Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Michelle brengt met CULASARSA de passie terug in de keuken

Ondernemen, da’s durven. Zoals Michelle Defooz: zij verliet haar vaste job bij een reclamebureau en lanceerde een webshop met huisgemaakte passata. “CULASARSA is een online mercato die koken terug sexy maakt. Ik wil de passie en traditie van de mediterraanse keuken naar je keuken brengen.”

Een webshop met huisgemaakte passata: een meisjesdroom

“Ik heb altijd iets met eten willen doen. Ik ben opgegroeid in een Siciliaans-Belgische familie: the best of both worlds, als je ‘t mij vraagt. Een passie voor lekker eten en een brandend Italiaans vuur vormen de basisingrediënten van wie ik ben. Dat die diepgaande liefde en passie voor eten een blijvende invloed op me heeft gehad, realiseerde ik me enkele zomers geleden tijdens mijn favoriete familietraditie: onze marathon passata-maken, een evenement waar ik elk jaar reikhalzend naar uitkijk. We maken dan voldoende passata om onze voorraadkast voor een jaar te vullen. Oorspronkelijk deden we dat voor eigen gebruik. Maar vrienden vroegen vaak om een flesje, dus maakte ik een lading speciaal voor hen. Dat gaf zoveel voldoening dat ik daar meer mee wilde doen.”

De charme terugbrengen

“Italianen leven voor een groot deel uit hun voorraadkast. Zelfs wanneer de lege koelkast hen triest aanstaart, kunnen Italianen een heerlijke ‘pasta cu la sarsa’ op tafel toveren om een twintigtal hongerige magen te stillen. En toen realiseerde ik me dat die charme in deze 1-2-3-maaltijdbox-wereld verloren gaat. We gaan pas naar de winkel wanneer we iets nodig hebben, en als we ‘eens goed willen eten’ doen we dat buitenshuis. We zijn het verleerd ons voor te bereiden op de zoete inval en vergaten hoe passie en traditie in onze eigen keuken smaken. Zo ontstond het idee voor CULASARSA, Siciliaans voor pasta ‘met tomatensaus’. Een plek waar de beste, authentieke producten met passie worden gebundeld, zodat jij en je gasten de liefde voor eten kunnen proeven en er volledig vervuld van geraken.”

Hoe werkt het concreet?

“Tijdens de zomer laat ik zo’n 1.000 kg van de allerbeste tomaten uit Italië overkomen. Daarvan maak ik passata volgens ons familierecept. Dat doe ik samen met mijn ouders, want CULASARSA is een familiebedrijf. Die arbeid levert honderden flessen passata op. Ze worden verkocht via de webshop. Bestellingen stuur ik op per post, breng ik per fiets (enkel in centrum Antwerpen) of kunnen afgehaald worden door de koper.”

“Vorig jaar klopte ik met mijn eerste lading passata aan bij friends, family & fools. Nog diezelfde maand was ik al voor de helft uitverkocht. De uitdaging bestaat nu uit het verder genereren van bekendheid. Daarom laat ik mijn gezicht veel zien, vertel ik mijn verhaal en toon ik mijn passie. Via Instagram (@culasarsa) kondig ik nieuwe producten in het gamma aan, vertel de verhalen achter de producenten … Ik wil klanten het gevoel geven dat ze dicht bij de producten staan. Instagram-volgers die op dat platform verlekkerd worden, belanden via de Instagram Shop automatisch in de webshop.”

Welke learnings leverde dat eerste jaar op?

Durf voor je dromen te gaan! Het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Dat is een belangrijke les voor een rasechte perfectionist als ik. Ik maakte zelf de website voor CULASARSA en wilde die pas live zetten als alle beelden perfect waren. Maar ik doe alles zelf, dus ik had m’n handen vol, waardoor ik de lancering bleef uitstellen. Op zeker moment heb ik tegen mezelf moeten zeggen: ‘stop met uitstellen en DOE het gewoon!’. Vervolgens heb ik snel even met mijn smartphone enkele foto’s gemaakt en die op de website geplaatst. Ik moest dat idee van perfectie leren loslaten. Het heeft geen zin om te wachten op het juiste moment, want dat moment komt waarschijnlijk toch nooit. Heb je een idee? Begin er dan gewoon aan en ergens onderweg komt dat wel goed. Die foto’s die ik snel even maakte? Die sieren nu nog steeds de website.”

Mijn werk doen met zoveel liefde, daar word ik gelukkig van. Zo’n brandend vuur voor mijn job, dat is voor mij een must. Ik wilde graag een passieproject … en ik moest niet ver zoeken!”

 

Michelle Defooz

 
 

Hoe moet het verder met CULASARSA?

“Mijn doel is dat CULASARSA bekend staat als dé plek waar we lekker eten bestellen. Dat klanten met hun gezin of met vrienden aan tafel zitten en niet meer weg willen gaan. Dat ze een beetje een vakantie-vibe aan hun eigen eettafel krijgen. En dat ze met veel goesting kunnen zeggen: buon appetito!”

Welke tip(s) zou je willen geven aan andere ondernemers? 

Durf buiten je comfort zone te gaan, want geen enkel succesvol bedrijf is ontstaan uit de comfort zone. Het is pas buiten die vertrouwde zone dat je leert wat werkt en wat niet – voor jezelf en je bedrijf. Daarbij moet je risico’s durven nemen, anders loop je kansen mis. Iets doen waar je niet 100% zeker van bent is eng en draait niet altijd goed uit. Maar met de kennis en ervaring die je op die manier opdoet, kan je toekomstige beslissingen staven.

 
 
 
 

Meer inspiratie in je mailbox?

Ontvang interessante tips om je zaak vooruit te helpen!

 

Door hierboven op “dat wil ik” te klikken, geef je de toestemming aan Telenet Business om de hierboven ingediende persoonlijke informatie op te slaan en te verwerken om je maandelijks de Telenet Business Nieuwsbrief te versturen. Je kan op eender welk moment uitschrijven via de link onderaan elke email. Het verwerken van uw persoonsgegevens gebeurt in overeenstemming met het Telenet Privacybeleid.