Digital habits van Eline De Munck: “Dat thuiswerk zo is ingeburgerd, vind ik heel positief”

De Standaard - maart 2023

 

‘Hoe is ons digitale leven veranderd, drie jaar na corona?’ Op die vraag zoekt Telenet een antwoord met hun grootschalig onderzoek. Wij stellen diezelfde vraag aan mediafiguur en onderneemster Eline De Munck. Welke digitale gewoonten zijn blijven plakken? En hoe beïnvloeden die haar professionele leven?

Eline De Munck, presentatrice en onderneemster

 

Eline De Munck staat bekend als een van dé mediamadammen van Vlaanderen, maar is ook succesvol als onderneemster: haar brillenmerk Odette Lunettes is  net zo funky als zijzelf. Ook Eline ontdekte de kracht van e-commerce: via persoonlijke videoconsults helpt ze klanten aan de perfecte bril. 

“Hallo, met Eline.” We bellen Eline De Munck (35) - oprichtster van Odette Lunettes - op tijdens een autorit van Antwerpen naar Brussel. Sinds corona is telefonisch vergaderen tijdens het rijden immers de normaalste zaak ter wereld. Uit Telenet’s Digital Habits-onderzoek blijkt dat 3 op de 5 Vlamingen (deels) van thuis uit werkt. En laat dat nu net zijn wat we met Eline willen bespreken. “Tijdens de lockdown was ik quasi altijd op kantoor om telefoons te beantwoorden, bestellingen te maken en ze te verzenden. Achteraf ben ik meer en meer van thuis uit gaan werken. Het maakt de zaken zoveel makkelijker. Als ik thuis werk, kan ik langer uitslapen, loop ik heel de dag in mijn jogging rond en vergader ik met een koffietje in de keuken.”

Werkte je voor de pandemie nooit van thuis uit?

 

"Zelden. Ik geloof sterk in ‘leading by example’. Ik wil dat mijn team ziet dat ook ik me elke dag inzet voor het bedrijf. Als ik dan toch eens van thuis uit werkte, was ik bang dat het zou lijken dat ik heel de dag zat te niksen. Tegenwoordig is dat anders. Thuiswerk is zo ingeburgerd dat niemand er nog van opkijkt als je een dag niet naar kantoor komt. Dat vind ik heel positief!”

De groeiende populariteit van thuiswerk pushte bedrijven ook om verder te digitaliseren. Is er bij jullie veel veranderd?

 

"Wij stonden daar al vrij ver in. We investeren al jaar en dag in cloud-opslag en online werken. Toen onze mensen plots van thuis uit moesten werken, hadden we dus de technologie en systemen om dit mogelijk te maken. Wat we wel pas tijdens de pandemie hebben ontdekt, is hoe voordelig een videogesprek kan zijn. Nu hoeven we niet meer het vliegtuig op voor elke vergadering met onze internationale partners en distributeurs. Ook kunnen we zo digitaal vinger aan de pols houden in onze productiefaciliteit. Als ik hen opbel, zie ik met welke materialen en machines ze aan de slag zijn. Hierdoor begrijp ik nog beter dan vroeger wat er allemaal komt kijken bij de productie van onze brillen.”

De retail-sector moest zich tijdens de pandemie plots heruitvinden. Online shoppen werd de norm. Wordt er bij jullie nu ook meer digitaal gewinkeld dan vroeger?

 

“Ja en neen. Het klopt dat meer mensen online contact met ons zoeken. Drukke winkelstraten zijn niet (meer) aan iedereen besteed. Brillen zijn echter een modeproduct met een medisch kantje waardoor een simpele webshop niet voor elke klant een optie is. Daarom zijn we met video-consults begonnen. Tijdens een videogesprek helpt één van onze experten je - net als in de winkel - de juiste bril te kiezen. Vervolgens sturen we je favoriete exemplaren naar je op zodat je ze thuis kan passen. Dankzij dit systeem geniet ook de online shopper van dezelfde, persoonlijke service.”

Zou die service er ook gekomen zijn zonder corona?

 

“Dat weet ik niet. Het was een rechtstreekse reactie op de situatie. Toch zien we dat deze dienst ook vandaag - in normale tijden - populair blijft. We blijven hem dus zeker ook in de toekomst aanbieden. We mogen de digitale stappen die we gezet hebben immers niet terugdraaien. Thuiswerk, online shoppen, videobellen,… het hoort er vandaag de dag simpelweg bij.”

Ontdek ook hun digitale gewoontes

Artikel

Eva Daeleman: "Ik heb nu een digitale boekhouder en arts"

Artikel

Dalilla Hermans: "Mijn online en offline leven zijn meer in balans dan vroeger"

Artikel

Jonatan Medart: “Ik heb de meldingen van mijn smartphone uitgeschakeld”