Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Alles over Microsoft 365

Microsoft 365 (M365) combineert de vertrouwde desktoptoepassingen van Microsoft Office (PowerPoint, Word, Excel,…) met cloudgebaseerde bedrijfse-mail, gedeelde kalenders, chat, videovergaderingen en het delen van bestanden. Hiermee heb je alles in huis voor een moderne werkplek! Kortom: M365 helpt jou en je medewerkers om efficiënter (samen) te werken.

 

M365 in een notendop:

  • Met 1TB* OneDrive cloudopslag per licentie heeft iedereen altijd en overal toegang tot zijn documenten. Van op eender welk toestel. Via de desktopapplicaties, online of via de mobiele apps.
  • Elke medewerker heeft een professioneel e-mailadres en een mailbox met 50 GB-opslagruimte*. Agenda’s en contacten kunnen onderling makkelijk gedeeld worden.
  • Medewerkers kunnen met Teams* real-time samenwerken aan documenten en online vergaderen en chatten.
  • Via Microsoft Bookings kunnen je klanten online een afspraak maken.
  • Alle medewerkers hebben altijd de nieuwste Office-versie want software updates gebeuren automatisch.
  •  De beste anti-malware bescherming en anti-spam filtering.
  • Je bestanden zijn altijd veilig. .
  • Een gegarandeerde uptime van 99,9% van de Microsoft datacenters.

 

*Indien je koos voor de Exchange Online-licentie zijn OneDrive en Teams niet inbegrepen. De grootte van de opslagruimte van de mailbox hangt dan ook af van de gekozen licentie (2GB, 50GB of 100GB).

Ongeacht welk pakket je koos, zorgen wij ervoor dat de juiste licenties gekoppeld zijn aan jouw abonnement. Via het MyCloud-platform activeer en beheer je nadien makkelijk zelf je contactgegevens en je producten en diensten.

 

Afhankelijk van welke onboardingsformule je koos, helpen wij je op weg met de installatie van je M365-pakket zoals de migratie van je mailbox(en) en het instellen van je domeinnaam. Kies je ervoor om je pakket (gedeeltelijk) zelf in te stellen? Dan helpen we je in dit artikel alvast op weg.

Do It Yourself

Je installeert je M365-abonnement helemaal zelf via de Microsoft Online Portal.

Light

Wij helpen je met:

  • de installatie van je pakket,
  • het toevoegen van je domeinnaam,
  • het aanmaken van één gebruiker,
  • en we geven uitleg waar nodig. 

 

(gratis)

Standard

Wij helpen je met:

  • de installatie van je pakket,
  • het toevoegen van je domeinnaam,
  • het aanmaken van gebruikers,
  • het configureren (en transfereren) van de mailboxen van uw medewerkers.

 

(kost per gebruiker afhankelijk van het soort mailboxmigratie)

Project

Een persoonlijke aanpak op maat van jouw bedrijf.

 

(offerte op maat)

 
 

Aan de slag met
Microsoft 365

 

E-mail in Microsoft 365

 

Veelgestelde vragen

Via het MyCloud-platform activeer en beheer je nadien makkelijk zelf je contactgegevens en je producten en diensten. Aanmelden doe je met je MyCloud-gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Via ‘Shared Hosting’ doorloop je snel en makkelijk alle stappen die nodig zijn om je M365-pakket volledig in te stellen.

  • Via ‘Beheer actieve licenties’ kan je het aantal actieve licenties makkelijk en snel wijzigen.
  • Via ‘Beheer gekoppelde domeinen’ koppel je je bestaande domeinnaam aan je M365-pakket. Wanneer je een extra domein toevoegt, zie je de nodige DNS-instellingen voor dat domein op de overzichtspagina van je M365-pakket. Stel ze in of contacteer ons via 09 326 90 94.
 
 

Aanmelden als admin

De Microsoft Online Portal is het kloppende hart van je M365-abonnement. Je vindt hier alle functionaliteiten, applicaties en informatie over je account. Als admin wijs je hier je actieve M365-licenties toe aan gebruikers.

 

In de bevestigingsmail van je M365-bestelling, ontving je een tijdelijke admin gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt 72 uur de tijd om dit wachtwoord te wijzigen. Meld je nadien aan in de online portal met je gebruikersnaam en je nieuwe wachtwoord.

 

Aangemeld in de Microsoft Online Portal? Ga dan via het startmenu links bovenaan naar ‘Admin’ om instellingen te bekijken en enkele basistaken uit te voeren zoals gebruikers toevoegen of bedrijfsgegevens aanpassen.

Domeinnaam instellen

Koos je ervoor om samen met je M365-pakket een nieuwe domeinnaam te registreren via Telenet Business? Dan wordt dit domein automatisch aan je pakket gekoppeld. Je kan meteen aan de slag en je gebruikers toevoegen.

 

Wil je een extra domeinnaam toevoegen? Dat doe je via het MyCloud-platform, of bel ons op 09 326 90 94. Onze medewerkers helpen je graag op weg met de DNS-instellingen.

Gebruikers toevoegen

Als admin beheer je het M365-pakket voor jouw bedrijf. Vooraleer jij en je medewerkers M365 kunnen gebruiken, moet je eerst gebruikers toevoegen en hen de nodige licenties toekennen.

 

Voeg eerst jezelf toe als gebruiker. Nadien voeg je op dezelfde manier andere gebruikers toe. Volg hiervoor onderstaande stappen. 5 minuten later kunnen gebruikers zich aanmelden in de Microsoft Online Portal.

 

  1. Ga via het startmenu links bovenaan naar ‘Beheer’.
  2. Kies in het menu links ‘Gebruikers' en selecteer ‘Actieve gebruikers'.
  3. Klik op ‘Gebruiker toevoegen’ om een gebruiker toe te voegen aan je beheer-account.
  4. In de tab ‘Basisinformatie’ vul je jouw gegevens in.
    Je zal merken dat je 3 domeinen hebt:
    1. uwbedrijf.be: door jou geregistreerd om te gebruiken met je M365-pakket
    2. uwbedrijf.be.co-telenet.be: door ons gratis toegevoegd, je kan dit gebruiken voor testdoeleinden of als voorlopig domein
    3. upcxxxx.onmicrosoft.com: unieke identifier voor je pakket, hier moet je zelf niets mee doen.
      Hier maak je per gebruiker ook een eigen e-mailaccount aan, bijvoorbeeld: ‘voornaam.naam’@’jouwbedrijf’.be, ‘contact’@’jouwbedrijf’.be of ‘info’@’jouwbedrijf’.be.
  5.  In de tab ‘Productlicenties’ kan je nu licenties toewijzen. Welke licentie dit is hangt af van het door jou gekozen M365-pakket. Wil je jezelf of een andere gebruiker geen licentie toekennen? Selecteer dan ‘Gebruiker zonder productlicentie maken’.
  6. In de tab ‘Optionele instellingen’ kan je extra profielgegevens invullen (zoals afdeling, telefoonnummer, adres enzovoort) en de gebruiker ook ‘Beheerder’ maken. 
  7. Controleer in de tab ‘Voltooien’ alle gekozen instellingen en klik op ‘Toevoegen voltooien’.

 

Zodra je jezelf als gebruiker hebt aangemaakt, kan je met dit profiel opnieuw inloggen in de Microsoft Online Portal en de M365-applicaties gebruiken.

M365-applicaties gebruiken

Eenmaal je aangemeld bent met je gebruikersprofiel, kan je de M365-apps online gebruiken (tenzij je koos voor de Exchange Online licentie). Open het startmenu links bovenaan om alle beschikbare apps te zien: Outlook, Word, Excel, PowerPoint, Publisher, Access, Teams, OneDrive en SharePoint. Lees hier meer over de mogelijkheden van de verschillende apps. 

 

Koos je voor Business Standard? Dan kan je de Microsoft desktopapplicaties ook op je laptop of computer installeren. Dit doe je via de knop ‘Office installeren’ rechts bovenaan. Elke gebruiker kan de Office-apps zo installeren op 5 verschillende toestellen (computer, laptop, tablet, smartphone,…).

 

Om de mobiele apps te installeren op je smartphone of tablet, zoek je de applicatie die je wil gebruiken op in de appstore (vb.: ‘OneDrive’ of ‘PowerPoint’), of download je de Office-app waar Word, PowerPoint en Excel in geïntegreerd zijn.

 

M365 e-mailaccount instellen in Outlook

Je kan verschillende e-mailaccounts toevoegen aan Outlook. Niet alleen een M365-account dus, maar evenzeer een account van Hotmail, Gmail, Yahoo, iCloud of Exchange.

 

Volg onderstaande stappen om een eerste of extra e-mailaccount toe te voegen aan Outlook.
Opgelet: deze stappen zorgen er alleen voor dat je je e-mails van bv. Gmail of Hotmail kan lezen in Outlook. Je agenda en contacten worden niet mee overgenomen. Als je ook je agenda en contacten wil overnemen, moet je je mailbox volledig overzetten naar Outlook.

 

Outlook instellen op Windows

  1. Open Outlook.
  2. Selecteer ‘Bestand’ > ‘Account toevoegen’.
  3. Er opent een pop-upscherm. Vul hier je e-mailadres en wachtwoord in om verbinding te maken.
  4. Klik op ‘Voltooien’.

 

Outlook instellen op Mac

De meeste e-mailaccounts, waaronder M365-, Exchange Server-, Outlook.com-, Hotmail.com-, Live.com- en Google-accounts, kan je eenvoudig instellen via onderstaande stappen.

 

  1. Open Outlook.
  2. Selecteer ‘Voorkeuren’ > ‘Account’.
  3. Klik op het plusteken (+) > Nieuw account
  4. Vul je e-mailadres in en klik op ‘Doorgaan’.
  5. Vul je wachtwoord in en klik op ‘Account toevoegen’.
  6. Als je een Yahoo- of ander IMAP- of POP-account toevoegt, word je mogelijk naar die sites geleid en gevraagd om Outlook toegang te geven tot je e-mail, contactpersonen en agenda's. Klik op ‘Toestaan’ om door te gaan.
  7. Als je Gmail toevoegt, krijg je een melding in Outlook waarmee je je kan aanmelden op je Gmail-account.
  8. Selecteer ‘Gereed’ om aan de slag te gaan met Outlook voor Mac.

 

Problemen met het instellen van e e-mail? Contacteer ons via cloudsupport@telenetgroup.be.

Bestaande mailbox volledig overzetten naar M365

Wil je naast je e-mail ook je agenda en je contacten uit je oude mailbox overnemen? Dan moet je je oude mailbox volledig overzetten naar je nieuwe Outlook-mailbox.

 

Is je oude mailbox een mailbox bij Telenet? Dan regelen wij dit voor jou. Contacteer ons via cloudsupport@telenetgroup.be.

 

Staat je mailbox bij een externe provider (Gmail, Hotmail,…)? Dan hangt de manier waarop je je mailbox kan overzetten af van welk type mailbox dit is.

 

Koos je voor onze Standard onboardingsformule? Contacteer ons dan en wij brengen dit voor jou in orde.

M365 e-mailaccount instellen op je smartphone

Al je medewerkers kunnen de Outlook-app ook op hun smartphone en/of tablet installeren.

 

Outlook instellen voor Android

  1. Installeer de Outlook voor Android-app vanuit de Google Play Store.
  2. Tik op Aan de slag als dit je eerste keer is.
  3. Om een ander e-mailaccount toe te voegen, open je het menu  > Instellingen  > Account toevoegen > E-mailaccount toevoegen. Kies vervolgens ‘Een ander e-mailaccount instellen’.
  4. Outlook kan je Google-accounts detecteren. Om ze toe te voegen aan Outlook voor Android, tik je op het Google Connect Account en vervolgens op OK om het te bevestigen. 
  5. Tik op Toestaan om Outlook toegang te geven tot je contactpersonen. Als je deze accounts niet wilt toevoegen, tik je op Overslaan en ga je naar stap 4 onder 'Stel hieronder een ander e-mailaccount in'.
  6. Selecteer de accounts die je wil toevoegen en tik op Account toevoegen. Je wordt mogelijk gevraagd om je aan te melden.
  7. Tik op Toestaan om offline toegang en andere vragen te bevestigen.
  8. Als je een ander e-mailaccount wil toevoegen, tik je op Doorgaan en ga je naar stap 4, of tik op Overslaan.
  9. Typ je volledige e-mailadres en tik vervolgens op Doorgaan.
  10. Voer het wachtwoord van je e-mailaccount in en tik op Aanmelden of Volgende.
  11. Verifieer je identiteit als meervoudige verificatie is ingeschakeld.

 

Outlook instellen voor iOS

  1. Download Outlook voor iOS in de iOS App Store.
  2. Geef je e-mailadres in als dit de eerste keer is dat je Outlook voor iOS gebruikt. Tik daarna op Account toevoegen.
  3. Open anders het Menu, tik op Instellingen > Account toevoegen > E-mailaccount toevoegen.
  4. Geef het wachtwoord van je e-mailaccount in en tik op Aanmelden.
  5. Verifieer e identiteit als meervoudige verificatie is ingeschakeld.
  6. Accepteer alle meldingen voor machtigingen waar mogelijk om wordt gevraagd.
  7. Swipe door de functies en je kan aan de slag met Outlook voor iOS!

M365 e-mailaccount beveiligen

Je kan je mailbox op meerdere manieren extra beveiligen. Zeker nu we allemaal veel meer van thuis uit werken is het belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Lees hier hoe je je M365-pakket kan beveiligen. 

 

Ik wil extra licenties aankopen of licenties verwijderen.

Via het MyCloud-platform activeer en beheer je makkelijk zelf je contactgegevens en je producten en diensten.

 

  1. Meld je aan met je MyCloud-gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Ga naar ‘Shared Hosting’ en kies het pakket waarvoor je de licenties wil wijzigen: jouwdomeinnaam.co-telenet.be
  3. Via ‘Beheer actieve licenties’ kan je het aantal actieve licenties makkelijk en snel wijzigen.
    1. Je kan geen licenties verwijderen zolang ze gekoppeld zijn aan een gebruiker. Ontkoppel de licentie dus eerst via de Microsoft Online Portal en verwijder de licentie nadien via MyCloud.
    2. Wanneer je via MyCloud nieuwe licenties bestelt, kan je die 20 minuten later via de Microsoft Online Portal koppelen aan een gebruiker.
  4. Vergeet niet op ‘Opslaan’ te klikken.

 

Hoe beheer ik de actieve M365-licenties van mijn zaak?

Als admin van je M365-account heb je zelf de controle over je M365-licenties. Via de Microsoft Online Portal kan je makkelijk en snel licenties toekennen aan gebruikers. Volg hiervoor onderstaande stappen.

 

  1. Meld je als admin aan in de Microsoft Online Portal
  2. Ga naar Beheer.
  3. Selecteer Gebruikers > Actieve Gebruikers.
  4. Selecteer de gebruiker waarvan je de instellingen wil wijzigen.
  5. Open de tab ‘Licenties & apps’.
  6. Koppel de gewenste licentie.
  7. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’.

Hoe synchroniseer ik OneDrive for Business met mijn pc?

Met OneDrive for Business kan je bestanden veilig bewaren en delen met collega’s zodat je er samen op kan werken. OneDrive zorgt ervoor dat je bestanden altijd gesynchroniseerd zijn, of je ze nu raadpleegt van op je laptop, smartphone of tablet.

