Stijn Viaene wil ons minder een bepaalde technologie aanraden. Wel wil hij bedrijven laten kennismaken met de nieuwe digitale realiteit. Twee jaar geleden in het artikel Zorg dat je technologie mee kan, focuste Viaene op technologie. Vandaag is er zoveel technologie, zijn er zoveel mogelijkheden, dat het er in de eerste plaats op aankomt om te weten aan welke situatie u zich als bedrijf moet aanpassen. Pas daarna zoekt u hiervoor de technologie.
“Technologieën zijn realiteit, maar worden zo vaak een hype. Denk maar aan big data”, zegt Viaene. “Big data werd een doel op zich voor bedrijven. Terwijl de data vandaag puur nodig zijn voor een echt doel: om relevant te zijn, om de voortdurend bewegende klant te vinden en te bespelen, om door de bomen het bos te zien.”
“Presenteerde ik 2 jaar geleden 4 capabilities als realiteit. Dan schuif ik vandaag 4 realiteiten naar voor als framework waaraan bedrijven elk project kunnen toetsen. Hoewel de digitale wereld complex is, zijn deze 4 realiteiten voor iedereen duidelijk te begrijpen. Elk project kan voortaan getoetst worden aan deze 4 realiteiten.
Realiteit 1: De ervaringen van de klant zijn de echte waarde die u als bedrijf moet creëren. Sterke en innovatieve producten en diensten passen hier in, maar vormen niet het volledige plaatje.
Realiteit 2: De klant is een steeds bewegend doelwit. Klanten nemen controle over hun leven, ze zijn niet per se trouw aan uw merk. Ze pikken sneller dan bedrijven technologieën op, verlaten platformen waar u net uw marketing op hebt gebaseerd,... Uw concurrentie is een ‘(ro)bot’ verwijderd.
Realiteit 3: Ecosystemen co-creëren nieuwe waarde. U kunt het niet meer alleen doen. Geen enkel organisatie heeft alle data, skills en capaciteiten in huis. U zal strategische allianties moeten aangaan om te winnen.
Realiteit 4: Digitale platformen maken de ecosystemen. Wanneer platformen de hype voorbij zijn, kunnen ecosystemen los van platformen bloeien en overleven. Ze bundelen uw capaciteiten met data en sterktes van anderen. De beste partnerships vandaag worden mogelijk gemaakt door digitale platformen, architecturen van uitwisselbare en combineerbare digitale assets.
Vlaamse bedrijven scoren volgens het Vlerick en Voka-onderzoek in de oranje gevarenzone op deze 4 vlakken. Wat meteen zegt dat het hoog tijd is om aan oplossingen te werken.