Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Copywriter Bert Moons zoekt de juiste woorden (voor jouw zaak)

Iedereen kan schrijven. Maar doelgericht schrijven is andere koek. Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, folder, … die voor jou scoort. Dat weet ook freelancer Bert Moons. Het enige wat hij nodig heeft om straffe teksten te schrijven? Input van zijn klant, een laptop … én sterke wifi!

“We hebben op de schoolbanken allemaal leren schrijven. Daarom denken veel ondernemers dat copywriting makkelijk is”, valt Bert Moons met de deur in huis. “Vaak investeren ze veel geld in de vorm van hun website, folder of magazine, terwijl ze de inhoud daarvan zelf even zelf tussen de soep en de patatten schrijven.” Want iedereen kan schrijven, juist? Fout. “Copywriting is een vak. Het gaat erom precies de juiste woorden te vinden om bij je lezer op de juiste knoppen te drukken. Dat is niet ‘gewoon’ schrijven, dat is specialistenwerk.”

Bert werkt al bijna 26 jaar freelance als journalist en copywriter. Hij schreef voor Humo, Knack en Gazet Van Antwerpen. Daar kwamen vervolgens copywriting-opdrachten bij van ondernemingen, overheden, reclame- en communicatiebureaus. Er vloeiden teksten uit zijn pen voor merken als de provincie Antwerpen, Babyworld en Greenpeace. “Ik werk voor iedereen even graag, van multinational tot eenmanszaak. En van klein dorp tot grote stad. De klik in de samenwerking is belangrijker dan de grootte van het bedrijf. Ik leef mij makkelijk in onderwerpen in, ongeacht of ik voorkennis of voeling ermee heb.”

Thuiswerken

Bert schrijft, herschrijft, redigeert en vertaalt. Dat doet hij al jaren vanuit zijn home office in Bevel (Nijlen). “Thuiswerken brengt een enorme vrijheid met zich mee”, vindt hij. “Ik kies zelf wanneer ik mijn werk doe. Wil ik er een uurtje met de fiets op uit trekken om een frisse neus te halen, dan kan dat gewoon.” Bovendien speelt comfort voor Bert een belangrijke rol. “Door ernstige rugproblemen probeer ik mijn houding af te wisselen: ik werk zittend of staand aan mijn bureau, of zelfs liggend in mijn ‘bureaubed’. Dat maakt het werken voor mij, als pijnpatiënt, draaglijker.” Natuurlijk heeft thuiswerken ook nadelen: “Het enige minpunt is dat ik geen collega’s heb. Daarom ben ik regelmatig in een coworking space te vinden.”

“Briefings komen doorgaans per e-mail binnen of worden telefonisch door de klant toegelicht. Bij andere klanten ga ik live langs om de nodige input te verzamelen. Sinds de quarantaine videobel ik ook met klanten via Microsoft Teams en Zoom, om kennis te maken met nieuwe klanten of om een opdracht te bespreken. Ik laat de keuze graag aan de klant.” Nadat Bert zijn voorstel voor de tekst aanlevert, volgt een correctieronde. “Feedback ontvang ik meestal per e-mail. Klanten duiden dan in de tekst in kleur aan wat ze graag aangepast zien. Maar ook dat kan telefonisch of live.

Bert draagt klantgerichtheid hoog in het vaandel. Terwijl veel copywriters maximaal 2 correctierondes bieden, garandeert Bert zijn klanten zoveel correctierondes als ze nodig hebben: “Ik stop pas als mijn klanten 100% tevreden zijn. Dat vinden ze een geruststellende gedachte.”

Digitale kanalen

Op LinkedIn, Facebook en Instagram post Bert over projecten waaraan hij werkt, soms taalgrappen en verwijst hij naar zijn blog over schrijven en copywriting. “Dat zijn mijn belangrijkste promotiekanalen”, vertelt hij. “Vaak heb ik een nieuwe klant aan de lijn die mij op sociale media, vooral op LinkedIn en Facebook, tegenkwam en wil samenwerken.”

Een goeie KLIK

Bert koos voor KLIK: een combinatie van straf internet en mobiele telefonie. “Goede wifi is onmisbaar bij mijn werk. Ik zit meestal aan mijn bureau, maar soms verhuis ik mijn laptop naar de keukentafel. En bij mooi weer zit ik vaak in de tuin te werken. Dankzij een versterker in ons tuinhuis doet de wifi het ook daar prima.”

Bert hecht belang aan voldoende mobiele data. “Soms ben ik het thuiswerken beu en ga ik in een coworking space of in een park aan de slag. Als daar geen wifi is, gebruik ik mijn telefoon als wifi-hotspot en dat verbruikt veel data. Ik vind het een geruststelling dat ik in mijn mobiel abonnement in ieder geval genoeg heb.”

“Toen de wifi hier recent eens moeilijk deed, heb ik de klantendienst van Telenet Business gecontacteerd via WhatsApp. Dat contact verliep heel vlot, net zoals de reparatie. Er kwam diezelfde dag een technieker langs en het probleem was vlug verholpen. Die snelle service waardeer ik absoluut. Liever zó dan lang aan de lijn te hangen met een klantendienst!”

Berts tips voor andere ondernemers

 

“Zorg voor een goede website! Ik heb zelf juist een nieuwe website en ben er heel blij mee. Zo’n site vormt het visitekaartje van je zaak. Als klanten daar rondkijken, weten ze meteen waarvoor je staat en wat je doet. De teksten moeten natuurlijk goed geschreven zijn. Daarvoor mag je altijd een beroep doen op mij!”

 
 

Benieuwd welke KLIK bij jouw zaak past? Ontdek het hier.