Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Aan de slag met Microsoft 365

Hier vind je een overzicht van de stappen die je moet doorlopen om je M365-pakket helemaal zelf in te stellen.

Via het MyCloud-platform activeer en beheer je nadien makkelijk zelf je contactgegevens en je producten en diensten. Aanmelden doe je met je MyCloud-gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Via ‘Shared Hosting’ doorloop je snel en makkelijk alle stappen die nodig zijn om je M365-pakket volledig in te stellen.

  • Via ‘Beheer actieve licenties’ kan je het aantal actieve licenties makkelijk en snel wijzigen.
  • Via ‘Beheer gekoppelde domeinen’ koppel je je bestaande domeinnaam aan je M365-pakket. Wanneer je een extra domein toevoegt, zie je de nodige DNS-instellingen voor dat domein op de overzichtspagina van je M365-pakket. Stel ze in of contacteer ons via 09 326 90 94.
 
 

De Microsoft Online Portal is het kloppende hart van je M365-abonnement. Je vindt hier alle functionaliteiten, applicaties en informatie over je account. Als admin wijs je hier je actieve M365-licenties toe aan gebruikers.

 

In de bevestigingsmail van je M365-bestelling, ontving je een tijdelijke admin gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt 72 uur* de tijd om dit wachtwoord te wijzigen. Meld je nadien aan in de online portal met je gebruikersnaam en je nieuwe wachtwoord.

 

Aangemeld in de Microsoft Online Portal? Ga dan via het startmenu links naar ‘Beheer’ om instellingen te bekijken en enkele basistaken uit te voeren zoals gebruikers toevoegen of bedrijfsgegevens aanpassen.

 

*Wachtte je langer dan 72 uur en is je tijdelijk wachtwoord verlopen? Bel ons dan via 09 326 90 94.

 
 

Je M365-pakket instellen

Stap 1: Je domeinnaam verifiëren

Om je eigen domeinnaam te koppelen aan je M365-pakket, moet je die domeinnaam eerst verifiëren in de Microsoft Online Portal.

1. Ga via het startmenu links bovenaan naar ‘Instellingen’ > ‘Domeinen’ en selecteer je domeinnaam.

2. Klik op ‘Installatie starten’.

3. Je ziet nu een TXT-record.

Dat TXT-record moet je nu toevoegen aan je domeinnaam via het MyCloud-platform.

1. Ga via het startmenu naar Domeinnamen.

2. Selecteer je domeinnaam en klik op ‘Resource Records’.

3. Vul de info van het TXT-record dat je in de Microsoft Online Portal te zien kreeg hier nu in.

4. Klik bovenaan op ‘Activate these settings’ om je aanpassingen op te slaan.

 

Opgelet! Zie je jouw domeinnaam nog niet in het MyCloud-platform? Geen zorgen, het kan tot 3 dagen duren voordat dit zichtbaar wordt. Duurt het langer dan 3 dagen? Stuur dan een e-mail naar cloudsupport@telenetgroup.be.

Keer na 10 à 15 minuten terug naar de Microsoft Online Portal om het TXT-record te verifiëren.

1. Ga via het startmenu links bovenaan naar ‘Instellingen’ > ‘Domeinen’ en selecteer je domeinnaam.

3. Klik op ‘Verifiëren’.

4. Als de verificatie gelukt is, krijg je de vraag hoe je je domein wil koppelen. Klik hier gewoon op ‘Doorgaan’.

5. Je ziet nu 3 nieuwe records: MX CNAME TXT


Om de installatie af te ronden moet je die records nog toevoegen aan je domeinnaam. Dat doe je via MyCloud NADAT je al je gebruikers hebt aangemaakt (stap 2).

Stap 2: Gebruikers toevoegen

Als admin beheer je het M365-pakket voor jouw bedrijf. Vooraleer jij en je medewerkers M365 kunnen gebruiken, moet je eerst gebruikers toevoegen en hen de nodige licenties toekennen.

 

Voeg eerst jezelf toe als gebruiker. Nadien voeg je op dezelfde manier andere gebruikers toe. Bekijk de video of volg de stappen onderaan. 5 minuten later kunnen gebruikers zich aanmelden in de Microsoft Online Portal.

 

Zodra je jezelf als gebruiker hebt aangemaakt, kan je met dit profiel opnieuw inloggen in de Microsoft Online Portal en de M365-applicaties gebruiken.

  1. Ga via het startmenu links bovenaan naar ‘Beheer’.
  2. Kies in het menu ‘Gebruikers' en selecteer ‘Gebruiker tovoegen'.
  3. In de tab 'Basisinformatie' vul je de gegevens in. ! Vergeet niet om aan te vinken dat er via e-mail een persoonlijk wachtwoord naar de gebruiker verstuurd moet worden en geef het juiste e-mailadres in. 
  4. In de tab ‘Productlicenties’ kan je nu licenties toewijzen. Welke licentie dit is hangt af van het door jou gekozen M365-pakket. Wil je jezelf of een andere gebruiker geen licentie toekennen? Selecteer dan ‘Gebruiker zonder productlicentie maken’.
  5. In de tab ‘Optionele instellingen’ kan je extra profielgegevens invullen (zoals afdeling, telefoonnummer, adres enzovoort) en de gebruiker ook ‘Beheerder’ maken.
  6. Controleer in de tab ‘Voltooien’ alle gekozen instellingen en klik op ‘Toevoegen voltooien’.

