Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

“Elk zaak, hoe klein ook, moet nieuwe technologie durven te omarmen”

Overdag bakt ze speculaas, ’s avonds kruipt ze achter de computer om er gepersonaliseerde ontwerpen voor uit te tekenen. Erika Vanvuchelen, zaakvoerster van speculaasbakkerij Vanvuchelen, bakt sinds kort koekjes op maat, en is er van overtuigd dat die stap haar op termijn een competitief voordeel kan opleveren. Om digitaal te ondernemen schakelde ze de hulp in van De Digitale Versnelling.

 
 

Een speculaasbakkerij die een 3D-printer inzet in het productieproces? “Helemaal niet zo vreemd”, vindt Erika. “We worden almaar meer geconfronteerd met nieuwe technologie. Is het dan niet logisch dat je daar net zo goed de vruchten van probeert te plukken als je ambachtelijke producten op de markt brengt?”

 

Tot voor enkele jaren runde Erika nog een traditionele bakkerij, maar in 2016 besloot ze zich volledig toe te leggen op de productie van speculaas. “Gezondheidsproblemen dwongen me min of meer daartoe. Nachtwerk werd te belastend”, vertelt ze. “Speculaas was sowieso al een populair product in de bakkerij, en dus hebben we beslist de productie daarvan verder op te schalen.”

Op zoek naar snellere productiemethode

Erika merkte al enkele jaren dat vooral de gepersonaliseerde speculaas – denk aan een koekje met daarop een naam, een bedrijfslogo of een speciale afbeelding – stevig aan populariteit won. Alleen kon het productieproces dat groeiritme niet volgen: voor elke nieuwe aanvraag moest ze eerst bij een extern bedrijf aankloppen.

Onze innovatie illustreert dat ambachtelijke producten en nieuwe technologie perfect samen kunnen gaan.

 
 

Speculaas 3D-printen: dé oplossing

Dankzij een nagelnieuwe 3D-printer kan de speculaasbakkerij nu heel snel en flexibel inspelen op nieuwe vragen. “Deze FDM-printer brengt een plastic draad op een spoel aan. Die draad wordt verwarmd en versmelt zo tot een mal. Via deze techniek kunnen we alle mogelijke ontwerpen als mal uitprinten. Zo’n printer kost echt geen stukken van mensen meer. Bovendien is het materiaal waarin we printen grotendeels recycleerbaar en volledig voedselveilig.”

 

Een gepersonaliseerd koekje, dat mag al wat meer kosten. Maar in de praktijk blijkt dat prijskaartje nog behoorlijk goed mee te vallen. “Voor een typisch koffiekoekje betaalt u bij ons 15 euro per 100 stuks. Wil u die 100 koekjes graag met uw eigen naam, logo of een andere tekening erop, dan betaalt u 25 euro extra voor de eenmalige cliché-kost. Ongeacht of u nu 100 of 5000 koekjes bestelt.”

Binnenkort ook webshop

“Ook als ambachtelijk bedrijf moet je vandaag mee op de kar van de nieuwe technologie springen”, vindt Erika. “In mijn ogen hebben we op termijn ook geen keuze: ofwel spring je mee, ofwel dreig je uit de markt te worden geduwd. Onze innovatie illustreert dat ambachtelijke producten en nieuwe technologie ook perfect samen kunnen gaan. Sinds we deze stap gezet hebben, krijgen we almaar meer vragen naar gepersonaliseerde koekjes uit de meest diverse hoeken: het bedrijfsleven, de horeca, maar net zo goed particulieren die iets te vieren hebben.” Op termijn komt er bovendien een webshop aan. “Een webshop kan ons geografisch een stuk meer armslag geven.”

 

Erika heeft intussen ook het potentieel van sociale media zoals Facebook of Instagram ontdekt om haar producten beter in de markt te zetten. “Een expert van De Digitale Versnelling heeft ons op dat vlak heel wat interessante tips en tricks gegeven:

“Als kleine zelfstandige kan je vandaag niet meer zonder sociale media”


Sociale media is heel handig om je bereik te vergroten, heb ik geleerd. De expert liet me zien hoe ik gesponsorde berichten kan posten, welke content het beste scoort en op welke uren berichten het grootste aantal mensen bereiken. Het gaat me niet altijd om de likes die ik krijg op een post, wel is het fijn als klanten me rechtstreeks via Facebook een bericht sturen met daarin een bestelling.” Ook in zoekvragen op Google scoort haar bedrijfje nu merkelijk beter. “We hebben geleerd de juiste hashtags gebruiken; daar valt of staat een bericht echt mee. Als je nu ‘gepersonaliseerde speculaas’ intikt op Google kom je direct op onze website terecht. Dat is natuurlijk handig als je veel naamsbekendheid wil verwerven. Ik besef nu echt dat kleine zelfstandigen en kmo’s vandaag niet meer zonder sociale media kunnen.”

 

 

De digitale versnelling
 
 

Ook op zoek naar digitale hulp? Neem een kijkje op digitaleversnelling.be