten (ook wanneer het domein al bij Telenet Business Hosting & Cloud geregistreerd staat). Tijdens die aanvraag zal gevraagd worden de nieuwe contactgegevens te voorzien. Meestal gebeurt zo’n tradeprocedure:

  • met een authorisatiecode (EPP key die je krijgt van de huidige eigenaar)
  • door te bevestigen via een link in een e-mail die verstuurd werd door de registry of registrar (vb DNS.be, Ascio.com, ...) aan de domeineigenaar
  • of een combinatie van beide.
 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel uw vraag op 0800 68 000

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs