Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Heropenen na deze crisis? Met deze checklist!

17 praktische to do’s en tips om uw winkel veilig te openen

Eindelijk! Nu het virus ons steeds minder in zijn greep heeft, mag u uw winkel heropenen. Hoe start u uw zaak veilig weer op? Allicht spoken er allerhande to do’s, vragen, … tegelijk door uw hoofd. Wij bundelen ze in een handige checklist.

Helaas … op 11 mei 2020 kan u uw zaak nog niet heropenen zoals u dat voor de crisis deed. Er is een nieuwe realiteit om rekening mee te houden, voor uw gezondheid en die van uw klanten. Volg dus zeker onderstaande to do’s en tips zodat u op de best mogelijke manier uw klanten opnieuw kan verwennen in uw winkel.

Richt uw zaak veilig in

  • Elke klant heeft voldoende ruimte nodig én moet 1,5 meter afstand kunnen houden van u en andere klanten. Bereken hoeveel klanten u in uw winkel kan toelaten. Hang dit duidelijk uit naast de deur.
  • Voorzie een plexiglazen scherm tussen u en uw klanten. Dit bestelt u bijvoorbeeld bij Maatwerkbedrijf Vlotter en MakersAgainstCorona.
  • Plaats uw kassa of een lange toog vooraan in de winkel. Net zoals bij de bakker en slager haalt u de producten uit de rekken op vraag van uw klanten. Dit voorkomt dat klanten zich door elkaar verplaatsen in een te kleine winkel.
  • Test uw vaste telefoon, internet, wifi en andere elektronica zoals de betaalterminal.
  • Hebt u uw telefoontoestel doorgeschakeld voordat u uw zaak sloot? Vergeet dan niet om dit opnieuw uit te zetten. Klik hier om te ontdekken hoe dat werkt.

Hygiëne altijd top

  • Werk met handschoenen. Vervang deze geregeld.
  • Denk aan hygiënische maatregelen als ontsmettende handgels, vochtige doekjes en mondmaskers.
  • Aanvaard enkel elektronische betalingen. Plaats wattenstaafjes naast de betaalautomaat of betaalterminal waarmee klanten hun code kunnen intikken. Handgel komt eveneens goed van pas.
  • Installeer contactloos betalen en check deze 4 oplossingen om klanten te laten betalen met hun smartphone.

Pas u ook online aan

  • U hebt misschien andere openingsuren dan voor de crisis. Pas uw openingsuren aan op uw website, Google Mijn Bedrijf én Facebook.
  • Breid uw fysieke winkel uit met een webshop. Laat klanten bijvoorbeeld online bestellen en afhalen in uw winkel. Laat u inspireren door de webshop van Slagerij Pikaerts.
  • Hebt u enkel een website? Voeg dan een up-to-date menu of productenoverzicht toe. Zo komen mensen voorbereid naar uw winkel. Of laat ze op voorhand telefonisch bestellen.
  • Werk eventueel met een online reserveringssysteem, waarbij u elke klant een kwartier in uw winkel geeft.
  • Voorzie een aparte ingang of wachtrij voor mensen die hun online bestelling afhalen. Zo voorkomt u lange wachtrijen.

Voer promotie

  • Kijk uw stock na en informeer bij uw leveranciers over de levering van nieuwe producten. Pas uw prijzen aan volgens de wet van vraag en aanbod. Voer promoties met vlotverkrijgbare producten.
  • Doe mee aan acties die het lokaal winkelen promoten. Schrijf u in op het Winkelhier-platform. Zo wordt u opgenomen in de lijst op koopinjebuurt.be.
  • Roep van de daken dat uw winkel opnieuw open is. Gebruik hiervoor zeker ook sociale media.
  • Nog vragen of nood aan begeleiding? Vraag advies en begeleiding aan een expert. De kmo-portefeuille betaalt een groot deel van deze kosten.

Wij wensen u alvast enorm veel succes met de heropening van uw zaak!

Meer inspirerende tips & tricks die u helpen omgaan met de vele uitdagingen? Neem een kijkje op #samenerdoor.

Telefoon doorgeschakeld? Zo zet u het uit

Tijdens uw afwezigheid, hebt u uw telefoon doorgeschakeld naar bijvoorbeeld uw smartphone. Dat schakelt u best uit zodra u uw zaak heropstart. Maar hoe doet u dat? Het is eenvoudig!

 

Bel #21. Hoort u vervolgens korte kiestonen na elkaar? Dan is het gelukt! Uw oproepdoorschakeling staat uit. Hoort u de overbelastingstoon? Dan ging er waarschijnlijk iets mis. Probeer het zeker nog eens.

 

Goed om te weten:

- Zorg ervoor dat uw toestel in toon (DTMF) staat, anders werken de toetsen * en # niet. Meer hierover leest u in de handleiding van uw toestel.

- Schakelt u door vanuit een telefooncentrale? Vergeet dan niet om de juiste buitenlijn te kiezen.

- Oproepdoorschakeling activeren met een voorgeprogrammeerde toets? Doe dan: *21 pauze en voer het nummer in waarnaar u wil doorschakelen. Hoe u de pauze ingeeft, hangt af van uw toestel. Bekijk daarvoor de handleiding.

 

 
 
 
 

Inspiratie

  • Studie UGent: Lockdown maakt telewerken populair bij werknemer

    Tijdens de coronacrisis werken mensen massaal van thuis uit. En ze vinden dat ook best ok, zo zegt een studie van de UGent. Maar blijft telewerken na de lockdown even populair?

    lees meer
  • Ondernemer Pirazzo groeit met tips van digitale expert

    Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Zijn grote troef? Alles is online te bestellen. Met deze tips van de digitale expert groeit hij verder.

    lees meer
  • Telenet Business-topvrouwen delen inzichten

    Martine Tempels en Sophie Pollet, allebei ondernemende vrouwen, delen hun inzichten met plezier. “Kansen geven, is belangrijk.”

    lees meer