Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

HydroTechnic beheert meer dan 5000 installaties op afstand

Machine to machine-oplossing maakt persoonlijke service en groei mogelijk

Een machine op afstand laten draaien én weten wanneer onderhoud en herstellingen nodig zijn, is een uitdaging. Toch slaagt HydroTechnic er in om vlotjes meer dan 5000 installaties verspreid over het land van op één computer te beheren. Hoe lukt het hen?

Bacteriën in waterzuiveringsinstallaties zuiveren het best als ze afwisselend proper en vuil water krijgen, blijkt uit onderzoek van Universiteit Antwerpen. Dit principe passen ook de waterzuiveringsinstallaties van BelleAqua toe. Ze zuiveren 6 miljoen liter afvalwater per dag, en dat lokaal bij particulieren en ondernemingen. HydroTechnic monitort en onderhoudt ze.

Geen visuele controle nodig

HydroTechnic monitort nu al meer dan 5000 waterzuiverings- en pompinstallaties in België. Gelukkig hoeven ze deze niet één voor één visueel te gaan controleren. Dankzij een moderne machine to machine (M2M) oplossing sturen hun installaties zelf een sms bij problemen.

 

“Ruim 10 jaar bouwen we modems met een simkaart in onze besturingskasten in”, legt Jan Van Aert, operationeel verantwoordelijke bij HydroTechnic uit. “Deze simkaarten sturen ons een sms wanneer er problemen zijn. Ook wanneer alles gesmeerd loopt, ontvangen we wekelijks een smsje.”

De simkaarten sturen ons een sms wanneer er problemen zijn. Ook wanneer alles gesmeerd loopt, ontvangen we wekelijks een smsje.

Jan Van Aert, operationeel verantwoordelijke bij HydroTechnic

 
 

Altijd realtime informatie

Zowel de medewerkers op kantoor als de techniekers beschikken steeds over realtime informatie. Hierdoor rijden zij geen nodeloze kilometers. Ook hoeven ze niet te controleren of alles nog goed draait.

 

“En belangrijker. Wanneer er wel een interventie nodig is, weten we dit onmiddellijk”, zegt Jan. “Hierdoor lossen we elk probleem binnen 48 uur op, zelfs zonder dat de eigenaar van de installatie
het probleem moet vaststellen en doorgeven. Vroeger ontstond er wel eens extra
schade omdat bijvoorbeeld de eigenaar het alarm niet hoorde of zag.”

Alle sim-kaarten op 1 platform

Dit M2M-systeem kan niet zonder de juiste provider. Voor een overschakeling van het oude systeem op basis van herlaadkaarten ging HydroTechnic op zoek naar een geschikte partner en de best mogelijke oplossing. Belangrijke voorwaarde hierbij was dat de huidige simkaarten in de huidige besturingskasten konden blijven. Deze manueel vervangen zou een kostelijke operatie worden.

 

“Gelukkig deed Internet of Things-specialist Rembert Van den Bosch van Telenet Business ons een interessant voorstel”, zegt Jan. “Hij verzekerde ons dat ze de simkaarten konden overnemen zonder ze fysiek te vervangen. Dat voorstel charmeerde ons. En ja, na een geslaagde test werden zo goed als alle simkaarten op één nacht overgezet!”

De simkaarten werden op één nacht van provider overgezet zonder ze fysiek te vervangen.

Jan Van Aert, operationeel verantwoordelijke bij HydroTechnic

 
 

Sindsdien heeft HydroTechnic één overzicht van alle simkaarten, één IoT-platform om alles op te volgen, één factuur en één contactpersoon. “Vroeger moesten we elk kaartje jaarlijks voor 5 euro manueel herladen. Anders werd het onbruikbaar. Vandaag loopt alles veel gemakkelijker. Dat we bij problemen of vragen gewoon Rembert bellen, is ook onbetaalbaar.”

Persoonlijke dienstverlening

Het simkaartenverhaal past in een grotere digitalisering van HydroTechnic. Vroeger werkte het met papieren werfdossiers. Vandaag wordt alles gecentraliseerd in het online ALERT systeem. “Wanneer een klant ons belt, zien we meteen welke installatie die heeft, of hij een onderhoudscontract heeft, welke taken er eerder werden uitgevoerd, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat we aan veel klanten toch een heel persoonlijke dienstverlening kunnen bieden. Om dit verder te automatiseren, op te schalen en te versnellen voorzien we binnenkort een grote upgrade van ons systeem. Wanneer we vervolgens groeien in onderhoudscontracten bestellen we met één klik het gewenste aantal simkaarten bij.”

Telenet Business als partner

Telenet Business heeft met de IoT-oplossing ervoor gezorgd dat HydroTechnic ten allen tijde vanop afstand op de hoogte blijft van de status van elke installatie. “Daarenboven is onze vaste contactpersoon bij Telenet Business altijd bereikbaar voor ons”, zegt operationeel verantwoordelijke Jan Van Aert. “Hij helpt consequent, denkt mee en stelt vervolgens een passende oplossing voor. Zo bespaart hij ons enorm veel tijd. De persoonlijke service die hij geeft, willen wij ook geven aan onze klanten.”

 

“HydroTechnic is een onderneming die de switch aan het maken is naar de volgende generatie van oplossingen”, zegt IoT-expert van Telenet Business, Rembert Van den Bosch. “Dankzij de nieuwste apparatuur krijgen ze meer informatie van hun machines op afstand en is deze info gemakkelijker opvraagbaar. We helpen hen graag bij deze evolutie. We zoeken van dichtbij mee naar oplossingen en testen de mogelijkheden in continu overleg met hen.”

 

Volg ook uw installaties en machines van op afstand op. Meer info leest u op telenet.be/iot

 
 
 
 

logo hydrotechnic 

Over HydroTechnic

HydroTechnic is de partner van bedrijven, particulieren en rioolbeheerders voor service en onderhoud van waterbehandelingsinstallaties, vooral voor afvalwater. In 2002 startte Jean-Pierre Depauw met één eigen ontworpen installatie. Vandaag is BelleAqua niet enkel producent van kleinschalige waterzuiveringsinstallaties. Het biedt ook totaaloplossingen naar een zuiver waterbeheer: van analyse over ontwerp, tot installatie en onderhoud. Dit laatste element wordt voorzien door HydroTechnic. Het volgt de toestellen op, onderhoudt ze en zorgt voor herstelling bij foutmelding via de machine-2-machine-communicatie.

www.hydrotechnic.be/

hydrotechnic