Wist u dat klanten soms graag helpen bij het delen van foto’s en berichtjes op sociale media? Inderdaad! Laat u inspireren door deze 3 Belgische voorbeelden van user generated content.
Een zakje chips dat in de automaat blijft steken? Een groep collega’s in uw restaurant? Op sociale media spreken ook uw klanten misschien wel over uw merk en zaak. Deze berichten en foto’s worden user generated content genoemd, ofwel content gemaakt door klanten en fans.
Heel wat kleine en grote bedrijven stimuleren dit delen. En ze hebben gelijk! Want het levert leuke, authentieke foto’s op voor Instagram, Pinterest en Facebook.
Ook u kan aan de slag met user generated content. Hoe?
Laat u inspireren door deze 3 Belgische voorbeelden.
IJsboerke stimuleert ons deze zomer om heerlijke ijsmomentjes te delen. Wie op Instagram een foto post met de hashtag #ijsboerkemoment, wordt beloond met een repost van zijn of haar foto op de pagina van het bedrijf. Leuk toch… en effectief. Het levert hen online meer positieve visibiliteit op.
Heel wat restaurants vragen hun klanten om in te checken op Facebook. Maar slechts een minderheid moedigt het delen van de restaurantervaring actief aan. Het kippenrestaurant Poule & Poulette scoort wel sterk online. Hoe ze hun klanten triggeren? Eenvoudig, door maandelijks een cadeaubon te verloten onder personen en groepen die een foto op Instagram posten met de hashtag #PPmoment.
Chipsfabrikant Croky vraagt dan weer niets aan zijn klanten. Wel luistert het merk heel goed naar wat er op sociale media gedeeld wordt. Hierdoor blijven foto’s mét hulpkreten, als “Help! Mijn chips blijven in de automaat steken!” niet onopgemerkt. Wanneer het bedrijf het probleem dan ook nog snel oplost door een nieuw zakje op te sturen naar de ongelukkige, creëert het online een heel directe en positieve dialoog.