fr

Phishing ou piratage : que faire ?

Bij phishing vissen oplichters naar je persoonlijke gegevens, bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie. Vaak gebeurt de fraude online, bijvoorbeeld via e-mails of valse websites. Maar oplichten kan ook telefonisch, via sms of zelfs per post.
 

Met onze tips en tricks ben je cybercriminelen te snel af! Leer hoe je het veiligste wachtwoord kiest, en hoe je phishing én hacking kan herkennen en vermijden

Slachtoffer? Onderneem actie!

Denk je dat cybercriminelen toch je persoonlijke gegevens te pakken kregen? Kwam je phishing tegen of werd je misschien gehackt? Dan lees je hier hoe je misbruik via internet, telefoon of sms kan melden en hoe je de gevolgen beperkt.

Phishing
Hacking
Telefoonfraude
Fraude via sms
Phishing
Hacking
Telefoonfraude
Fraude via sms
Gaf je persoonlijke gegevens door aan phishers?
  • Laat het weten aan Meldpunt België.
  • Gaat het om zware misdrijven, zoals kinderporno of stalking? Neem dan contact op met je lokale politie.
  • Gaf je bankgegevens door? Blokkeer dan meteen je bankkaart via Card Stop en contacteer je bank.
  • Gaf je je wachtwoord door? Verander het dan meteen, overal waar je dat wachtwoord gebruikt.
Phishing gespot? Meld het!

Ontving je een e-mail of sms van een oplichter, merkte je een verdachte website of pop-up? Klik nergens op en open geen bijlagen. Maar meld het aan:

  • verdacht@safeonweb.be
  • Telenet via het webform. Goed om te weten: Telenet kan alleen optreden bij misbruik door een Telenet-klant. Geen Telenet-klant? Dan geven we het door aan de bevoegde provider.

 

Eerst even dit

Ook als een website of onlinedienst die jij gebruikt wordt gehackt, kunnen jouw gegevens op het internet belanden. Zelfs als jouw eigen toestellen beschermd bleven. Wil je weten of jouw gegevens gelekt werden? Controleer het gratis op haveibeenpwned.com.

Slachtoffer van een datalek?

Je kan je gegevens helaas niet van het internet laten verwijderen. Verander daarom het wachtwoord van het gehackte platform én van alle accounts waarvoor je hetzelfde wachtwoord gebruikt. Met onze tips kies je het veiligste wachtwoord!

Eigen toestel of account gehackt?
  • Ook dan pas je je wachtwoord aan, op het gehackte platform én van alle accounts waarvoor je hetzelfde wachtwoord gebruikt. Met onze tips kies je het veiligste wachtwoord!
  • Denk je dat je bankgegevens werden gestolen? Blokkeer dan meteen je bankkaart via Card Stop en contacteer je bank.
  • E-mailaccount gehackt?  Verwittig dan je contactpersonen. Zo kunnen zij zich beter wapenen tegen mogelijke hackpogingen via jouw account.  

Doe ook aangifte op meldpunt.belgie.be, want hackers zijn criminelen. Daarbij geef je het best zo veel mogelijk informatie over de cyberaanval:

  • Wanneer merkte je de aanval op? Wat is de oorsprong en oorzaak? 
  • Met welk soort virus werd je toestel besmet, en wat zijn de gevolgen van de besmetting?
  • Gebruik je een antivirusprogramma? Zo ja, welk?
           

Ook telefonisch vissen criminelen naar je gegevens of geld. Ontdek hoe je telefoonfraude kan herkennen op Klantenservice.

Slachtoffer van telefoonfraude?

Telenet doet er alles aan om sms’en en oproepen van frauduleuze nummers te blokkeren, maar kan op eigen initiatief geen onderzoek starten naar kwaadwillige oproepen.

  • Daarom dien je bij kwaadwillige oproepen best klacht in bij de politie. Geef het ook door aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Zij nemen contact op met de bevoegde provider.
  • Ontving je een frauduleuze sms? Neem een screenshot en zorg dat het telefoonnummer van de verzender en de volledige tekst van de sms zichtbaar is. Stuur je screenshot door via het webformulier. Goed om te weten: Telenet kan alleen optreden bij misbruik door een Telenet-klant. Geen Telenet-klant? Dan geven we het door aan de bevoegde provider.

Zelfs via sms slaan cybercriminelen soms toe. Zo kunnen ze bijvoorbeeld proberen je toestel te besmetten met een virus, of ze doen zich voor als een officiële instantie en proberen via een valse link je gegevens te stelen.

  • Ontvang je een verdachte sms? Klik dan zeker niet door, maar maak een screenshot en stuur het door naar verdacht@safeonweb.be, én naar aan Telenet via het webform. Zo wordt de link in het bericht geblokkeerd en vallen er geen nieuwe slachtoffers.
  • Klikte je op een link en is je toestel besmet? Met onze stappen maak je je toestel weer veilig.
Goed om te weten

Wettelijk kan Telenet alleen optreden tegen misbruik via het Telenet-netwerk door een Telenet-klant. Ook aan de concrete inhoud van het internet kunnen we niets veranderen, ook niet bij misdrijven zoals stalking, schendig van de auteursrechten of kinderporno. Hiervoor contacteer je de bevoegde instanties.

Zoek je iets anders?