Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

“Mijn brillen passen

in uw zetel thuis?

Geen probleem!”

 
 

Opticien Dirk Dupont in Heist-op-den-Berg is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 open. Dat is straf voor een kleine zelfstandige die moet opboksen tegen de grote internationale brillenketens. Zijn geheim: een digitale investering waardoor zijn klanten altijd en online brillen kunnen passen.  

 
 

Thuis kiezen

“Ik merkte dat mijn klanten vaak onvoldoende tijd hadden om de zeer ruime keuze in mijn winkel te bekijken en modellen te passen”, zegt Dirk. “Dat moet gemakkelijker kunnen, dacht ik. En inderdaad. Op een beurs vond ik de tool Brilonline. Twee IT’ers hadden een programma ontwikkeld waarmee het gemakkelijk is om brillen te passen van in de zetel thuis. Dat wil ik mijn klanten aanbieden, dacht ik. En een paar maanden later opende ik het eerste digitale pashokje voor brillen.”

 

Brildragers vinden het bovendien een luxe dat ze een nieuwe bril kunnen kiezen met de oude op hun neus. “In de winkel moeten mensen hun bril afzetten om een nieuwe bril te passen. Hierdoor zien ze niet meer scherp. Maar wanneer ze monturen online passen, houden ze hun eigen bril op de neus”, zegt Dirk trots.

In de winkel passen

Maar liefst de helft van zijn voorraad kan online gepast worden. “Hieruit kunnen mijn klanten tot drie monturen selecteren”, vertelt Dirk. “Deze leg ik klaar in de winkel. Hier passen we verder, zoeken we aansluitende modellen en bekijken we de dikte van de glazen. Door de ruime keuze in de winkel blijft alles nog mogelijk.”

 

“Mijn klanten houden wel van de combinatie online kiezen en in mijn winkel passen. Dan weten ze dat ze een professionele oogmeting krijgen, advies van een ervaren en gediplomeerd opticien én garantie op de gekochte bril. Zo is het online luik een uitbreiding van mijn dienstverlening.”

Winkel digitaal verrijken

Optiek Dupont biedt als enige in zijn regio dit digitale verlengstuk van zijn fysieke zaak. “Het is een grote verrijking van mijn zaak”, zegt hij. “Zo maak ik het verschil ten opzichte van de ketens. Temeer omdat iedereen vandaag op internet zit, niet alleen jonge mensen.”

 

Zijn volgende stap is actiever worden op Facebook en Twitter. “Al deze inspanningen brengen een kettingreactie op gang. Dat sterkt me in de overtuiging dat we de digitale evoluties niet als een vijand mogen bekijken. Ze zijn, daarentegen, mijn bondgenoot. Wanneer we onze zaak digitaal laten leven, stappen er meer klanten onze winkel binnen. En hoe meer klanten ik aan een mooie bril kan helpen, hoe gelukkiger ik word.”

 
 

Wouter Torfs
CEO Schoenen Torfs

Wouter Torfs: “Het idee van Dirk neem ik mee naar mijn directiecomité”

“Een digitale durver is voor mij iemand die durft vooruitdenken. Die durft investeren in wat nog geen bewezen succes is. Wel dat doet Dirk.” CEO Wouter Torfs is vol lof over de digitale stap van opticien Dupont.

“Ik vind het heel straf hoe Dirk vanuit een dagelijks probleem een oplossing zocht en vond”, zegt Torfs. “Met deze digitale oplossing biedt hij echt toegevoegde waarde voor klanten. Kom anders maar eens in een optiekzaak binnen. U wordt er geconfronteerd met honderden modellen in alle kleuren en merken. U moet uw eigen bril afzetten, waardoor u nog maar de helft ziet. Niet evident … tenzij u natuurlijk thuis in alle rust kan passen.”

Het idee van thuis passen, neemt Torfs alvast mee naar zijn eigen bedrijf. “Het is zo inspirerend. Ik ga dit op ons directiecomité bespreken. Wie weet, kan u binnenkort bij schoenen Torfs ook thuis digitaal passen.”

 
 

Volg ons op Facebook en LinkedIn!

Bekijk ook

 
 
  • Slager Henk: "150 gram préparé 's nachts afhalen? Gewoon doen!"

    Slagerij Henk bedacht een afhaalfrigo voor online vlees bestellingen. Dit digitale systeem verkoopt Henk via het bedrijf Meattime.

    lees meer
  • Antiquair Aurore Morisse: "Antiek van 300 jaar oud herleeft op sociale media"

    Antiquités Walesa informeert over antiek via sociale media als Facebook, Instagram en YouTube. Zo trekt ze nieuwe klanten aan.

    lees meer
  • Frituur Ferro: "Onze klanten bestellen hun frietje voortaan van thuis uit"

    Online bestellen kan bij Frituur Ferro dankzij One2Three. Overweegt u ook om te starten met online bestellen?

    lees meer