Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Tilia Flowers maakt website met Online Essentials

“Het aantal bezoekers op mijn webshop is nu al vertienvoudigd!”

Als kind maakte Louise Vanderlinden al fleurige boeketten voor moederdag. Vorig jaar liep haar bloemenhobby écht uit de hand: Tilia Flowers werd een feit. Eerst verkocht ze haar weelderige boeketten en bloemstukken in een pop-up store in Leuven, daarna wilde ze ook een webshop. Maar hoe begin je daar als ondernemer aan? Louise lanceerde een website met webshop met de all-in-one-oplossing Online Essentials.

“Ik heb geprobeerd om zelf een webshop te bouwen,” bekent Louise lachend, “maar in alle eerlijkheid: het resultaat zag er amateuristisch uit.” Ze werkt voltijds als laborante en runt daarnaast Tilia Flowers, een duurzaam bloemenatelier. Kort samengevat: Louise is een bezige bij. “Ik wilde mijn website professioneel aanpakken en een goede indruk nalaten bij bezoekers”, legt ze uit. “Daarom besloot ik een expert in te schakelen. De keuze voor Online Essentials van Telenet Business was snel gemaakt, omdat het één pakket is met alles erin: van de copywriting tot het bouwen van de site. Als starter kwam dat bovendien financieel voordeliger uit.”

 

Louise koos voor het Online Essentials Premium-pakket: “Ik vond het belangrijk dat mijn website op maat van mijn zaak gemaakt werd, volledig gepersonaliseerd. In dat pakket zitten ook meerdere opties qua taal: handig, want in de toekomst plan ik ook een Franstalige en Engelstalige versie van de webshop. Bovendien kon ik ook nadien op de experts van Online Essentials rekenen voor aanpassingen. Zo regelden zij alles voor mij en kon ik me focussen op mijn bloemen.”

Hoe ging het proces in z’n werk?

“Na een kennismakingsgesprek met een Online Essentials-expert heb ik een moodboard gemaakt met voorbeelden van websites en webshops die ik leuk vind. Op basis van mijn voorkeuren ontwierp de designer een voorstel. Ik mocht feedback geven en het oorspronkelijke ontwerp werd aangepast tot ik er helemaal blij mee was.”


“In mijn hoofd zag ik duidelijk wat ik wilde, maar ik vond het best moeilijk om dat uit te leggen. De expert begeleidde mij natuurlijk bij het ontwerp. Het werd een minimalistische, moderne website die natuurlijk en harmonieus oogt - dat past perfect bij mijn zaak. De focus moest liggen op de foto’s van de boeketten, want dat spreekt mijn klanten aan.” 


“Ik kan nu nog steeds de Online Essentials-experts inschakelen als ik een vraag heb of een wijziging wil doorvoeren. Dan fixen ze dat heel snel, in een dag is dat klaar. Maar tegenwoordig doe ik ook zélf aanpassingen. Als ik bijvoorbeeld een nieuw boeket wil toevoegen, dan regel ik dat eigenhandig. Het systeem is heel makkelijk! Je hebt er geen IT-kennis voor nodig en hoeft niet te kunnen programmeren.” 

Handleiding? Overbodig!

Ik heb de handleiding nooit gelezen… Dat was niet nodig! Dat systeem is zó handig in gebruik; het wijst zichzelf uit. Ik probeer gewoon en zie vanzelf wat er tof uitziet en wat niet. Zolang je niet op de ‘publiceren’-knop drukt, verschijnt je probeersel niet online. Je kan dus veilig experimenteren.”

Welke learnings leverde je webshop intussen op?

“Ik heb geleerd dat ik het klanten zo makkelijk mogelijk moet maken. Zo bied ik bijvoorbeeld de kans om bij een aankoop via de webshop zelf een tijdsslot voor de levering te kiezen. Zo vermijd ik dat we daar achteraf nog over moeten e-mailen.”

Statistieken opvolgen

“In de statistieken van mijn webshop kan ik perfect zien op welke pagina’s bezoekers klikken, hoe mensen doorklikken, welke de piekuren of -dagen zijn qua bezoekersaantal … Heel handig om dat allemaal te kunnen opvolgen. Zo kan ik afleiden welke webpagina’s meer marketingaandacht nodig hebben.”

Starterskorting

“Omdat mijn bedrijf jonger dan 12 maanden was, kreeg ik een flinke starterskorting van Telenet Business. Als starter lijkt het veel geld, maar de 1500 euro die ik voor mijn website betaalde, was het absoluut waard. Die investering heb ik er zelfs al uitgehaald, want de experten van Online Essentials hebben ervoor gezorgd dat de SEO perfect in orde is. Daardoor verschijnt mijn website hoog in de zoekresultaten van Google en belanden aanzienlijk meer bezoekers op mijn website. Zo krijg ik nu al gemiddeld 200 bezoekers per dag. Ter vergelijking: bij mijn vorige website, die ik zelf bouwde, was ik al supergelukkig als er 20 bezoekers kwamen!”

Louises tip voor andere ondernemers

 

“Je hoeft niet ALLES zelf te doen. Als ondernemer wil je dat dingen perfect gebeuren, dus is het verleidelijk om het zelf te willen doen. Maar: gedaan is beter dan perfect. Dus leer dingen uit handen te geven. Een website is essentieel en daarin investeren is sowieso de moeite waard.”

 

En nog een tip: “Belgen zijn bescheiden en afwachtend. Maar als ondernemer moet je die drempel over: jezelf promoten is oké! Ik heb de redactie van Flair gemaild, heb mezelf en mijn zaak voorgesteld. En dat werkt, want kort daarna stond Tilia Flowers in Flair!”

 
 

De Online Essentials-expert aan het woord

 

Sarah is Online Essentials-experte bij Telenet Business. Zij hielp Tilia Flowers met het ontwerpen van haar website. “Ik luister eerst naar het verhaal en de voorkeuren van de klant, daarna doe ik voorstellen. Daarbij mik ik op een ontwerp dat zo persoonlijk mogelijk is. Louise wilde een minimalistische website. Omdat haar business om bloemen draait, vroeg ik haar of ze een strak en wit geheel wilde, of wel subtiel met de speelsheid van de bloemen aan de slag wilde. Ik stelde voor om de kleur van haar logo te laten terugkomen doorheen de website. De gouden touch gebruikte ik als detailkleur. Zo kwamen we uit op een design dat volledig in lijn ligt met de huisstijl van haar zaak.”

 

“Ik heb Louise ook uitgelegd hoe ze zelf aanpassingen aan haar website kan doen, zoals nieuwe producten en foto’s toevoegen. Maar de klant staat er niet alleen voor. Want als Online Essentials-expert denk ik mee, geef ik tips en breng klanten op ideeën. Ik heb Louise bijvoorbeeld voorgesteld om producten in de kijker te zetten: zo kan ze in de winter haar droogbloemen naar voren schuiven, en in de zomer verse bloemen in de spotlight plaatsen.”

 
 

Benieuwd naar Online Essentials? Hier lees je er alles over.

Foto's door Leentjeloveslight & Michiel Lemmens