Weten uw klanten u ook al online te vinden? Nee? Daar kan u snel verandering in brengen.Hier zijn eenvoudige tips om uw sociale media, website en nieuwsbrief in uw winkel te promoten.
Staan uw wachtende klanten ook constant op hun smartphone te kijken? Dat kan u online flink wat nieuwe volgers opleveren als u in de winkel uw digitale kanalen promoot. Een wachtende klant die ineens ziet dat u op Facebook zit, zal al sneller uw pagina’s gaan ontdekken.
Om het onlinegedeelte van uw zaak zichtbaar te maken in de winkel kan u onderstaande ideeën uitwerken. Probeer gerust een paar eenvoudige tips uit en bekijk hoe goed ze werken. Zo krijgt u een beter idee van wat voor promo het best past bij uw zaak.
Koop raamverf en breng bijvoorbeeld de link naar uw website aan op een goed zichtbare plaats. Hebt u een glazen deur? Die is daar perfect voor! Raamstickers zijn het ideale alternatief voor wie zichzelf niet vertrouwt met een penseel.
Leg visitekaartjes met offline én online gegevens op uw toonbank. Die kunnen klanten gemakkelijk meenemen en bewaren. Hebt u net een nieuwe webshop gelanceerd dan kan u daar een aparte flyer voor laten drukken. Zo worden klanten nog meer aangespoord om te gaan kijken.
Registreert u een nieuwe klant in uw systeem? Vraag hem dan ineens of hij ook zijn e-mailadres wil doorgeven om de nieuwsbrief te ontvangen.
Zit u bijna door uw voorraad marketingmateriaal? Maak dan van de gelegenheid gebruik om uw website of sociale media erop te vermelden als u een nieuwe lading bestelt. Enkele concretere ideetjes:
Gebruikt u een krijtbord om klanten naar uw zaak te lokken? Of hebt u er eentje hangen in de winkel? Zet het dan eens in om ze kennis te laten maken met uw website of sociale media. Geen ruimte voor? Bovenaan op het bord de icoontjes tekenen van de sociale media waarop u actief bent, kan ook al helpen.
Hangt er in uw zaak een televisiescherm waarop u allerhande informatie toont? Geef uw online media daar ook een plaats op, idealiter door de populairste posts of lopende acties te tonen.
Verzendt u pakketjes naar klanten? Steek er dan telkens een briefje bij om uw klanten te bedanken. Vermeld onderaan uw sociale media en vraag klanten om u te volgen.
Uw adres en telefoonnummer staan allicht op uw kassatickets vermeld, maar waarom niet uw website toevoegen? Sommige winkels zetten er ook een leuke boodschap op om de klant even te laten glimlachen. ‘Je ziet er stralend uit!’ werkt bijvoorbeeld altijd.
Waarom vraagt u trouwe klanten eens niet om u te reviewen? Zo komen ze bijvoorbeeld op uw Facebook-pagina terecht en zullen ze die misschien ook beginnen volgen.
Krijgen klanten die u ’s avonds bellen ook de automatische boodschap dat uw zaak gesloten is? Verwijs klanten dan in uw melding door naar uw website, zeker als ze daar online kunnen shoppen of informatie kunnen vinden die hen misschien al verder kan helpen.
Hebt u een ‘gesloten’-bordje aan de deur hangen? Ook daar kan u klanten eraan herinneren dat ze online kunnen shoppen, hun vragen via Facebook kunnen stellen, …
U zoekt een leuke manier om klanten naar de website te lokken? Lees dan het verhaal van kledingwinkel Lily, die klanten verwent met online te boeken stylingsessies.