Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Betere online reviews? Vraag uw klanten om het zo aan te pakken

Wist u dat een positieve review geloofwaardiger wordt als de klant die op de juiste manier schrijft? Maar hoe suggereert u klanten om betere reviews te schrijven? Dat blijkt vrij eenvoudig.

 
 

Omdat niet iedereen positieve reviews gelooft, zijn ze soms minder krachtig dan negatieve reviews. Gelukkig kan dat opgelost worden.

Waarover gaat het?

85% van de consumenten vertrouwt online reviews even sterk als persoonlijke aanbevelingen. Maar mensen reageren vooral op recente reviews. 77% vindt online reviews ouder dan 3 maanden niet meer relevant. 18% laat zich zelfs enkel beïnvloeden door reviews die de laatste twee weken geschreven werden, volgens een onderzoek van BrightLocal.

Welke reviews overtuigen?

De kracht van positieve reviews is dus groter als ze geschreven werden net na de aankoop, het restaurantbezoek of het verblijf in een hotel. Het loont de moeite om hierop in te spelen.

Enkele sterke voorbeelden:

  • “Vanavond hebben we bij restaurant De Lekkerbek gegeten. Fantastisch lekker!”
  • “Bedrijf X heeft net mijn nieuwe iPhone geleverd. Wauw, wat een snelle service.”
  • “Vanochtend heb ik dit e-boek gekocht, ben nu al halfweg. Het verhaal leest als een trein.”
  • “Sinds vandaag zorgt lamp X voor meer sfeer in mijn huis. Ik vind de kleur en intensiteit van de verlichting heel gezellig.”

Hoe reviews verbeteren?

Natuurlijk mag u klanten helpen bij het schrijven. Motiveer hen, bijvoorbeeld om zo snel mogelijk een review te plaatsen. Dit kan via e-mail op de dag van levering, net na een restaurantbezoek, 5 dagen nadat ze een e-boek gedownload hebben, bij het uitchecken van het hotel enzovoort.

Vraag hen om te vermelden dat hun ervaring recent is of dat ze het product zopas ontvingen. Ook goed is dat ze vermelden wanneer ze het product gebruiken. Deze tijdsaanduidingen zetten anderen immers aan om ook klant bij u te worden.

 
 

Zo vraagt u klanten gemakkelijker om reviews

U vindt het ook moeilijk om uw klanten om reviews te vragen? Stel dan in uw e-mailprogramma een standaardbericht op. Verwijs hierin naar uw diensten (of hoe u klanten een meerwaarde wil bieden) en vraag deze te beoordelen via een review. Voeg zeker ook een aanklikbare link toe die uw klanten meteen naar de website leidt waarop ze hun mening kunnen ingeven.

Bewaar het mailtje dat u zonet hebt opgesteld als template. Zo hoeft u het niet steeds opnieuw te typen. Stuur het regelmatig naar een tevreden klant.

 
 

Inspiratie

  • Waarom uw online reviews beter minder scoren

    Natuurlijk wenst u 5 op 5 in de online reviews die klanten u geven. Maar is dit ook de beste score? Nee, zo blijkt.

    lees meer
  • Waarom zijn online reviews van uw klanten zo belangrijk?

    Online reviews zijn stilaan een vaste waarde die zelfstandigen en ondernemers helpen om hun zaak te doen groeien. Hoe? Dat ontdekt u hier!

    lees meer
  • Wat zijn de eerste stappen van wie een positieve review leest?

    54% van de consumenten laat zich sterk beïnvloeden door online reviews. Welke acties ondernemen ze nadat ze reviews gelezen hebben?

    lees meer