Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 
 
 

9 tips om phishing te herkennen

Een alarmerend feit: cybercriminelen zitten niet stil. Het aantal phishing-pogingen nam de afgelopen tijd sterk toe. Bij phishing probeert een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, ...) te verkrijgen om later te misbruiken.

 
 
 
 

9 tips om phishing te herkennen!

  • Controleer of het e-mailadres van de afzender een ongewone domeinnaam heeft. Bv. telenet@gmail.com in plaats van customercare@telenet.be
  • Merk je veel taalfouten op? Negeer dan zeker de mail.
  • Klik niet zomaar op een link die je ontvangt. Zweef er met je muis over zonder te klikken. Er verschijnt een URL. Ziet die er raar uit? Klik dan niet!
  • Wees voorzichtig met bijlagen of doorgestuurde afbeeldingen.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens door via mail. Gaf je toch bankgegevens door? Contacteer meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop. Lees meer over veilig internetbankieren.
  • Klik niet op een mail met een trackingcode wanneer je geen pakje verwacht.
  • Vermoed je dat een mail frauduleus is? Klik dan niet verder en ook niet op uitschrijven.
  • Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt België.
  • Gaat het om zware misdrijven, zoals kinderporno of stalking? Neem dan contact op met je lokale politie.

 

Ben je zeker dat je alle signalen van phishing herkent? Benieuwd hoe gemakkelijk je je laat vangen door cybercriminelen? Doe dan eens de phishingtest op Safeonweb.be.

Hou het veilig!