Bij Telenet investeren we in het uitbouwen van een digitale samenleving die toegankelijk is voor iedereen. We willen een geëngageerd lid zijn van de lokale gemeenschap door financiële en materiële steun te bieden aan goede doelen, door digitaliseringprojecten in Vlaanderen, Brussel en Wallonië structureel te ondersteunen en door de actieve betrokkenheid van onze medewerkers te stimuleren.
COVID-19 was het vergrootglas van de digitale kloof in onze samenleving. Vandaag heeft nog 1 op de 10 Belgen thuis geen internet. Bij huishoudens met een laag inkomen is dat zelfs 1 op 3. Meer dan ooit is technologie de sleutel tot actieve deelname aan de digitale maatschappij. Daarom willen we via concrete en structurele digitale inclusie-initiatieven en connectiviteitsoplossingen blijven bijdragen aan deze maatschappelijke uitdaging.
Gratis internet via Telenet-WiFree
Sinds het begin van de coronacrisis verdeelden we Wi-Free-vouchers aan kanszoekende gezinnen. Wie thuis geen internetverbinding heeft, kon zich zo gratis verbinden met een van onze 1,5 miljoen publieke Wi-Free-punten. Dit programma liep tot 30 juni 2021.
Telenet Essential Internet, basisinternet voor kwetsbare gezinnen
Deze oplossing biedt zeer kwetsbare gezinnen en individuen een basisinternetdienst aan een vast tarief van 5 euro per maand. Via een klein toestel dat het mobiele telefoniesignaal (4G) omzet in een WiFi-signaal kunnen de gezinnen thuis surfen op basisinternet. De snelheden en het volume zijn voldoende voor basishandelingen zoals huiswerk maken, werk zoeken of online informatie op te zoeken. Vanaf december 2020 wordt de oplossing in nauw overleg met lokale sociale organisaties uitgetest. Vanaf de lente van 2021, zal het programma op grotere schaal uitgerold worden in Vlaanderen en Brussel.
#IedereenMee. Dat is onze ambitie.
Lees er meer over in ons persbericht.
Iedereen geconnecteerd houden is onze absolute prioriteit, zeker tijdens de coronacrisis. We beseften dat onze netwerken meer dan ooit iedereen verbonden hebben gehouden, met familie, collega’s, vrienden. Ook voor wie minder kansen heeft in de digitale wereld wilden we er zijn in deze moeilijke periode. We boden financiële en materiële steun aan jongeren, kansarmen, ouderen en mensen in de zorgsector. Hieronder vind je een overzicht van de initiatieven die we steunden naar aanleiding van de COVID-19-pandemie. Zo gaan we #SamenErdoor.
Telenet hielp het isolement van coronapatiënten in ziekenhuizen, jongeren met psychische problemen en ouderen in woonzorgcentra te doorbreken met gratis tv-aanbod en smartphones.
SafeLink, een oplossing voor de thuismonitoring van covid-19-patiënten door de huisarts, is met succes gelanceerd. Als mobiele operator boden we naast Orange Belgium, Proximus en RingRing technische en financiële ondersteuning aan dit project voor het versturen van sms-berichten naar patiënten.
Enkele scholen en sociale organisaties vroegen of het mogelijk zou zijn om iets te doen voor leerlingen die thuis geen internetconnectie hebben. Telenet besloot om op aanvraag vouchers uit te delen waarmee kanszoekende jongeren konden connecteren op het Telenet Wi-Free signaal.
Telenet heeft ook 75 laptops geschonken aan Deelbaar Mechelen en de Stad Mechelen. Daarnaast hebben die partijen nog extra laptops opgehaald die allemaal verdeeld zijn aan kwetsbare gezinnen. “Nu de lessen opgeschort zijn worden leerlingen verwacht thuis de leerstof te oefenen. Om te voorkomen dat kinderen uit kwetsbare gezinnen nog meer leerachterstand oplopen, gaan we ze extra ondersteunen."
Minstens 15.000 leerlingen beschikten tijdens de lockdown niet over een computer. Zo dreigden ze een flinke leerachterstand op te lopen. Wij bij Telenet gaven deze kinderen graag een duwtje in de rug door Digital4Youth te steunen. John Porter gaf het project een extra zet door zelf een aantal laptops te schenken én deel te nemen aan de campagne geefereenlaptop.be.
Zorabots stelde al zijn robots James gratis ter beschikking aan de Belgische verzorgingstehuizen. Telenet voorzag een 4G router-oplossing voor de robots, om de connectiviteit in de zorgcentra te helpen versterken.
In de context van de Coronavirus uitbraak zetten de ministers van Volksgezondheid en Digitale Agenda en Privacy de “Data Against Corona Taskforce” op. De taskforce bestaat uit ruimtelijke epidemiologen, “data privacy”-experten en “data science”-experten. Telenet, Proximus en Orange deelden telecomdata en hielpen ze analyseren.
De belangrijkste telecomoperatoren die in België actief zijn, zullen de overheid blijven ondersteunen in haar strijd tegen de Covid19 pandemie, door een belangrijke technische en financiële bijdrage te leveren, meer bepaald via het Covid19 Track & Trace callcenter.
Samen met de andere telecomoperatoren, ondersteunt Telenet ook SMS-donatiecampagnes. Bij deze gesponsorde campagnes worden alle ingezamelde gelden integraal doorgestort en worden er geen administratieve kosten aangerekend.
Wie komt in aanmerking en wat zijn de voorwaarden?
Lees alle voorwaarden en richtlijnen na die van toepassing zijn op SMS-donatiecampagnes
Hoe een aanvraag voor een SMS-donatiecampagne indienen?
Aanvragen moeten tijdig ingediend worden bij alle telecomoperatoren.
Vul het officieel aanvraagformulier in en zend dit door naar smsdonation@telenetgroup.be; smsdonation@orange.be, smsdonation@mobilevikings.be en smsdonation@voo.eu en smsdonation@proximus.com.
Liefdadigheidsorganisaties kunnen ook opteren voor een commerciële SMS-actie, waarbij een deel van de ingezamelde gelden wordt ingezet om de administratieve kosten van de telecomoperatoren en de technische facilitators te dekken.
In de huidige kennismaatschappij zijn STEM-vaardigheden (Science, Technology, Engineering and Mathematics), creativiteit en ondernemerszin cruciaal. Om te slagen in de digitale economie moeten kinderen, jongeren en volwassenen de vaardigheden van de 21ste eeuw verwerven. Daarom investeren we in initiatieven die het levenslang leren promoten om de STEM-competenties en de ondernemerszin van allen te versterken, en in het bijzonder van kinderen en jongeren uit kanszoekende gemeenschappen.
Maatschappelijke projecten ondersteunen is meer dan een traditie bij Telenet: het is een reëel onderdeel van onze bedrijfscultuur. Elke Telenet-medewerker mag daarom jaarlijks twee dagen betaald vrijwilligerswerk doen in een van de projecten die Telenet structureel ondersteunt. Telenet medewerkers lopen, fietsen en sporten voor het goede doel door deel te nemen aan evenementen zoals de 20KM van Brussel, de Antwerp 10 Miles of de 1000KM voor Kom op tegen Kanker.