Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 
 
 

7 Redenen waarom Facebook een eigen website niet kan vervangen

 
 
 
 

Heel wat Belgische ondernemingen hebben geen website. Ze rekenen op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Sociale media zijn zo gemakkelijk en goedkoop dat veel ondernemingen hun online leven volledig in de handen leggen van Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Maar is dat wel verstandig? Wij geven je 7 goede redenen om alsnog voor een eigen website te kiezen:

1/ Gevonden worden in Google

Stel: je zoekt een loodgieter, boekhouder of schilder. Wat doe je dan? Juist: je Googelt ze. Net zoals jouw klanten doen wanneer ze een onderneming met jouw profiel zoeken. En helaas loop je heel wat klanten mis als je geen website hebt.

 

Wil je zichtbaar worden in de resultaten van zoekmachines als Google? Dan is het hebben van een website een eerste stap. Het is het centrale punt waar je bedrijfsgegevens staan, je contactgegevens, openingsuren, je expertises, blog … Google hecht meer belang aan de officiële site van een bedrijf dan aan de pagina's op sociale media. Zorg je bovendien regelmatig voor nieuwe en unieke content op je website, dan stijg je in de ranking. Niet onbelangrijk, zeker als je weet dat 80% van wie informatie over een zaak zoekt, een beroep doet op Google.

 

Een Facebookpagina scoort niet hoog in zoekmachines in Google. De vindbaarheid van zo’n pagina is daardoor zwak. Bovendien zijn bezoekers verplicht om in te loggen op Facebook om je pagina te kunnen bekijken.

2/ Baas over je eigen domein

Je eigen huis bouw je toch ook niet op gehuurde grond? Sociale media zijn in deze vergelijking de gehuurde grond. Je maakt gebruik van een platform waarover je zelf geen controle hebt. Je bent niet langer de eigenaar van de informatie die je deelt. Je bent bovendien afhankelijk van gebruiksvoorwaarden en mogelijke wijzigingen. Stel dat het platform stopt: dan ben jij alle info op je account kwijt.

 

Een eigen website gekoppeld aan een eigen domeinnaam is jouw eigendom. Jij bent er baas, je bepaalt zelf de spelregels en hebt alle controle over de inhoud die je er plaatst.

3/ Goedkoopste marketing

Een pagina aanmaken op sociale media is in een handomdraai gebeurd en kost je (bijna) niets. Maar ook een eigen website opzetten hoeft helemaal niet complex of duur te zijn. Zélfs als zelfstandige of klein bedrijf en zonder technische kennis. Hoe je dat precies aanpakt, wat de verschillende mogelijkheden zijn en waarop je moet letten, lees je hier.

 

En een goede website is tegelijkertijd je goedkoopste marketinginstrument. Je kunt namelijk volledig zijn in voorstelling van producten, diensten, openingsuren, locaties en promoties. Je brengt projecten en je zaak naar buiten aan een fractie van de prijs die een advertentie je zou kosten.

 

Een eigen website is het platform waarop je al je kennis verzamelt, projecten of foto’s van je werk toont en je kennis deelt of tips geeft. Omdat je er regelmatig sterke artikels over je specialiteit plaatst, maakt de site je tot dé expert in je vakgebied. Zo heb je ook online een visitekaartje.

4/ Vluchtig

Sociale media als Facebook zijn een vluchtig platform. Elke minuut zakt jouw bericht lager in de tijdslijn omdat er steeds nieuwe berichten bijkomen. Sociale media dienen om snel en efficiënt te communiceren met je klanten. Denk aan acties, promo’s, verspreiding van een nieuwe blogpost of video, technische problemen of sluitingsdagen. Maar Facebook heeft het moeilijk gemaakt om eruit te springen. Dat lukt enkel nog als je adverteert - wat natuurlijk geld kost. Kortom: niet iedereen die jou op Facebook volgt, krijgt jouw bericht te zien.

5/ Focus vs. afleiding

Je herkent het ongetwijfeld: je bekijkt iets op Facebook of Instagram en vervolgens word je afgeleid door een melding of een reactie. Natuurlijk klik je daarop, en dan op het volgende… En 5 muisklikken of 5 minuten later ben je dat interessante stuk dat je aan het bekijken was compleet vergeten. Op je eigen website is er geen afleiding en is de kans veel groter dat je bezoeker aandachtig je informatie opneemt.

 

Op sociale media staat jouw boodschap tussen duizenden andere boodschappen die elkaar verdringen om de aandacht van de bezoeker te veroveren. Terwijl bezoekers op je eigen website juist vragende partij zijn: ze belanden er via Google of omdat ze je webadres zelf intikten nadat ze ’t ergens gelezen hebben (zoals op je bestelwagen).

6/ Controle over bedrijfsimago

Op een Facebookpagina kan je een bezoeker niet meenemen in het verhaal van jouw zaak. Op je eigen website creëer je een ervaring, vertel je jouw verhaal en kan je bezoekers meenemen in je wereld. Want enkel op je eigen website ben je heer en meester over de sfeer, de invulling van je merk en hoe dit alles naar buiten komt. Je houdt online de nodige controle over het bedrijfsimago van je zaak. Met een uitgedachte website kan je je business groter en professioneler laten lijken. En zeg nu zelf: hoe serieus neem jij een bedrijf dat geen eigen website heeft, maar enkel een pagina op Facebook?

7/ Contact met klanten

Natuurlijk vang je reacties van je klanten op via sociale media, maar echte interactie… die hou je op je website. Zorg voor chat-, mail- en belknoppen, zodat je klanten deze eerst gebruiken voor afspraken, offerte-aanvragen of andere vragen.

 

Tip: Op je website kan je makkelijk verwijzen naar je Facebook-pagina, Instagram, Snapchat en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent. Een website aangevuld met aanwezigheid op sociale netwerken is dus de grootste win-win!