Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Livestream Weekend van de Klant

4 vragen en antwoorden die ook uw zaak vooruit kunnen helpen

 
 

Als partner van het Weekend van de Klant stoomt Telenet Business retailers volledig klaar om ook digitaal alles uit dit weekend te halen. Zo ook tijdens onze livestream die handelaars de kans bood om hun vragen te stellen. Ziehier de boeiendste vragen en antwoorden die u niet gemist mag hebben.

Of u nu een handelaar bent of niet, vermoedelijk hebt u zich ook al eens afgevraagd hoe u nog meer winst kan halen uit sociale media of hoe u nieuwe klanten aantrekt en die ook terug laat komen. Over deze en meer topics kregen we vragen tijdens de livestream op onze Facebook-pagina. Digital Media Strategist Kel Wouters van social media agency So Buzzy en communicatie- en marketingspecialiste Annelies Verjauw van Lady Jane beantwoordden ze met plezier.

Vraag 1: “Hoe trek ik nieuwe klanten aan tijdens Weekend van de Klant?”

Annelies Verjauw: “Zet hier in eerste instantie uw bestaande klanten voor in, want zij zijn uw beste ambassadeurs. Geef hen naar aanleiding van het Weekend van de Klant bijvoorbeeld een kortingscode mee die zij kunnen delen met hun vrienden en familie. Zo wordt uw zaak ook ontdekt door de omgeving van uw huidige klanten. Daarnaast kan u gericht gebruik gaan maken van advertenties op sociale media die zich specifiek richten op relevante doelgroepen en uw locatie.”

Kel Wouters: “Ik geloof ook absoluut in het succes van adverteren, zeker om het onder de aandacht te brengen. Een tip voor wie het wil proberen: maak het relevant. Ik heb bijvoorbeeld geen kinderen, dus als ik babyproducten zie opduiken in mijn Facebook ads dan ben ik daar niet zo blij mee. Zorg er dus zeker voor dat uw advertenties de juiste doelgroep bereiken.

 

Like-wedstrijden voor meer fans vind ik bijvoorbeeld geen goed idee. De mensen die dan uw pagina leuk vinden doen gewoon mee voor een incentive maar zitten misschien helemaal niet in de doelgroep en gaan dan misschien nooit reageren, waardoor ze het bereik van uw pagina afstraffen. Denk dus goed na over wie uw doelgroep is en wat u kan doen voor die mensen.”

Vraag 2: “Hoe zorg ik ervoor dat klanten die mijn winkel ontdekken ook terug blijven komen?”

Annelies: “Een warme welkom en goede service is vandaag heel belangrijk. Dat is uw visitekaartje. Focus dus in al wat u doet, offline en online, op een meerwaarde bieden voor de klant. Blijf wel authentiek.”

 

Kel: “Zet misschien extra personeel in, want tijdens commerciële hoogtepunten zoals het Weekend van de Klant kan het heel druk zijn. Als ik dan als nieuwe klant in een winkel al even sta te wachten en ik zie de zaakvoerder stressen dan krijg ik een verkeerd signaal.”

 

Annelies: “Geef klanten ook de kans om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief zodat u hen achteraf op de hoogte kan houden.”

Vraag 3: “Hoe maak ik mijn sociale media aantrekkelijker voor mijn klanten?”

Kel: “Op sociale media is het belangrijk dat u sociaal bent. Dat klinkt logisch, maar we zien vaak ondernemers veel productfoto’s en commerciële boodschappen plaatsen op hun sociale media. Dat spreekt niet aan, dus doe dit met mate. Zorg vooral voor inspirerende berichten.”

 

Annelies: “Probeer om inhoudelijk een mix te maken van interessante content waarmee u aan klantenbinding kan doen. Post dus eens over de collega’s of evenementen die u organiseert, neem uw klanten mee achter de schermen van uw zaak. Laat ze weten wat er allemaal te beleven valt bij u.”

Vraag 4: “Wat als ik geen sociale media heb, hoe bereik ik dan mijn klanten?”

Kel: “U kan eigenlijk alle fysieke ruimtes benutten die u hebt. Dat kan de etalage zijn, maar u kan evengoed een boodschap plaatsen op het kassaticket of op de parking van uw zaak.”

 

Annelies: “Met de parking wordt inderdaad vaak te weinig gedaan. Zo kan u bijvoorbeeld de beste parkeerplaats voorbehouden voor mensen die zich hebben ingeschreven op uw nieuwsbrief. Daarnaast kan u ook een folder of flyer laten drukken. Probeer om alle verschillende kanalen die u hebt maximaal in te zetten.”

 

Kel: “Of denk eens out of the box om toch op sociale media aanwezig te zijn. Dat kan bijvoorbeeld via een samenwerking met een andere handelaar in de buurt die al een bedrijfspagina heeft.”

nog meer goede raad van Kel en Annelies?

Hieronder kan u de volledige livestream herbekijken:

 
 

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

  • Weekend van de Klant digitaler dan ooit?

    Op 6 en 7 oktober is het zover! Tijdens het Weekend van de Klant verwennen handelaars hun klanten extra hard. Dit jaar moedigen we hen aan om dat ook online te doen.

    lees meer
  • Waarom de nieuwe iPhone u sneller en gemakkelijker laat werken

    Drie nieuwe iPhones lanceert Apple. Waarom werkt u vlotter met deze smartphones? Wij lijsten 7 redenen op.

    lees meer
  • Ook in online tijden winkelen mensen graag in echte winkels

    Zal de winkelstraat verdwijnen? Nee hoor. Slimme winkels evolueren mee door de voordelen van online shopping te integreren.

    lees meer