Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

En Stoemelings & Cantillon: een solidariteitsbier voor de Brusselse cafés

"In 2020 kon onze ambachtelijke brouwerij En Stoemelings dankzij een webshop en een goede internetverbinding haar activiteiten voortzetten. De online verkoop heeft ons geholpen de gevolgen van deze ongekende crisis te beperken. In het voorjaar van 2021 lanceerden we het bier ZUUR, dat we samen met de brouwerij Cantillon hebben bedacht in het kader van een campagne van de vzw Growfunding om de Brusselse cafés te ondersteunen."

En Stoemelings is een 100% Brusselse ambachtelijke brouwerij die in 2014 door twee vrienden werd opgericht. Toen de twee partners in 2020 met de crisis te maken kregen, besloten ze een webshop te starten en hun bieren online te verkopen om het hoofd boven water te kunnen houden.

Februari 2021: de deuren van de bars en cafés zijn helaas nog steeds gesloten. En Stoemelings besluit om mee te werken aan een ondersteuningsproject voor de Brusselse horeca: #ZUUR. Deze crowdfundingscampagne werd in het leven geroepen door de vzw Growfunding met ondersteuning van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deelnemers kunnen – wanneer de cafés opnieuw opengaan – proeven van ZUUR, een bier dat speciaal voor deze gelegenheid werd ontwikkeld.

#ZUUR, de smaak van lege cafés

 

Terwijl we ons in 2021 klaarmaken om de trieste verjaardag van de eerste sluiting van de horeca te vieren, lanceert de vzw Growfunding #ZUUR, een crowdfundingsproject om de Brusselse cafés te ondersteunen. Dit solidariteitsinitiatief wordt door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gesteund met een subsidie.

 

Concreet betekent dit dat de cafés op het platform growfunding.be/zuur een crowdfundingscampagne kunnen starten. Iedereen die dat wenst, kan op die manier zijn favoriete café steunen. Deelnemers ontvangen dan als tegenprestatie een product of dienst ontwikkeld door een lokale ondernemer, én de mogelijkheid om zodra de cafés weer opengaan gratis te komen proeven van ZUUR.

ZUUR, een verfrissende combinatie van lambiek en blond bier

Lege cafés laten een zure smaak na, dus is het alleen maar logisch dat de ZUUR een gelijkaardige smaak heeft. Voor de productie besloten de initiatiefnemers Cantillon te benaderen, een brouwerij gekend om haar lambiek. Omdat zij de volumes en planning van dit project niet alleen voor hun rekening konden nemen, werd een samenwerking met En Stoemelings op touw gezet.

 

"De lambiek van brouwerij Cantillon is een bier dat spontaan gist bij contact met de omgevingslucht en is dus van nature zurig", verduidelijkt Samuel Languy. "Als we dit bier mengen met onze blonde tripel Curieuse Neus, levert dat een rinse, lichte en verfrissende blend op. Dankzij deze coproductie kunnen we korter op de bal spelen. De productietijd van lambiek is relatief lang, terwijl we voor de Curieuse Neus maar twee maanden nodig hebben. Zo hadden we voldoende voorraad om snel van start te kunnen gaan."

 

De blend kreeg vorm in januari 2021 en tegen half mei zal er ongeveer 8000 liter bier geproduceerd zijn. Het concept moedigt liefhebbers ook aan om zodra de cafés weer open zijn aan de toog te komen genieten van ZUUR.

 

“Dankzij de steun van Telenet Business, dat een groot deel van de productie van het ZUUR-bier sponsort, kunnen we een voordelig tarief garanderen voor de cafés die het bier aan de deelnemers van de crowdfundingcampagne willen aanbieden.“

Online verkoop, een oplossing voor COVID-19

 

Tijdens de eerste lockdown in april 2020 kregen de partners van En Stoemelings het idee om hun klanten bier aan huis aan te bieden. Op een paar dagen tijd creëert Samuel een webshop die niet alleen hun bieren, maar ook die van andere Brusselse brouwerijen zoals Brussels Beer Project en Brasserie de la Senne, online zal verkopen. De kostbare flessen worden per fiets bij de liefhebbers thuis afgeleverd door de vzw Dioxyde de Gambettes.

 
 

Dit project werd mogelijk gemaakt dankzij de feilloze internetverbinding van Telenet Business. "Door de online verkoop konden we tijdens het crisisjaar onze activiteiten voortzetten. Maar het runnen van een webshop vereist een snelle en efficiënte internetverbinding. We moeten de verzoeken van klanten in realtime behandelen, opvolgen, leveren enz."

 

Ontdek wat Telenet Business voor jouw bedrijf in Brussel kan betekenen

 
 

Inspiratie

  • ICT-topvrouwen zoeken een nieuw evenwicht

    Dewi Van De Vyver en Martine Tempels zijn twee topvrouwen in ICT. Ook zij werken anders vandaag. “We zoeken een nieuw evenwicht.”

    lees meer
  • Thuiswerk vergt een nieuwe beveiligingsaanpak

    Het coronavirus verplicht bedrijven om halsoverkop over te schakelen naar thuiswerk. Die omschakeling houdt heel wat uitdagingen in, vooral op het vlak van cybersecurity.

    lees meer
  • "Digitalisering mag geen doel op zich zijn"

    Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), schetst de coronacrisis als een gigantisch experiment voor de digitalisering van het onderwijs en de gezondheidszorg. Zij is overtuigd dat de universiteit een digitale toekomst heeft.

    lees meer