Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Patisserie Zuut: nog sterker offline én online

“op sociale media nemen we onze klanten mee achter de schermen”

Bewonder nooit met een lege maag het uitstalraam van patisserie Zuut in hartje Leuven. De creaties van David Van Acker en Pieter De Volder verleiden er een almaar ruimer publiek, en in 2019 werd hun zaak door Gault&Millau tot chocolatier van het jaar uitgeroepen. Maar ook online groeit het succes van de ondernemers, door een slimme inzet van de sociale media. Om digitaal te ondernemen schakelden ze de hulp in van De Digitale Versnelling.

 
 

Patissier Pieter verdiende vijf jaar lang zijn sporen bij Jeroen Meus en chocolatier David leerde elf jaar lang de knepen van het vak bij chocolatier Pierre Marcolini. Enkele jaren geleden vonden ze elkaar in Leuven, waar ze nu met Zuut het begrip ‘patisserie’ én elkaar almaar hoger tillen.

Sociale media zijn een interessante bron van inspiratie: vroeger moest je het vliegtuig nemen om elders nieuwe trends te spotten, vandaag zie je die gewoon opduiken op je smartphone.

 
 

Zonder veel franjes

“We hebben hier elk onze specialiteit en trachten elkaar ook voortdurend beter te maken”, vertelt David. “Daarbij werken we met zuivere grondstoffen, maken we alles zelf en proberen we om onze producten zelf te laten spreken, zonder al te veel franjes. Daardoor spelen we in een wat hogere prijsklasse, maar toch krijgen wij intussen ook een heel heterogeen publiek over de vloer.”

 

Dat sociale media ook ideaal zijn om nieuwe creaties aan te kondigen en in de spotlights te zetten, beseft het duo ondertussen ook. David: “We verkopen niet alleen het product zelf, we bouwen er ook een verhaal rond: welke grondstoffen hebben we hierin gebruikt, welke smaken zitten er zoal in…?”

Bron van inspiratie

Het idee dat sociale media vooral aan een wat jonger publiek appelleren, klopt al lang niet meer, vindt David. “Iedereen zit vandaag op Facebook, en ook heel wat oudere mensen hebben ondertussen een Instagram-account.”
“Vandaag zitten we aan ruim vierduizend volgers op Facebook, dat tikt toch al aardig aan. Omgekeerd vormen sociale media voor ons een interessante bron van inspiratie: vroeger moest je het vliegtuig nemen om elders nieuwe trends te spotten, vandaag zie je die gewoon opduiken op je smartphone”, stelt David.

“De Digitale Versnelling bracht ons heel wat kennis bij”

Een heerlijk gebakje of een lekkere praline wil je natuurlijk vooral proeven. “Toch hebben wij intussen ingezien hoe belangrijk sociale media voor onze producten kunnen zijn”, weet David. “Iemand van De Digitale Versnelling bracht ons daar heel wat over bij: dat we bijvoorbeeld de juiste hashtags moeten gebruiken, die niet te populair zijn, zodat we niet snel wegzakken in de zoekresultaten voor die hashtag.” Tegelijk leerden David en Pieter om hun posts goed te verdelen en te doseren: “In de drukke perioden loopt dat op tot driemaal per week, in de zomer is dat doorgaans iets minder. Daarnaast hebben we geleerd om onze klanten en volgers mee te nemen achter de schermen, met filmpjes en foto’s. Soms gooien we de ingrediënten van een praline allemaal op tafel, letterlijk. Die open aanpak sluit ook aan bij het concept van onze winkel: dit is echt een open atelier, en onze klanten appreciëren dat. Wij werken artisanaal, we maken geen anoniem fabrieksproduct. Dat moeten we dus ook zoveel mogelijk online uitspelen.”

De digitale versnelling
 
 

Ook op zoek naar digitale hulp? Neem een kijkje op digitaleversnelling.be.