Waarom het zinnig is om uw winkel online uit te breiden
Door uw fysieke winkel online uit te breiden, maakt u meer winst. Waarom kiezen klanten voor de webshop of de winkel om aankopen te doen?
lees meerKlant is koning, maar soms mag het net dat ietsje meer zijn. Uw klanten zo goed mogelijk in de watten leggen, helpt om de banden aan te halen. Zijn uw klanten tevreden, dan wint uw zaak er veel meer bij. Hieronder enkele spraakmakende cijfers.
Ondernemingen zetten steeds meer in op klanten waarderen en tevreden houden. Terecht, want gelukkige klanten kunnen uw zaak een flinke boost geven op allerhande manieren. Trek dus gerust extra budget uit om uw klanten te verwennen. U verdient het allicht sneller terug dan u denkt. Of dat is toch wat blijkt uit verschillende studies. Wij gieten de voordelen in cijfers.
Het klinkt logisch dat een klant die tevreden is, geneigd is om opnieuw bij u langs te komen. Maar wist u al dat de kans dat u opnieuw verkoopt aan een gelukkige klant maar liefst 14 keer groter is dan dat u iets verkoopt aan een nieuwe klant?
U twijfelt nog of het wel een goed idee is om budget vrij te maken voor klantwaardering? Dan kan dit u misschien op andere gedachten brengen: het is 5 tot 25 keer minder duur om uw huidige klanten happy te houden dan om nieuwe klanten te vinden.
Hebt u in het verleden uw klanten altijd goed geholpen, dan zal u daarvoor beloond worden. Het cliënteel dat de beste ervaringen heeft met uw zaak, spendeert tot 140% meer dan degenen met de slechtste ervaringen. En dat is niet alles, want klanten willen zelfs nog tot 25% meer betalen als de service daardoor verbetert. Laat uw medewerkers dus gerust die dure training ‘empathisch omgaan met klanten’ volgen.
Misnoegde klanten kunnen uw zaak flink wat schade berokkenen, want gemiddeld raadt elke kwade klant uw zaak af bij 16 mensen. Dat alleen al is een reden om uw klanten tevreden te houden. Gelukkig zijn er nog blije klanten, want zij raden uw zaak bij gemiddeld 9 mensen aan. Naast mond-tot-mondreclame is 53% van deze klanten geneigd om op sociale media iets over uw zaak te posten (tegenover 35% van de ontevreden klanten). Ook leuk: 30% van de klanten deelt positieve reviews op sociale media.
Vergissen is menselijk. Dat weten we allemaal, maar een gelukkige klant beseft het des te meer. Tevreden klanten zijn 5 keer sneller geneigd om u te vergeven nadat u een blunder hebt begaan.
Mocht dat het geval zijn, vergeet dan niet om u te verontschuldigen. Klanten zijn dubbel zo snel geneigd om u te vergeven als ze (naast een eventuele compensatie) een welgemeende verontschuldiging krijgen.
Tot slot nog drie tips om te overwegen als u gelukkigere klanten wil:
De belangrijkste factor die bepaalt hoe loyaal uw klanten zijn: hen ontzorgen. Zorg ervoor dat ze zo weinig mogelijk inspanningen moeten doen, bijvoorbeeld om problemen op te lossen, en ze blijven terugkomen.
Uw bedrijfspagina’s en Facebook Messenger kunnen handige tools zijn om klanten verder te helpen. Bedrijven die op sociale media de dialoog aangaan en de servicegerelateerde vragen van hun klanten beantwoorden, verdienen nadien gemiddeld 20 tot 40% meer aan die klanten.
Meer dan de helft van de klanten geeft aan dat ze meer willen uitgeven bij bedrijven die hun trouw belonen. Maar wat nog straffer is: 46% van de klanten die beloond worden, spendeert nu al meer bij het bedrijf in kwestie.
Bronnen: Getfeedback, Groovehq, Helpscout
Door uw fysieke winkel online uit te breiden, maakt u meer winst. Waarom kiezen klanten voor de webshop of de winkel om aankopen te doen?
lees meerU zoekt een stylist? Boek een gratis styling sessie bij shop Lily in Mechelen of Oostende. Daar verwent Kelli Van Hees de klanten met personal styling.
lees meer