Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Opgepast voor 'malvertising'

Internetfraudeurs proberen op verschillende manieren je (bank)gegevens te bemachtigen of virussen te verspreiden. Meer en meer gebruiken ze ‘malvertising’, een nieuwe manier van phishing. Wees dus op je hoede tijdens het surfen.

Wat is 'malvertising'?

Bij ‘malvertising’ gebruiken fraudeurs reclame om je gegevens te bemachtigen of virussen op je toestel te installeren. Ze bewerken bestaande advertenties op populaire websites, kopen zelf advertentieruimte aan of gebruiken pop-ups. Het lijkt alsof echte bedrijven adverteren. Wedstrijden of grote kortingen verleiden je om door te klikken. Vaak krijg je de vraag om je bankgegevens in te vullen of zelfs een betaling te doen. Echte bedrijven zullen je nooit op die manier om bankinfo vragen. Ga hier dus nooit op in!

Fraudeurs gaan ook subtieler te werk. Ze installeren software op je toestel als je doorklikt op een reclamebanner. Soms gaat het om een klassiek virus dat schade aanricht aan je programma’s en documenten. Vaker proberen ze met de software geld te stelen. Dat doen ze bijvoorbeeld via ‘ransomware’. Je computer is plots onbruikbaar en de fraudeurs vragen om een flinke som geld om terug toegang te krijgen. In andere gevallen installeren ze ‘spyware’. Ze bespioneren je letterlijk tijdens je computergebruik en proberen zo je bankrekening te plunderen of identiteit te stelen.

 
 

Wat kan je zelf doen?

  • Wees op je hoede! Klik nooit zomaar door op links of banners. Twijfel je of een actie of reclame echt is? Neem een kijkje op de officiële website van het bedrijf.
  • Geef nooit bankgegevens door. Echte bedrijven vragen nooit om bankgegevens of betalingen via advertenties of pop-ups.        
  • Beveilig je toestel. Zorg voor een goede virusscanner en update die vaak genoeg. Zo is je scanner ook mee met de nieuwste virussen.        
  • Blokkeer pop-ups. Dat kan je doen in je browser zelf of met een pop-up blocker. Phishing pop-ups geraken zo niet tot bij jou.        
  • Maak je cache en cookies leeg bij hardnekkige banners of pop-ups. Werkt ook dat niet, reset dan je browser naar standaardinstellingen.        
  • Meld het! Verdachte banners of pop-ups gezien? Geef het door aan verdacht@safeonweb.be en aan abuse@telenetgroup.be. Wees zo volledig mogelijk in je informatie (website, screenshot banner/pop-up, browser, besturingsprogramma en –versie).  Safe On Web kan een onderzoek starten naar de fraudeurs. Telenet heeft die bevoegdheid niet, maar werkt wel samen met andere websites om de frauduleuze advertenties te blokkeren.        
  • Je toestel geblokkeerd door ‘ransomware’? Betaal nooit de gevraagde som geld, maar dien klacht in bij de politie en  verdacht@safeonweb.be. Zij kunnen je ook helpen om terug toegang te krijgen tot je toestel.

Toch (bank)gegevens doorgegeven? Neem contact op met Card Stop (070 34 43 44), dien een klacht in bij de politie en maak een melding op verdacht@safeonweb.be.

 
 

Relevant voor jou

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel je vraag op 015 66 66 66

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel je vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een winkelpunt

Kom langs