Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Duurzaam ondernemen: your cup of tea?

Om als bedrijf maatschappelijk verantwoord te ondernemen, volstaat het niet langer om je producten, diensten en imago van een groen laagje te voorzien. Het vereist een strategische aanpak op lange termijn. Makkelijker gezegd dan gedaan? Inge De Clerck is zelfstandig communicatieadviseur en begeleidt bedrijven om een duurzame start te nemen.

“De tijd dat duurzaam ondernemen ‘mooi meegenomen’ was, ligt al een poosje achter ons”, steekt Inge van wal. “Vandaag is een duurzaam beleid geen overbodige luxe, zowel voor grote spelers als voor KMO’s. De toekomst kleurt groen, of blauw. Dat hebben de bedrijven die zullen overleven in een concurrentiële markt, al goed begrepen.”

 
 

Inge is zelfstandig communicatieadviseur met een passie voor duurzaamheid. “Ik coach en begeleid bedrijven die duurzaam werken, of die de stap willen zetten naar duurzaamheid,” vertelt ze. “Wil een bedrijf bijvoorbeeld een duurzaamheidsscan doen en acties implementeren? Dan bekijk ik samen met hen wat ze kunnen doen, welke aanpak daarvoor nodig is en regel ik het communicatieluik.”


Inge begeleidt ook start-ups die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen: “Door dat vanaf het prille begin in hun DNA te steken en die structuren op te zetten, hoeven ze geen aanpassingen te doen achteraf. Als je bijvoorbeeld standaard alle processen en verpakkingen duurzaam maakt, hoef je dat aspect nadien niet te verbeteren. Zo voorkom je problemen.”

De 3 P’s

“Om duurzaam te ondernemen, moet je rekening houden met de 3P’s: people, planet, profit”, legt Inge uit:

1. People:

“Eén van mijn klanten is een bedrijf dat poetshulp met dienstencheques levert. In die sector zijn veel cowboys, maar dit bedrijf hecht belang aan opleiding, begeleiding, en probeert echt om mensen in een zwakke positie op de arbeidsmarkt toch een plek te bieden. Dat is een duurzame people-aanpak.”

2. Planet:

“Recent had een klant een stand nodig voor evenementen. In plaats van een stand-voor-1-keer of een truck in te schakelen, bedacht ik een cargobike die uit te klappen was tot houten stand. In plaats van hen met een diesel de weg op te sturen, konden ze dus met een elektrische fiets op pad. Veel beter voor de planeet!”

3. Profit:

“Recent werkte ik voor een organisatie die in de pedagogische sector zit. Zij wilden trajecten voor gezinnen aanbieden waarbij psychologische ondersteuning op een ludieke manier wordt gebracht. Maar hoe maak je zoiets rendabel? Ik heb hen gecoacht van het denkproces tot het realiseren van een vennootschap.”

Practice what you preach

“Vanuit haar duurzaamheid-engagement probeert Inge graag dingen uit. “Ik start daarom soms zelf projecten op. Ik geef er advies over, maar pas dat advies ook zelf toe. Door eigen projecten te starten, kan ik zaken uitproberen en daar leer ik dan weer uit.”

 

Zo lanceerde ze haar thee-merk: Oh!rganic. Al de producten die Oh!rganic aanbiedt, worden artisanaal, lokaal en zo duurzaam mogelijk geproduceerd en verpakt: “De kruidenthee is van biologische oorsprong en wordt gekweekt in de Griekse bergen”, vertelt Inge. “Op grote paletten komt de thee naar België. Onze kruideninfusies worden vervolgens gemengd en verpakt door een maatwerkbedrijf in Antwerpen. Zo helpen we mee aan duurzame en lokale tewerkstelling. Onze verpakkingen bestaat uit gerecycleerd materiaal, met plastic van plantaardige oorsprong. Onze etiketten zijn ecologisch. Transport wordt zoveel mogelijk beperkt: we bundelen leveringen en verpakken compact. Ook kiezen we voor duurzame oplossingen zoals elektrisch vervoer. Tot slot verkoop ik de thee via de webshop, enkele bio-winkels en korte keten-initiatieven, dus zoveel mogelijk direct van producent naar gebruiker.”

Breed publiek

Oh!rganic mag rekenen op een breed publiek, van jong en hip tot oud en ietwat alternatief. “Op evenementen als een vegan-markt verkoop ik héél veel. Daar bevindt zich een jong en heel bewust publiek. Maar ook heel wat ouderen drinken deze kruidenthee, met alle positieve effecten van dien, want uit onderzoek blijkt dat de kruiden ontspannend werken voor hersenen en hart en bovendien bloeddrukverlagend zijn.”

“Waar ik mijn laptop neerzet, dat is mijn werkplek”

“Eén keer per jaar ga ik met de Griekse boeren mee het veld op. Verder overleggen we regelmatig online via Skype. Dat doen we al lang zo, van voor de pandemie haar intrede deed.” Ook hier in België stuurt Inge alles aan via de laptop en werk ik in de cloud. “Ooit zou ik graag vanuit zonnige oorden de boel aansturen”, lacht Inge. “Vanop een berg in Griekenland bijvoorbeeld… “

 

Mijn laptop is de kern van mijn zaak”, vat ze samen, “waar ik die neerzet, werk ik.” Daarnaast is ook een betrouwbare internetverbinding essentieel: “Het online gegeven is voor mijn zaak heel belangrijk, want al mijn spullen zitten in de cloud. Zo goed als al mijn werk is online: mijn webshop, sociale media, boekhouding, CRM, meetings via Zoom …” somt Inge op. “Als internet platligt, ben ik technisch werkloos.

 

Inge koos voor KLIK, omdat ze daarmee verzekerd is van het strafste internet en voldoende data in haar mobiel abonnement. “Ik moet overal kunnen werken en 4G is daarbij onmisbaar.” Ook de persoonlijke hulp van de klantendienst vormt een pluspunt: “Ik vind het geruststellend dat eventuele problemen snel opgelost worden, want als er wifi-issues zouden zijn, is mijn winkel dicht.”

Inges tip voor andere ondernemers

 

“Ben je als bedrijf niet met duurzaamheid bezig? Begin er dan NU mee! Vandaag is een duurzaamheidslabel misschien nog een mooie troef om mee uit te pakken, maar heel binnenkort zal dat omgekeerd zijn: dan krijg je een stempel als je NIET duurzaam bezig bent. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zal de lat worden waar je niet onder kan. Bereid je daarop voor en begin er zo snel mogelijk mee. Informeer je o.a. via mvo-vlaanderen.be (daar vind je bijvoorbeeld een zelfscan) of spreek een consultant zoals ik aan - dan kijken we samen wat er beter kan.”

 
 

 

Benieuwd welke KLIK bij jouw zaak past? Ontdek het hier.