 

Goed om te weten: OneDrive is automatisch geïnstalleerd wanneer je Windows 10 gebruikt. Gebruik je een vorige versie van Windows, dan moet je OneDrive eerst downloaden.

 

Om OneDrive for Business te synchroniseren, meld je je aan in de Microsoft Online Portal.

  1. Ga via het startmenu links bovenaan naar OneDrive.
  2. Klik op ‘Sync’.
  3.  Er opent een pop-upvenster. Geef je e-mailadres in.
  4. OneDrive wordt nu gesynchroniseerd met je pc.

 

Lukt het niet? Probeer dan onderstaande.

  1.  Controleer of je de laatste versie van de software gebruikt.Hier vind je meer informatie.
  2. Controleer de naam en de grootte van het bestand of de bestanden die niet synchroniseren. Bepaalde tekens worden niet aanvaard. Lees er hier meer over.
  3. Stoppen en starten met synchroniseren, kan het probleem verhelpen.

Hoe kan ik mijn domeinnaam gebruiken voor mijn e-mailadres?

Met M365 kan je je domeinnaam gebruiken voor je e-mailadressen (zoals naam@jouwdomeinnaam.be) en andere diensten. Als je geen domeinnaam toevoegt, zullen e medewerkers het onmicrosoft.com-domein gebruiken tot je dat wel doet.

 

Opgelet! Het is belangrijk om je domein toe te voegen vooraleer je gebruikers toevoegt, zodat je dit niet twee keer moet instellen.

 

Je domeinnaam staat al bij Telenet? Dan brengen wij dit voor jou in orde wanneer we je M365-pakket activeren.

 

Je domeinnaam staat bij een andere provider geregistreerd? Dan moet je zelf je DNS-instellingen in orde brengen. Opgelet! Maak eerst je mailboxen aan in M365 en pas daarna pas de records aan. Zodra je het MX-record aanpast, werkt je oude mailbox immers niet meer.

Ga daarna als volgt te werk:

 

  1. Meld je aan bij je hostingprovider en ga naar de locatie waar u de DNS-instellingen kan beheren (bijv. Instellingen zonebestand, Beheer domeinen, Domeinbeheer, DNS-beheer).
  2. Meld je als admin aan in de Microsoft Online Portal.
  3. Ga naar Beheer (via het Startersmenu links bovenaan).
  4. Vink je domein aan en kies voor Setup voortzetten.
    Je merkt dat je 3 domeinen hebt:
    1. jouwbedrijf.be: door jou geregistreerd om te gebruiken met je pakket
    2.  jouwbedrijf.be.co-telenet.be: door ons gratis toegevoegd, je kan dit gebruiken voor testdoeleinden of als voorlopig domein
    3. upcxxxx.onmicrosoft.com: unieke identifier voor je pakket
  5. Je moet nu de 3 records instellen (in onderstaande volgorde):

 

TXT record

Recordtype: TXT (Text)

Host: @

TXT-waarde: v=spf1 include: http://spf.protection.outlook.com

TTL: 3600‎ (of de standaardwaarde van uw provider)

! Meld u als admin aan in de Microsoft Online Portal en bevestig dit record onder
‘Domeinnamen’.

MX record

Recordtype: MX

Prioriteit: instellen op de hoogst beschikbare waarde, meestal 0.

Hostnaam: @

Verwijst naar adres: uwdomeinnaam.mail.protection.outlook.com.

TTL: 3600‎ (of de standaardwaarde van uw provider)

CNAME record

Recordtype: CNAME (Alias)    

Host: Autodiscover.uwdomeinnaam         

Verwijst naar adres: autodiscover.outlook.com.

TTL: 3600‎ (of de standaardwaarde van uw provider)

 

Vragen of problemen?

Onze medewerkers staan voor je klaar.

Bel ons via 09 326 90 94 of stuur een mailtje naar cloudsupport@telenetgroup.be.

 
 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel uw vraag op 0800 68 000

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel uw vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een business partner

Kom langs