Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Hoe u als handelaar meer voordelen haalt uit een klantenkaart

 
 

Hebt u ook nog papieren klantenkaarten? Verzamelen uw klanten stempels voor een korting bij de elfde aankoop? Weet dat u misschien toch meer kan halen uit uw klantenkaart. Maar hoe…

Een klantenkaart mag meer zijn dan een papiertje waarop klanten stempels verzamelen in ruil voor een korting. “Wanneer winkeliers zo’n getrouwheidskaart op een slimme manier gebruiken, levert het hen meer klanten en omzet op. En dat hoeft niet duur, complex en tijdrovend te zijn”, weet Karl Vankerckhoven, CEO van Joyn, de populairste digitale klantenkaart in België.

Met welke klantenkaart-problemen kampen handelaren?

Karl Vankerckhoven: “Heel wat handelaren werken nog met fiches in een fichebak of klantenkaarten waarop klanten stempels verzamelen. Zo krijgen mensen bijvoorbeeld een gratis pak friet na tien aankopen in de frituur of 10% korting op een elfde aankoop. Heel vaak is een klantenkaart een eenvoudig cashback-verhaal.

Weinig handelaren beseffen het, maar dit zijn best dure acties. Tegelijkertijd blijft de winst minimaal omdat zo’n kaarten geen klantgegevens verzamelen. Ze leren niets over de gewoonten van hun klanten, weten niet wie hun klanten zijn, wanneer ze het liefst komen kopen, wat ze graag kopen, enzovoort.”

"Dankzij extra voordelen op maat van de klant zorgt de klantenkaart direct voor meer bezoekers in de winkel en voor meer aankopen."

Toch zijn mijn lokale opticien, kledingzaak en frituur tevreden met hun papieren kaart. Hebben ze ongelijk?

Karl: “Hun systeem is vandaag - en zeker in de toekomst - inderdaad niet meer voldoende. Vergelijk even met grote concurrenten die tot op de laatste euro meten wie wat uitgeeft in hun winkel. Ze weten alles van hun klanten… en gebruiken deze informatie om hun omzet te verhogen.

Ook gebruikers worden veeleisender. Ze worden het gewoon om op elk moment eender wat te bestellen, binnen 24 uur het product aan huis te krijgen en persoonlijk bediend te worden op basis van hun klantgegevens en vorige aankopen.

Dan is het voor lokale handelaars hoog tijd om zich hiertegen te versterken. De digitale klantenkaart is hierin een belangrijke tool.”

Data verzamelen

Hoe halen winkeliers meer uit zo’n klantenkaart?

Karl: “Een moderne klantenkaart houdt bij wat klanten kopen, wanneer ze verjaren, welke acties hen interesseren… Met deze informatie verbetert een winkelier zijn of haar aanbod en krijgen klanten extra voordelen zoals kortingscoupons, verjaardagswensen en herinneringen per mail.

Zo zorgt de klantenkaart direct voor meer bezoekers in de winkel en meer aankopen. Handelaren met 2.000 klanten krijgen gemakkelijk 20% reacties op een mailing. Er zijn er zelfs die erin slagen dit tot 60% op te trekken. Mooi meegenomen is dat deze activeringsmails volledig automatisch verzonden worden.”

"Leuk voor lokale handelaars die een webshop beginnen, is dat er geen verschil meer is tussen offline en online."

Wat zijn de populairste mogelijkheden?

Karl: “Naast de automatische mailings, zien we dat winkels tevreden zijn met het overzicht op hun klanten in een gebruiksvriendelijk CRM-systeem. De koppeling aan het kassasysteem is voor velen ook een vooruitgang. Zo verzamelen ze automatisch een aankoophistoriek.

Leuk voor lokale handelaars die een webshop beginnen, is dat er geen verschil meer is tussen offline en online. Alle gegevens worden centraal bewaard. Klanten sparen overal punten en verzilveren coupons in de winkel of de webshop.”

Toffe acties

Welke leuke beloningen krijgen klanten?

Karl: “Sommige klanten willen geld besparen, al scoren toffe acties vaak beter dan pure kortingen. Zo ervaren we dat mensen vaak doorsparen tot ze het maximum van de punten halen bij een bepaalde handelaar. Hierdoor laten ze soms de gratis koffie of korting op de lunch liggen. Wel krijgen ze een echte belevenis in ruil voor hun berg punten. Ze mogen bijvoorbeeld in de keuken komen kijken of één dag voor de solden al kledingstukken komen kiezen.

Deze beloningen kosten niets, enkel een beetje tijd. Zo zien we ook heel creatieve handelaren, bijvoorbeeld een beenhouwer die 20 messensets aan zijn leverancier vraagt om ze cadeau te doen aan trouwe klanten.”

Welk extra voordeel biedt een gedeelde klantenkaart zoals Joyn?

Karl: “Wij merken dat onze handelaren ook van het netwerkeffect profiteren. Zo sluiten ze zich aan bij een netwerk waarop al 7.500 zaken en 2 miljoen klanten actief zijn. Deze groep kan ook bij hen klant worden omdat we hen op de hoogte brengen van een nieuwe zaak en omdat sommige steden hun handelaren de kaart gratis aanbieden.

Deze netwerkkracht versterken we soms nog door een gerichte actie, bijvoorbeeld in Zwijndrecht. We hoorden van winkeliers dat ze klanten verloren omwille van wegenwerken. Samen met de handelaars in de regio hebben we een mailing gemaakt met een kortingbon. Deze lokte heel wat mensen opnieuw naar de winkels.”

 
 

Joyn

Joyn is een digitale klantenkaart voor handelaren. Momenteel werken 7500 zaken met dit platform. Samen hebben ze 2 miljoen klanten en realiseren ze 100.000 transacties per dag.

Handelaren activeren op een gemakkelijke manier bestaande en nieuwe klanten. Joyn automatiseert het verzenden van mails en het meten en analyseren van aankopen. Alles is GDPR-proof.

www.joyn.be

 
 

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

  • Deze 4 klantenmythes kunnen uw zaak schaden

    Uw klant voorspellen is geen goed idee volgens Stef Verbeeck van Pavlov. Hij ontkracht 4 klant mythes en geeft tips om beter in te spelen op wat klanten willen.

    lees meer
  • 12 tips om klanten fan te maken van uw zaak

    Klanten waarderen geeft uw zaak een boost. Ontdek 12 ideeën om loyaliteit te belonen en klanten fan te maken van uw zaak.

    lees meer
  • Vinden klanten uw zaak via hun smartphone?

    Hebt u een lokale winkel en wil u graag meer klanten werven? Denk dan mobiel vriendelijk. Focus op mobile search zodat klanten uw zaak eerst vinden.

    lees meer