In 2011 stond Van De Vyver mee aan de wieg van Flow Pilots. ‘Wij helpen bedrijven om hun diensten digitaal tot bij hun eindgebruikers te brengen. Wat is de digitale – meestal mobiele – oplossing voor de klant? Concreet bekijken we met onze klanten wat ze willen bereiken, op welke manier dat al in de organisatie gebeurt en hoe die dienst digitaal zou kunnen worden aangeboden. Het is heel belangrijk de customer journey van je klant te kennen. Toen we in 2012 een banking applicatie ontwikkelden, kon men zich onmogelijk voorstellen dat de klanten vandaag al hun bankzaken op hun telefoon zouden willen regelen, haast letterlijk, terwijl ze Netflix kijken.’
‘Bij digitale transformatie is het essentieel om goede, beschikbare data te hebben. Data, dat kan van alles zijn: klanteninformatie, verkeersstromen, inkoopgegevens, productiegegevens, productinformatie, het weer, …. Dan pas kan je starten met het koppelen, ontsluiten, inzichtelijk visualiseren en het ontwikkelen van succesvolle digitale diensten. Je krijgt fenomenale mogelijkheden. Maar dat vraagt tijd en geld. En dat onderschatten veel mensen. Je moet hiervoor door zware processen, zeker bij grote bedrijven waar allerlei systemen aan elkaar moeten worden gekoppeld en ontsloten worden naar ‘the cloud’.’
In ons land hinken we achterop als het gaat over digitale transformatie en de coronapandemie levert ons mogelijk nog meer achterstand op, meent Van De Vyver. ‘Onder druk van omzetverlies en kostenbesparingen zetten organisaties hun innovatieprojecten on hold, want ze brengen niet meteen op. Het ontbreekt ons nog veel te vaak aan een cultuur, een netwerk en een beleid die voluit op digitale innovatie inzetten. Er zijn wel veel initiatieven, maar we moeten beter overleggen.’
Nog een mooie samenwerking zag De Caluwe bij de gratis platforms die sommige steden en gemeenten ontwikkelden om hun lokale economie draaiende te houden. ‘Ze vormen een mooi alternatief op de bestaande commerciële platforms die vaak erg duur zijn voor de horecaondernemers. Ik zou graag meer neutrale initiatieven ontwikkelen waardoor onze ondernemers minder marge moeten afdragen. In Nederland experimenteren ze daar al mee.’