Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

BusinessBytes

Kritische succesfactoren voor IT continuity

 
 

Omdat steeds meer bedrijfsprocessen een IT-component hebben, neemt het belang van IT continuity gestaag toe. Waar moet u op letten? We hebben 30 vragen in vijf categorieën gebundeld: preventie, detectie, respons, herstel en verbetering. Ze omvatten niet alles, maar zetten alvast wel aan tot reflectie. Met dank aan Chris De Blende, Senior Manager bij PwC.

Preventie

  1. Wat zijn uw kritische IT-componenten?
  2. Waar werken uw mensen? Wat zijn de gevolgen als ze geen toegang meer hebben tot IT op hun werklocatie?
  3. Hebt u genoeg mensen met de juiste vaardigheden om proactief en preventief op te treden?
  4. Is er voldoende preventiebewustzijn?
  5. Wie zijn uw IT-toeleveranciers en wat zijn hun risico's?
  6. Beschikt u te allen tijde over de juiste data?
  7. Hebt u preventie als een iteratief leerproces geïmplementeerd?

Lees ook

 
 
 
 

Tip

Risicobeheer is dikwijls ondergebracht bij IT Security. Maar vergeet niet dat er meer IT-risico's zijn dan veiligheidsrisico's. Uw IT-risicofunctie moet alle aspecten van IT dekken.

 
 

Detectie

  1. Hoe snel wordt een gebeurtenis een incident?
  2. Hebt u ook oog voor ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen die een onderliggend probleem kunnen signaleren? (zoals bijvoorbeeld heel korte netwerkonderbrekingen zonder directe impact)
  3. Volgt u alle processen en componenten op: netwerk, storage, security, stroomvoorziening, patches, data assets, ...?
  4. Zijn uw processen allemaal formeel beschreven?

Respons

  1. Hoe snel wordt een incident geëscaleerd naar een crisis?
  2. Wat is het moment van fail over?
  3. Hoe snel betrekt IT het bedrijf bij een crisis?
  4. Welke belanghebbenden moeten bij een crisis verwittigd worden?
  5. Wie wordt eigenaar van een incident of crisis?
  6. Hoe verhindert u datacorruptie, dataverlies en replicatie van datacorruptie? Wie neemt die taak op zich?

Herstel

  1. Wat gaat uw bedrijf doen wanneer IT onbeschikbaar is?
  2. Wie coördineert IT continuity en business continuity?
  3. Wie is uw IT continuity manager?
  4. Welke back-ups zijn er? Waar?
  5. Hebt u alle recovery-rollen en -verantwoordelijkheden vastgelegd?
  6. Waar bevinden zich uw herstelplannen?
  7. Zijn de plannen gekend, actueel en toegankelijk?
  8. Waar verzamelt uw IT crisis management team?
  9. Is die locatie uitgerust met de nodige verbindingen?
  10. Is alle documentatie aanwezig?

Verbetering

  1. Leert u uit incidenten en crisissen? Onderneemt u naderhand acties?
  2. Verzamelt u alle input uit self-assessments, audits, periodieke impactanalyses, risico-analyses en verbeteracties om permanente verbeteringen te kunnen uitvoeren?
  3. Past u preventieve maatregelen aan waar nodig?
 
 

Bekijk ook

  • Mobiel 21

    “Het Mobile Employee Plan is gemakkelijk en brengt weinig administratie met zich mee.”

    lees meer
  • VGD

    “Om de continuïteit te garanderen, hebben we in elk kantoor een back-uplijn.”

    lees meer
  • De trends in vaste bedrijfstelefonie

    Door de digitalisering van vaste telefonie is kwaliteitswinst geboekt...

    lees meer
 
 
 
 
 
 
data-overlay-scroll-enable="false"