Stap 3: Je domeinnaam instellen

Wanneer al je gebruikers zijn toegevoegd, kan je de mailboxen activeren. Dat doe je door de 3 records uit stap 1 (MX – CNAME – TXT) toe te voegen aan je domeinnaam in het MyCloud-platform.

1. Ga via het startmenu naar Domeinnamen.

2. Selecteer je domeinnaam en klik op ‘Resource Records’.

3. Vul de info van de 3 records die je in de Microsoft Online Portal te zien kreeg hier nu in. Opgelet: staat er al een MX-record? Verwijder dat dan eerst en voeg nadien de nieuwe toe.

4. Klik bovenaan op ‘Activate these settings’ om je aanpassingen op te slaan.

Na 10 à 15 minuten komen je e-mails toe op je nieuwe Microsoft 365-mailbox (en dus niet meer op je oude mailbox).

{{lineValue}}

Je kan je Microsoft 365-mailbox altijd raadplegen via de webapplicatie én je kan ze koppelen aan de meeste e-mailprogramma’s zoals Outlook, Mac Mail,… Meer info hierover vind je in dit artikel op onze Klantenservice.

Stap 4: M365-applicaties gebruiken

Eenmaal je aangemeld bent met je gebruikersprofiel, kan je de M365-apps online gebruiken (tenzij je koos voor de Exchange Online licentie). Open het startmenu links bovenaan om alle beschikbare apps te zien: Outlook, Word, Excel, PowerPoint, Publisher, Access, Teams, OneDrive en SharePoint. Lees hier meer over de mogelijkheden van de verschillende apps.

Klik op een foto om ze te vergroten.

Homepage - menu

Apps overzicht

Inhoud overzicht

Word openen

{{lineValue}}
  • Koos je voor Business Standard? Dan kan je de Microsoft desktopapplicaties ook op je laptop of computer installeren. Dit doe je via de knop ‘Office installeren’ rechts bovenaan. Elke gebruiker kan de Office-apps zo installeren op 5 verschillende toestellen (computer, laptop, tablet, smartphone,…).
  • Om de mobiele apps te installeren op je smartphone of tablet, zoek je de applicatie die je wil gebruiken op in de appstore (vb.: ‘OneDrive’ of ‘PowerPoint’), of download je de Office-app waar Word, PowerPoint en Excel in geïntegreerd zijn.

Stap 5: Je M365-pakket beveiligen

Het is belangrijk je Microsoft 365-pakket goed te beveiligen. Je werknemers nemen immers niet alleen hun laptop, maar ook heel wat belangrijke bedrijfsinformatie mee naar huis! Met ons tips & tricks kan je je Microsoft 365-pakket beter wapenen tegen cybercriminelen.

Stap 6: Extra hostheader (alias) toevoegen

Koos je ervoor om samen met je M365-pakket een nieuwe domeinnaam te registreren via Telenet Business? Dan wordt dit domein automatisch aan je pakket gekoppeld. Je kan meteen aan de slag en je gebruikers toevoegen.

 

Wil je een extra hostheader (alias) toevoegen aan je mailpakket? Dat doe je via het MyCloud-platform, of bel ons op 09 326 90 94. Onze medewerkers helpen je graag op weg met de DNS-instellingen.

 

De video hieronder toont je hoe je een hostheader toevoegt. Of volg de stappen uitgeschreven naast de video.

  1. Meld je aan met je login en wachtwoord.
  2. Ga naar Shared Hosting in het linkermenu.
  3. Selecteer de naam van het pakket waar je een hostheader aan wil toevoegen.
  4. Klik op Beheer gekoppelde domeinen.
  5. Klik onderaan op Voeg een hostheader toe.
  6. Vul je bestaande domeinnaam in die je aan het geselecteerde pakket wil koppelen.
  7. Selecteer wie de hostheader zal instellen (Telenet of jijzelf).
  8. Sla je wijzigingen op.
 

Vragen of problemen?

Onze medewerkers staan voor je klaar.

Bel ons via 09 326 90 94 of stuur een mailtje naar cloudsupport@telenetgroup.be.

 
 

Relevant voor u

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor u.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Al klant? Stel je vraag via 09 326 90 94.
Klant worden? Bel 0800 66 066.

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel je vraag via cloudsupport@telenetgroup.be.

Mail ons
 
Beheer je diensten

Beheer je diensten

Meld je aan in het
MyCloud controlepaneel.

Beheer je diensten