Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Hoe voorkom ik afleiding door mails, telefoons en sociale media? 5 tips

 
 

Whatsappjes stromen continu binnen. Voor u het weet hebt u 23 gemiste mails. Ondertussen wordt u gebeld, verschijnen er nieuwe Facebook-berichten en popt ophefmakend nieuws op het scherm van uw smartphone op. Hoe vindt u in hemelsnaam nog de tijd om te werken?

Sociale media, telefoon en mail proberen u voortdurend af te leiden van het echte werk.
Maar voortaan wordt u weer zelf de baas van uw tijd… met deze 5 tips.

Tip 1. Plan werkblokken

Werktijd creëren doet u in de eerste plaats door werktijd in te plannen. Dat is een basisadvies in timemanagement. Plan de grote blokken van uw dag op voorhand in en laat u niet storen tijdens de uitvoering hiervan.

Consulteer uw mail, bijvoorbeeld, nog maar 3 keer per dag tussen deze blokken.

Tip 2. Blokkeer uw smartphone

Zet uw smartphone uit of op vliegtuigstand bij het uitwerken van een taak. Handig zijn ook time management-apps als ClearFocus (Android) en SelfControl (iPhone). Zij bewaken uw werktijd door internet en apps te blokkeren.

Tip 3. Schrap sociale media

U hoeft niet op alle sociale media aanwezig te zijn. Kies vooral voor deze waarop uw klanten actief zijn. Weeg de investering in tijd en geld af tegen wat het u oplevert.

Check bijvoorbeeld het artikel Werkt Facebook voor uw sector?

Tip 4. Zet notificaties uit

Blijf zelf de baas over storende geluiden en berichten op uw smartphone. Kies in de instellingen welke apps u mogen storen. Zet zoveel mogelijk notificaties uit.

Tip 5. Overweeg een digitale detox

Durft u de smartphone volledig uitzetten? Steeds meer zelfstandigen gaan voor een korte digitale detox-periode. Het levert hen productieve werkuren op… of een heerlijke vakantie.

 

Zin om eens te proeven van een digitale detox? Test deze 6 Digitale detox-tips om helemaal offline te reizen.

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

  • Bel met een glimlach

    Klanten die meteen geholpen worden aan de telefoon, klagen minder en kopen meer. Maar hoe worden uw telefoontjes klantvriendelijker?

    lees meer
  • G&D Solutions

    "Klanten moesten vaak 3 keer terugbellen", vertelt Daniël De Sutter. "Vandaag krijgen ze ons wel meteen aan de lijn." Ontdek welke oplossing dat veranderde.

    lees meer
  • Gemiste oproepen kosten omzet! 4 tips om het te vermijden

    Elk gemist gesprek kan een gemiste opdracht zijn. Hoe voorkomt u dit omzetverlies? Met onze simpele tips, uiteraard.

    lees meer