Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Anders thuis- en kantoorwerken bij Telenet

“Naar kantoor komen is belangrijk… zelfs als je digitaal vlot samenwerkt”

Telenet kiest resoluut voor het anders werken, het hybride werken. “Thuiswerken is prima voor taken die rust en focus vragen. Het kantoor wordt meer de plek voor ontmoetingen en creativiteit”, zegt Ann Caluwaerts, executive vice president bij Telenet.

Thuiswerken heeft zeker zijn voordelen. Dat ervaren ook Telenet en haar 3.400 medewerkers. De telecomgroep ziet meer rust door het minder pendelen en efficiëntere meetings. Ook het absenteïsme ligt lager. Redenen genoeg om dit thuiswerken meteen tot het einde van het jaar mogelijk te maken voor iedereen.

 

Dit wil niet zeggen dat Telenet het werken op kantoor schrapt. Integendeel. Corona is de katalysator om haar kantoren een volledig andere invulling te geven voor het nieuwe, hybride werken.

Liever brainstormen op kantoor

“Teams komen minstens 40% per kwartaal naar kantoor”, verklaart Ann. “Zij bepalen wanneer. Hun tijd vullen de teams helemaal zelf in op basis van voor welke taken zij het een meerwaarde vinden om naar het werk te komen en de vergaderingen die ze willen inplannen met andere teams.”

 

“Digitaal kan je ook goed samenwerken, maar een brainstorm met een whiteboard waarop je iets kan tonen, heeft toch zeker een meerwaarde. Ook het introduceren en trainen van nieuwe werknemers doen we graag op kantoor. Zo’n introductie op afstand is lastig als je het bedrijf nog niet kent.”

 

“Tegelijkertijd willen we mensen ook af en toe ten voeten uit zien, om te vragen hoe het gaat, om een kop koffie te drinken. Dat is menselijk, en belangrijk voor de sociale cohesie.”

Anders… en buiten werken

Om dit werken te faciliteren, heeft het kantoor op korte tijd een gedaantewisseling ondergaan. De inrichting van het gebouw ziet er anders uit dan voor de coronapandemie. “Er zijn meer grote ruimtes voor veilige workshops of om te brainstormen”, schetst Ann. “Je reserveert je plaats vooraf via de app.”

 

Maar werken op kantoor hoeft niet beperkt te worden door muren. “In de zomer is er meer buiten vergaderd. Dat zullen we zeker hernemen bij beter weer.”

Dit hybride werken is een experiment. We sturen bij als sommige dingen anders moeten.

Ann Caluwaerts, executive vice president bij Telenet

 
 

Hoe dit nieuwe werken moet verlopen, is nog lang niet in steen gebeiteld. “Dit is een experiment”, laat Ann verstaan. “We hebben een kader uitgetekend. Maar als blijkt dat sommige dingen anders moeten, sturen we bij.”

Elkaar vertrouwen geven

Opmerkelijk is dat medewerkers helemaal niet thuis hoeven te zijn tijdens het thuiswerken. “Ze kunnen overal zijn zolang er maar een goede internetconnectie is”, zegt Ann. “We gaan die invulling ook niet controleren. We bouwen onze organisatie op basis van vertrouwen. Dit kan perfect omdat 98% van de mensen hard en goed werkt.”

 

Meer nog. Telenet stelt vast dat haar medewerkers meer werken dan voordien. De organisatie moet zelfs aan de rem trekken. “We zien dat mensen inderdaad heel hard werken”, beseft Ann. “De meesten beginnen vroeger en stoppen later. Dat vraagt aandacht. Ik heb bijvoorbeeld iedereen in mijn team gevraagd om tussen 12 en 13 uur geen gesprekken te organiseren. We vragen ook om dat uur te gebruiken: eet iets, ga naar buiten, doe iets anders. We bieden ook psychologische hulp voor wie het lastig heeft.”

 

Naast vertrouwen en hulp, zorgt Telenet voor de juiste, materiële middelen.

Mislukken mag

Dat het anders werken opvallend vlot verloopt, heeft de telecomspecialist te danken aan haar typische cultuur. Al lang voor corona kregen medewerkers veel verantwoordelijkheid, was thuiswerken mogelijk en werkten de leidinggevenden vooral ondersteunend.

 

“We werken al lang met zelfsturende teams”, zegt Ann. “Dat wil zeggen dat zowel het team als de manager verantwoordelijkheid opnemen. En inderdaad, ook voor corona evolueerden we al naar een ander soort leiderschap: meer ondersteunend. “Hiervoor zetten we in op psychologische veiligheid. Onze leidinggevenden zijn ook getraind in het creëren van een omgeving waarin je kwetsbaar mag zijn. Het is een kleine moeite om net voor een call even te vragen hoe het gaat. We moedigen teams ook aan om onderling die informele momenten te organiseren. Zonder agenda. Gewoon een halfuurtje delen waarmee je bezig bent en waar je tegenaan loopt.”

We moedigen teams aan om onderling informele momenten te organiseren. Zonder agenda.

Ann Caluwaerts, executive vice president bij Telenet

 
 

“In onze omgeving is het ook helemaal oké als iets niet lukt. Want wat kunnen we meer vragen dan dat je hard je best doet? Aan deze bedrijfscultuur werkten we elke dag. Dat helpt ons nu wel.”

Groter engagement dan vorig jaar

Dit hybride werken, vertrouwen geven en persoonlijke ondersteuning bieden, werpen hun vruchten af. Uit de recente moodsurveys blijkt dat het engagement van de medewerkers hoger is dan vorig jaar.

 

“In tijden van crisis is het belangrijk om terug te gaan naar de waarden, de purpose van het bedrijf, en duidelijk te maken waarom het relevant en waardevol is wat we doen”, besluit Ann. “Het belang van internet, van internet voor iedereen is heel duidelijk geworden. Daar kan je als bedrijf op inspelen.”

 
 

Inspiratie

  • Carglass versnelt digitaal met aandacht voor familiegevoel

    Carglass was al digitaal sterk aan het ondernemen, maar de versnelling door corona is ongezien voor het bedrijf.

    lees meer
  • Hoe Klinger anders werkt… en even menselijk

    Afspraken maken, helder communiceren en vertrouwen geven. Met dit recept boekt Klinger succes in het ‘anders werken’

    lees meer
  • CEO KBC zoekt menselijke in het anders werken

    Anders werken lukt technisch. Maar het menselijke missen we vandaag, ervaart Johan Thijs, CEO van KBC.

    lees meer