Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

5 consumententrends voor kleine ondernemingen

Minder plastic, minder alcohol, minder nieuw … Of net meer? Meer milieubewustzijn, meer personalisatie, meer gezondheid … Als zelfstandige en ondernemer houdt u best rekening met deze 5 consumententrends van 2019.

 
 

Deze trends bepalen immers ook het gedrag van uw klanten in 2019. Door ze in uw achterhoofd te houden, kan u nog beter op hun verlangens inspelen.

Trend 1. Roep om minder plastic

Nu alles in plastic verpakt wordt, vragen consumenten er steeds minder om. Het probleem van de plasticsoep in de oceanen beïnvloedt iedereen. Consumenten dagen merken uit om oplossingen te vinden voor plastic afval. Bedrijven antwoorden bijvoorbeeld met machines waarmee we plasticproducten kunnen inleveren en ‘breng-uw-eigen-beker-mee’-concepten tijdens evenementen.

afbeelding vrouw en kind met recycleer vuilbak

Trend 2. Nog gezonder eten

Op het vlak van voeding mag het gezonder en (nog) gemakkelijker in 2019. Op nieuwjaarsfeestjes werd hier en daar de cava al ingeruild voor een niet-alcoholische cocktail. Verwacht u later dit jaar ook aan hartige cocktails met bijvoorbeeld rode biet of ingelegde ui. Schrik niet van West-Afrikaanse stoofpotjes. Lekker, kruidig, gezond en gemakkelijk in één pot te bereiden.

afbeelding van kind dat een watermeloen eet

Trend 3. Meer producten testen

Consumenten kopen hun producten online. En sturen ze terug als ze niet voldoen bij de eerste testen. In 2019 bieden steeds meer retailers de mogelijkheid om producten te testen, bijvoorbeeld tijdens een workshop naaien of aan een testbureau in de IT-zaak om de hoek.

afbeelding van vrienden met Virtual Reality bril

Trend 4. Tweedehands is prima

Amper gebruikte spullen kopen wordt steeds normaler. Wagens die slechts even rondgereden hebben, stofzuigers die teruggestuurd werden door andere klanten, kledingaccessoires die maar één keer gediend hebben ... Deze zijn meteen ook licht goedkoper dan de volledig nieuwe producten.

Afbeelding van man die schoenen past in winkel

Trend 5. Gepersonaliseerd volgens DNA

Consumenten wensen en vinden steeds meer unieke producten op hun maat. Maar naam en foto’s zijn niet meer voldoende. Personaliseren gebeurt in 2019 op basis van een DNA-analyse. Denk aan gepersonaliseerde huidproducten, eetadvies en een supermarktervaring op maat in de nabije toekomst. Al waarschuwt de KULeuven ook: Online DNA-tests verre van onschuldig.

Als zelfstandige en ondernemer wordt u voortdurend uitgedaagd door uw klanten. Zo krijgt u in 2019 ook gegarandeerd te maken met de 5 trends uit dit artikel. Bedenk nu al hoe u erop inspeelt.

 
 

Inspiratie

  • Smartphone vol? Deze apps ruimen hem op!

    Geen tijd om uw bomvolle iPhone of Android op te ruimen? Deze apps clearen de cache, verwijderen de overbodige bestanden en apps op uw smartphone.

    lees meer
  • 3 finalistes strijden om de WOMED Award

    3 straffe ondernemende vrouwen maken kans om de Vrouwelijke Onderneemster van het Jaar te worden. Ontdek hun inspirerende verhalen.

    lees meer
  • Antiquair Aurore Morisse: "Antiek van 300 jaar oud herleeft op sociale media"

    Antiquités Walesa informeert over antiek via sociale media als Facebook, Instagram en YouTube. Zo trekt ze nieuwe klanten aan.

    lees meer