Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Hoe u mensen onbewust beïnvloedt … en doet kopen op uw website

Johan heeft online nieuw speelgoed voor zijn dochters gekocht. Hij dacht puur rationeel alles vergeleken te hebben voordat hij een aankoopbeslissing nam. Toch werd ook hij op een onbewust niveau aangezet tot kopen. Hoe? 

 
 

De eigenaar van de webshop waar Johan uiteindelijk zijn speelgoed kocht, weet goed hoe hij zijn klanten onbewust helpt en stuurt. “Het zijn vaak kleine dingen...”

 

Meer bepaald deze 5 kleine dingen:

1. Beperk de keuzes

Een ruime keuze is fijn, maar een te grote keuze maakt dat klanten niet beslissen. Beperk daarom uw assortiment. Bij een kleiner assortiment komen klanten makkelijker tot een aankoop. Is uw gamma nu eenmaal uitgebreid, vergemakkelijk het kiezen dan met categorieën en filters.

2. Vraag weinig inspanningen

Vraag intellectueel zo weinig mogelijk van uw bezoekers. Knip lange teksten in korte paragrafen. Maak lijstjes en stappenplannen in plaats van moeilijke procedures. Hoe minder mentale inspanningen u vraagt, hoe meer uw klant zich op zijn of haar gemak voelt. Dat zet hem of haar aan om meer te kopen of andere acties te ondernemen.

3. Geef sociale bevestiging

Uw bezoekers zoeken bevestiging voor hun keuze. Toon daarom de mening en rating van anderen, die zeggen dat ze er goed aan doen om uw site te bezoeken en dat ook anderen kopen bij u. Wanneer andere klanten over hun ervaring schrijven, geeft dat herkenbaarheid en vertrouwen. Recensies en ratings van gewone gebruikers spreken meer aan dan die van experts, wat we de kracht van sociale bevestiging noemen.

4. Afficheer prijzen

Klanten willen zichzelf uitgebreid informeren zonder te hoeven bellen of mailen. De prijs, verzendkosten en leveringsinformatie zijn belangrijke elementen van deze informatie- en vergelijkingsronde. Wanneer deze info niet meteen duidelijk is, denken klanten dat u iets te verbergen hebt of heel duur bent. Weet dat u iemand kan kwijtspelen doordat de concurrentie transparanter is.

5. Wees persoonlijk

Mensen kopen graag bij echte mensen. Ook online. Daarom maken grote winkels als Coolblue hun medewerkers zichtbaar. Creëer ook deze menselijke connectie. Plaats uw foto en verhaal online. Bedank klanten persoonlijk voor hun interesse of aankoop.

 
 

Inspiratie

  • Waarom een chatbot een goed idee is

    Een chatbot installeren op uw website of Facebook-pagina is een goed idee. Weet u al wat een chatbot is en waarom u het best gebruikt?

    lees meer
  • Wat uw klanten liefst willen als het gaat om de levering van pakjes

    Gratis levering is niet wat uw klanten liefst willen bij de verzending van hun pakket. Welke service willen uw klanten wel? Ontdek de top 3.

    lees meer
  • U bent klantvriendelijk, maar is uw website dat ook al?

    Is uw website al voldoende klantgericht? Met deze tips wordt de gebruikserservaring van uw klanten er alleen maar beter op.

    lees meer