Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 
 
 

HOE CREËER JE EEN STERK ONLINE IMAGO? DE 5 ESSENTIALS VAN PERSONAL BRANDING

Opgelet, hier volgen cijfers om van te duizelen! YouTube telt meer dan 1,9 miljard gebruikers die dagelijks zo’n miljard uren (!) bij elkaar kijken. No surprise dat kanalen als paddenstoelen uit de grond schieten. Ook plannen in die richting? Dan wil je liefst de grijze muizenmassa voor zijn en zoveel mogelijk abonnees verzamelen. Personal branding is daarbij een bepalende succesfactor. Ook wel je online imago genoemd, je eigen stijl die zo herkenbaar is voor volgers. Nog niet over nagedacht? We geven je een spoedcursus personal branding!

1. Eigenheid

De basics van de basics om mee te beginnen. Je eigenheid vormt de kern van je personal branding. Je speelt de hoofdrol in je YouTube-video’s en lokt kijklustigen met een mix van persoonlijkheid, levensstijl, look, talent, stem, taal en (wie weet) bizarre trekjes. Zelfkennis is essentieel bij het opbouwen van een online merk. Je hoeft daarvoor geen psychologische boeken te verslinden of filosofische podcasts te beluisteren. Denk goed na over wie je bent, breng je troeven in kaart en wees niet verlegen om je skills te tonen voor de camera. Oefening baart kunst! Authenticiteit is daarbij heel belangrijk. Volgers knappen af op fake YouTubers. Wees dus vooral lekker jezelf (cliché-cliché) of hoogstens de licht gepimpte versie, als dat comfortabeler voelt. Kijk recht in de lens, praat tegen de camera alsof het je BFF is en doe je favoriete outfit aan om helemaal zen te zijn. Perfectie bestaat niet, dus probeer het ook niet na te streven.

2. Genre

Je online identiteit krijgt meer kleur door je content. Waarover maak je filmpjes? Over één onderwerp of misschien wel meerdere topics tegelijk. YouTubers posten de meest uiteenlopende video’s van beauty en daily life tot comedy en games. Een opmerkelijk fenomeen is ASMR, ook wel Autonomous Sensory Meridian Response. In deze filmpjes fluisteren YouTubers zacht in de microfoon en creëren getokkel en gekraak om een tintelend gevoel te veroorzaken in onze hersenen. De waslijst aan mogelijkheden is zo lang, we hebben er zelfs al eens eerder een artikel over geschreven. Probeer wel telkens binnen eenzelfde thema te blijven. Zo weten je volgers wat ze kunnen verwachten.

Je roeping nog niet gevonden? Haal inspiratie uit accounts die je nu al volgt. Dat vertelt veel over je interesses en kan een extra dimensie geven aan je eigen kanaal. Bepaal je focus, experimenteer erop los, maak testopnames en help jezelf met scripts en geheugensteuntjes. Kies vooral iets wat dicht bij jezelf ligt en hou vast aan je spontaniteit, want ook hier is geloofwaardigheid een dingetje. Hup, laat de passie van het scherm spatten!

3. Setting

De plek waar je video’s draait, kan een belangrijk onderdeel zijn van je online imago. Maak je vooral statische filmpjes in huis over DIY, beauty of fashion? Creëer dan een leuke achtergrond met persoonlijke spullen zoals Kathleen Lights of de Belgische Just Jade, film vanuit een hoek die je interieur een stuk prijsgeeft. Zo onderstreep je subtiel wie je bent en waarvoor je staat. Op locatie om comedy of challenges te shooten? Ook daar kun je afstemmen op een herkenbare omgeving die aansluit bij je content en identiteit. En actie!

#4 Stijl

Van messy tot classy, de look-and-feel van je video zet je virtuele persoonlijkheid nog wat dikker in de verf. Spendeer voldoende tijd aan de opbouw, het ritme en de stijl van je filmpje. Want hey, je gaat het niet elke week veranderen, toch? Mensen zijn en blijven gewoontedieren, dus die voorspelfactor werkt in je voordeel. Een goede intro om te starten. Daarin stel je jezelf voor en geef je het onderwerp van de video mee. Ideaal om in het begin of na enkele seconden af te spelen. Professionele YouTube-kanalen zoals Stien Edlund, Vet Gezellig en Celien & Michiel hebben er een. Ook met muziek, geluidjes, beeldtekst, animatie én montage kun je een crazy statement maken. En we voegen er nog eentje toe aan de waslijst! Niet verplicht maar wel warm aanbevolen is een punchline, een herkenbare zin om je video af te sluiten. Zoals ‘stay awesome’ van Ergin Arslanbas (Achterklap). Creatief zijn mag!

#5 Consistentie

Tot slot gooien we er nog een supertip bovenop. Een online imago opbouwen is één zaak, maar je personal branding in stand houden en versterken is next level. Trek je persoonlijkheid door in je communicatie op andere social media zoals Instagram, reageer in je typerende stijl op (positieve) comments en waak over samenwerkingen met merken. No way dat je een partnership aangaat met tv-worstjes als je eigenlijk veggie eet. Je zou je ziel verkopen aan de reclamewereld met ex-abonnees tot gevolg. Win genoeg informatie in en luister vooral naar je buikgevoel!

 

Best ingewikkeld, die personal branding? Welnee! De bottomline is: jezelf durven zijn voor de camera. Andere aspecten zoals content, vormgeving en communicatie kun je altijd nog bijsturen en finetunen. Zolang de puzzelstukjes maar mooi in elkaar passen. Volgers vinden je leuk om wie je bent. Dus zie je YouTube-kanaal als een tool om jezelf te ontwikkelen en zelfvertrouwen te kweken. Al de rest is bijzaak.

 
 

Meer inspiratie

  • Q&A met youtuber ergin arslanbas van achterklap

    De Belgische Youtuber Ergin Arslanbas is de creatieve alleskunner van het kanaal Achterklap. Een Q&A over youtuben, je eigen ding doen en omgaan met negatieve comments.

    lees meer
  • Hoe monteer je een vlog

    Monteren, het is een vak apart! Maar wel een dat je helemaal in de vingers kunt krijgen. Kijk mee over de schouder van YouTube-fenomeen Ergin Arslanbas en kom alles te weten over dé basisregels van editing.

    lees meer
  • Youtube videos uploaden en promoten 5 stappen

    Je kunt zoveel meer halen uit het uploaden en promoten van video’s op YouTube. Nieuwsgierig? We verklaren ons nader in dit artikel en gooien met termen als thumbnails, keywords en clickbait.

    lees meer